اگر شما هم یک وبلاگنویس خبره باشید، به احتمال زیاد با عبارت پست مهمان آشنا هستید. گاهی اوقات، یک نویسنده یا یک کسبوکار اقدام به نوشتن محتوا برای وبلاگ یا سایتی میکند که نه برای خودش است و نه در آنجا کار میکند. این نوع از محتوا نویسی، پست مهمان نام دارد.
همانطور که در مجموع مقالات لینک سازی اشاره کردیم نوشتن پست مهمان فرصتی مناسب برای انتقال تجربه و اشتراک آن با دیگران و همچنین، فرصتی برای افزایش ترافیک وبسایتهای هر دو طرف است. بهعلاوه، نوشتن پست مهمان روشی عالی برای تبدیل نویسنده به یک چهرهی شناختهشده در حوزهی فعالیت خود بوده و موجب تقویت ارتباط او با سایر متخصصان درزمینهی فعالیتش میشود.
از آنجایی که نوشتن پست مهمان باید مانند یک جادهی دوطرفه باشد، فرد باید به هنگام ورود به این حوزه برای موفقیت به مواردی توجه کند. همچنین، پست مهمان باعث آشنایی بیشتر مخاطبین با شما بهواسطۀ نوشتن مقالات جدید و جذاب میشود.
گاهی اوقات وبسایتها با نوشتن مطالب تکراری و یکنواخت باعث دلزدگی مخاطبان خود میشوند، ازاینرو، استفاده از یک نویسنده مهمان میتواند دوباره مخاطب را با وبسایت آشتی دهد. هدف ما در این مقاله بررسی جنبههای مختلف نوشتن پست میهمان و تأثیر آن در سئوی وبسایت است.
نوشتن پست مهمان را از کجا شروع کنیم؟
به احتمال زیاد هدف شما از نوشتن پست مهمان یکی از موارد زیر است:
- معرفی سایت خود به مخاطبان جدید
- تثبیت جایگاه خود بهعنوان یک «پیشروی فکری» در حوزهی فعالیت خود
- تقویت ارتباط با سایر متخصصین در حوزهی فعالیت خود
- تقویت سئوی وبسایت خود با ساخت بک لینک
- و …
پیش از این که کار را آغاز کنید، مطمئن شوید که هدف خود برای نوشتن پست مهمان را بهخوبی درک کردهاید. این امر به شما در یافتن حوزهی موردعلاقهتان در وبلاگ نویسی کمک میکند. همچنین، ایدههای خوبی برای دعوت از سایر وبلاگ نویسان برای نوشتن پست مهمان در سایت شما در اختیارتان قرار میدهد.
شاید برای شما سوال پیش بیاید که خب کجا باید پست مهمان بنویسید؟ شما باید وبسایتهایی که در حوزه کسب و کار شما هستند را پیدا کنید (وبسایتهایی که معمولاً رقیب شما نیستند!). بسیاری از این وبسایتها در محتوای خود توضیح دادهاند که علاقمند به دریافت پست مهمان هستند. همچنین، شما میتوانید برای این وبسایتها نامهای بنویسید و از آنها بخواهید تمایل خود را برای تبادل پست مهمان ابراز کنند. مطمئن باشید که بیشتر این وبسایتها حاضر به همکاری با شما خواهند بود.
در نوشتن پست مهمان چه نکاتی را رعایت کنیم؟
خب، مطمئناً نوشتن پست مهمان (مانند هر کار دیگری)، نکات و ترفندهایی دارد که پیش از نوشتن باید آنها را فرابگیرید. در ادامه سعی میکنیم برخی از نکات مهمی که برای وبلاگنویسی مهمان نیاز دارید را نام ببریم:
از محتوای وبسایت میزبان، بیشتر بدانید
آگاهی از محتوای تولیدی وبسایت مقصد بسیار مهم است. با جستوجوی کلمات کلیدی مدنظر خود در وبسایت میزبان، از نوع محتوای آنها باخبر شوید. با این حال بهتر است با چند نکتهی دیگر هم آشنا شوید:
- وبسایت میزبان برای چه کاربرانی محتوا تولید میکند (کاربران مبتدی، متوسط یا حرفهای)؟
- آنها چه نوع محتوایی مینویسند؟ آیا محتوای آنها دارای مفاهیم عمومی است یا تخصصی و آموزشی است؟
- لحن و Tone of Voice مقالات سایت میزبان به چه شکل است؟
این اطلاعات به شما کمک میکنند تا محتوایی آماده کنید که به بهترین شکل ممکن با خوانندگان وبلاگ میزبان ارتباط برقرار میکند.
از سایر پستهای مهمان بیاموزید
ممکن است وبلاگ مورد نظر شما، پست مهمان را بپذیرد اما سؤال مهم این است که آیا وبلاگ نویسان مهمان بهخوبی عمل میکنند؟ آیا پستهای مهمان، کامنتهای زیادی میگیرند و در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشوند؟
ممکن است برخی سایتها پست مهمان شما را بپذیرند، اما اگر این پُست موجب افزایش مخاطب سایت میزبان شود و کمکی به شناخته شدن شما و افزایش ترافیک برگشتی به وبسایت شما نکند، عملکرد شما خوب تلقی نخواهد شد.
وبلاگ نویسان مهمان را بشناسید
برخی از وبسایتها، تنها پستهای نویسندگان خاصی را دنبال میکنند. اما چرا؟ خب، برای دانستن پاسخ این سوال، بهتر است چند وبلاگ نویس را در شبکههای اجتماعی دنبال کرده تا متوجه شوید که آیا آنها وبلاگ نویس، فریلنسر، مشاور یا صاحب کسبوکار هستند یا خیر. این موضوع، زمانی که شما خود را به یک مؤسس وبسایت برای شروع تولید محتوا معرفی میکنید، بسیار مهم است.
به یک چهرهی شناختهشده در سایت میزبان تبدیل شوید
بهمنظور افزایش شانس پذیرفته شدن خود بهعنوان یک وبلاگنویس مهمان، نیاز است تا از طریق وبسایت میزبان، شهرتی برای خود دستوپا کنید.
بهترین راه ممکن، ساخت یک حساب کاربری در آن وبسایت و مشارکت به مدت چند هفته در بخش کامنتهای آن است. همچنین با به اشتراک گذاشتن پستهای وبسایت مدنظر در شبکههای اجتماعی، به شهرت بیشتری نیز دست خواهید یافت. با این روش، زمانی که درخواست خود را برای نوشتن یک پست مهمان به آنها ارائه میدهید، از دید صاحبان آن وبسایت، فردی کاملاً ناشناس نخواهید بود.
بهترین زمان برای نوشتن یک پست مهمان
شما همواره یک فرصت طلایی برای نوشتن یک پست مهمان پیدا نخواهید کرد، اما موارد مهمی وجود دارند که در زمان مناسب میتوان از آنها بهره برد.
- زمانی که یک سایت شما را در یکی از پستها یا شبکههای اجتماعی خود منشن میکند.
- زمانی که آن سایت، کسبوکار شما یا محصول شما را در یکی از پستهای خود قرار میدهد.
- زمانی که وبلاگی به شکل علنی درخواست نوشتن پست مهمان میدهد.
- زمانی که آن وبلاگ یک پست مهمان دیگر را منتشر میکند.
خواندن توصیهها
آخرین چیزی که شما قبل از تماس با صاحب یک وبلاگ به آن نیاز دارید، مطالعهی توصیههای لازم برای نوشتن یک پست مهمان است. آیا صاحب وبلاگ از شما تنها یک ایده میخواهد یا اینکه به دنبال ارائهی یک پست کامل است؟ قالب موردنظر او برای پست مهمان چیست؟ آیا او از شما میخواهد که یک حساب کاربری ساخته و در وردپرس وارد شوید؟
تمامی این موارد باید قبل از تماس با صاحب وبلاگ برای نوشتن یک پست مهمان در نظر گرفته شوند.
به تعداد لینکهای درون مقاله دقت کنید
زمانی که یک مقاله به عنوان پست مهمان مینویسید، باید در آن خودتان و کسبوکارتان را معرفی کنید. اصلاً هدف از وبلاگ نویسی مهمان همین است. با این حال، نباید تعداد زیادی لینک از پستهای خود به وبسایت شخصیتان ارجاع دهید. این کار نه تنها کیفیت مقاله، بلکه اعتبار شما را نیز کم میکند.
سعی کنید حتی المقدور از بیش از 3 لینک در پست مهمان خود استفاده نکنید.
به دنبال خدمات سئو هستید؟
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
پست مهمان یک محتوای با ارزش است، نه یک محتوای تبلیغاتی!
ما یکی از طرفداران وبلاگهای تجاری هستیم، اما باید بدانید که وبلاگ شما باید به خوانندگان خود آموزش دهد و صرفاً به دنبال بالا بردن موقعیت شما بهعنوان یک وبلاگنویس نباشد. اگر موضوع شما با چیزی که پیشنهاد میدهد مرتبط است، ما شما را به نوشتن آن در وبلاگ خود تشویق میکنیم، اما باید بدانید که تفاوت بزرگی میان ارزان فروختن خودتان و ارائه یک راهحل برای مشکلات وجود دارد.
زمانی که صحبت از نوشتن پست مهمان میشود، تصور نکنید که شما در حال صحبت با یک مخاطب جدید هستید که شما را از “هدف آموزشی” وبلاگ نویسی تجاری بازمیدارد. هدف در اینجا معرفی شما به عنوان یک شخصیت معروف در حوزهی فعالیتتان، شناساندن نام شما به یک مخاطب جدید و تقویت ارتباط شما با سایر وبلاگنویسهاست.
در کنار این نیازهای واضح برای خلق یک محتوای ارزشمند، توصیههایی نیز برای نوشتن یک محتوای باکیفیت وجود دارد:
- بیشتر اوقات قسمت بیوگرافی انتهای پست، احتمالاً تنها جایی از پست شماست که قرار است به وبسایت شما لینک داده شود، ازاینرو مطمئن شوید که این عبارت کاملاً شفاف و دقیق است.
- به وجود یک لینک داخلی مرتبط با پستهای قبلی وبلاگ میزبان در پست مهمان خود توجه کنید. آنها احتمالاً از این جستوجوی شما و افزایش ترافیک وبلاگشان تقدیر خواهند کرد.
- مخاطبین را به اظهارنظر و ارتباط با شما در کامنتها ترغیب کنید. به یاد داشته باشید که هرچه افراد بیشتری در کامنتها اظهارنظر کنند و پست شما را به اشتراک بگذارند، مطلب شما در جستوجوی سئو بیشتر دیده میشود.
- پست مهمان خود را در شبکههای اجتماعی و بلاگ خود به اشتراک بگذارید. این یک اقدام مناسب است که موجب تولید ترافیک بیشتر برای پست شما و وبلاگ میزبان میشود. این روش میتواند عملی پسندیده برای تشکر از پذیرش پست مهمان شما بشد.
- از ابزارهای تحلیلی گوگل برای پیگیری میزان ترافیک تولیدشده بهواسطهی پست مهمان خود استفاده کنید. این عمل موجب کسب ایدههای بیشتر از طریق خواستههای مخاطبین شده و بهترین شیوهها برای بهبود کسبوکار شما را نشان میدهد.
وبلاگ نویسی مهمان، نمرده است!
زمانی که پدیدهی وبلاگ نویسی مهمان متولد شد، یک اتفاق خوب پدیدار گشت. یک وبسایت معتبر شما را به نوشتن یک پست مهمان دعوت میکرد و این موضوع برای شما یک افتخار بود. این روند موجب شکلگیری یک استراتژی سئو شد که بسیاری از وبسایتها بهمنظور افزایش کیفیت محتوای خود، بدون نیاز به نوشتن آن توسط خودشان، از آن استقبال کردند.
در سالهای قبل، نوشتن پست مهمان به یک تاکتیک برای وبمسترها در به دست آوردن لینک و ترافیک تبدیل شد. ازاینرو وبسایتها با انبوهی از مطالب اسپم تولیدشده توسط بلاگرهای مهمان جعلی مواجه شدند. به همین خاطر، ارزش نوشتن پستهای مهمان نزول کرد. امروزه وبمسترها باید بهدقت مراقب پستهای مهمان قرار گرفته در سایت خود باشند. اگر آنها از محتوای یک وبلاگ نویس در سایت خود استفاده میکنند، باید بتوانند از آن وبلاگنویس برای کیفیت محتوای تولیدیاش ضمانت بگیرند.
حتما بخوانید: خرید دامنه منقضی شده: بهترین راهکار چیست؟
در هنگام اوج گرفتن پدیدهی وبلاگ نویسی مهمان، هزاران محتوای کمارزش به صفحات وب هجوم آوردند. افرادی هم که این وبلاگنویس های مهمان را میپذیرفتند، بهواسطه تولید چنین محتوای زردی با کاهش جدی اعتبار خود مواجه شدند. به همین خاطر به عقیدهی بسیاری از کارشناسان، نوشتن پست مهمان در دنیای کنونی، منسوخ شده و دیگر هیچکسی حاضر به پذیرش چنین ریسکی نخواهد بود. اما این طرز تفکر اشتباه است. پست مهمان هنوز قابل اجرا و موثر است!
بسیاری از افراد این سؤال را مطرح میکنند که آیا نوشتن پست مهمان به کسبوکار آنها ضربه میزند یا خیر؟ اسپم نویسها (کسانی که محتوای اسپم تولید میکنند) که تنها به دنبال پول و لینک از سایت میزبان هستند، موجب شدهاند بسیاری از افراد در حوزهی وبلاگ نویسی، مخالفِ نوشتن پست مهمان باشند. ازآنجاییکه ما به اهمیت آموزش مخاطبان خود باور داریم، نکاتی را در این زمینه یادآور میشویم:
نوشتن پست مهمان باوجود چند بک لینک، راهی عالی برای افزایش ترافیک وبسایت شما و بالا رفتن رتبهی آن در جستوجوهای گوگل است. از دیدگاه گوگل: “اگر سایر افراد به وبسایت شما علاقه نشان دهند، این موضوع بسیار خوب است. ازاینرو زمانی که افراد اقدام به کامنتگذاری و اشتراک محتوای شما میکنند، رتبهی شما در الگوریتم پیج رنک گوگل افزایش مییابد. درنتیجه زمانی که فردی یک موضوع مشابه با محتوای شما را در گوگل سرچ میکند، مطلب شما بیشتر نمایش داده میشود.”
اما PageRank تنها یک الگوریتم است و نمیتواند تفاوت میان یک محتوای ارزشمند با اسپم را بیان کند. درنتیجه، ممکن است وجود کلمات کلیدی و لینکهای فراوان موجب بالا رفتن رتبهی شما در گوگل شود، اما ترافیک جدیدی برای سایت شما خلق نکرده و باعث نمیشود که محتوای شما بهعنوان یک مطلب ارزشمند شناخته شود.
درحالیکه نوشتن پست مهمان میتواند یک ریسک بالقوه باشد، در صورت رعایت نکات گفتهشده، امکان پرهیز از نوشتن یک پست اسپم بهراحتی وجود دارد. مت کاتز نیز دراینباره میگوید:
همچنان دلایل فراوانی ازجمله دیده شدن، تبلیغ برند، اشتراکگذاری و … برای نوشتن پست مهمان وجود دارد. این دلایل قبل از قوانین گوگل در مبحث سئو نیز وجود داشتهاند. ازاینرو، همچنان وبلاگ نویسان مهمان شگفتانگیز و باکیفیت در هر حوزهای مشاهده میشوند.
به همین خاطر همچنان برخی از مؤسسان وبسایتها با ساختن یک اکانت برای نویسندگان مهمان، از آنها بهمنظور تولید محتوای باکیفیت در صفحات وب خود بهره میبرند.
اما کور نباشید!
اینکه یک دارندهی وبسایت از خطرات بالقوهی پستهای مهمان بیکیفیت آگاه نیست، دلیلی برای عدم جریمهی او نمیشود. اگر یک اسپم نویس به شما قول نوشتن یک محتوای جدید و عالی بهمنظور بالا بردن ترافیک وبسایت را بدهد و شما هم ندانسته در دام او بیفتید، همچنان از آسیب مصون نخواهید ماند. وبلاگ نویسان مهمان به شما قول رتبهبندیهای بالاتر را میدهند، اما با لینکهای اسپم خود اعتبار و ارزش سایت شما را زیر سؤال میبرند. در این زمان جریمه شدن شما و وبسایتتان حتمی است.
اگر فردی ناشناس بهطور غیرمنتظره با شما تماس گرفت و پیشنهاد نوشتن یک محتوای عالی را داد، کاملاً طبیعی است که به او شک کنید!
جمعبندی
نوشتن پست مهمان در صورت انجام صحیح آن، میتواند برای وبسایت شما بسیار سودمند باشد. پست مهمان موجب افزایش بازدید وبسایت شما و بیشتر دیده شدن آن میشود. بهعلاوه این یک روش عالی برای تبلیغ برند شماست.
نوشتن پست مهمان بههیچوجه منسوخ نشده است، اما استفاده از آن برای بهبود سئوی سایت به زبالهدان تاریخ پیوسته است. کاربرد پست مهمان راهی برای افزایش بازدید و ترافیک برند شما به شیوهای قابلقبول است. تصور کنید دیجیکالا یا زومیت قصد از شما بخواهند برایشان یک پست مهمان بنویسید. آیا شما این پیشنهاد را رد میکنید؟ قطعاً خیر! یک پست مهمان باکیفیت ارزش فراوانی برای شما دارد. شما تنها باید یاد بگیرید یک پُست باکیفیت را از یک پُست اسپم تشخیص دهید.
وبمسترهایی که تنها از نویسندگان باکیفیت دعوت به همکاری میکنند، با جریمههای گوگل روبرو نخواهند شد. ازاینرو، بسیاری از دارندگان سایتها دچار سردرگمی شدهاند؛ اما باید بدانید که نوشتن پست مهمان دارای یک جنبهی مثبت و یک جنبهی منفی است و حد وسط ندارد.
پست نویسی مهمان هرگز نمرده است، اما نگاهها به آن نسبت به گذشته تغییر کرده است. فاکتوری که در گذشته بهعنوان ابزاری برای جذب مخاطب شناخته میشد، حالا به یک تاکتیک اسپم در دنیای سئو تبدیل شده است. این چیزی است که نیازمند تغییر است. اگر شما از پست مهمان در وبسایت خود استفاده میکنید و هدف شما از این کار تبلیغ برند، جذب ترافیک و دیده شدن است، درست قدم برداشتهاید؛ اما به شرطی که در طول زمان کیفیت محتوای خود را حفظ کنید. گوگل به دنبال نابودی پست مهمان یا غیرقانونی کردن این روش نیست، بلکه به دنبال ارائهی مجموعهای از استانداردها است که هر فردی باید در گام اول آنها را رعایت کند.
آیا شما هم از پدیدهی وبلاگ نویسی مهمان بهعنوان بخشی از استراتژی بازاریابی آنلاین خود استفاده میکنید؟ پیشنهاد شما برای یک کسبوکار آنلاین بهمنظور افزایش ضریب موفقیت خود در بخش پست مهمان چیست؟