#هشتگ!
20 سال پیش چیزی به اسم هشتگ وجود نداشت و کسی از این پدیده عجیب شبکههای اجتماعی چیزی نمیدانست. علامت «#» روی کیبورد هم زیاد هم کاربردی نبود. تا اینکه در یکی از روزهای سال 2007 کریس مسینا (Chris Messina) مدیر بازاریابی وب وارد دفتر توییتر شد و گفت بیاید برای گروهبندی توییتهای مرتبط به هم از این نماد «#» استفاده کنیم.
این روزها و با افزایش محبوبیت شبکههای اجتماعی همهی ما با کلمهی هشتگ آشناییم. الان دیگر میدانیم هشتگها تنها یک کلمه نیستند بلکه میتوانند ویو پستها را چندبرابر کنند و آیندهی کسبوکار شما را تحت تاثیر قرار دهند. به همین منظور در این مقاله سعی کردهایم تا شما را با تعریف اولیه هشتگ آشنا کنیم و موارد استفاده از آن را به شما توضیح دهیم. سپس، به نحوهی استفاده از هشتگ در شبکههای اجتماعی پرطرفدار بپردازیم و اصول بازاریابی شبکههای اجتماعی با استفاده از هشتگ را بررسی کنیم.
البته گفتنیست ابزارهایی نیز در این زمینه وجود دارند که در پیدا کردن هشتگهای مرتبط و تحلیل هشتگهای استفاده شده به شما کمک میکنند که ما ۲ مورد از آنها را به شما معرفی میکنیم. همچنین، باید و نبایدهایی در استفاده از هشتگها وجود دارند که ما در این مقاله آنها را بهطور کامل توضیح خواهیم داد.
امیدوارم از خواندن این مقاله لذت ببرید.
هشتگ چیست؟
هشتگ یک کلمه یا عبارت است که در کنار علامت Number Sign (#) قرار میگیرد و از آن برای شناسایی کلمات کلیدی یا دستهبندی کردن متن در شبکههای اجتماعی مختلف استفاده میشود. درواقع کلمهای که در کنار علامت # قرار میگیرد تبدیل به یک متاتگ شده و کلیک کردن روی آن شما را به سمت دیگر محتواهای مرتبط با آن موضوع هدایت میکند.
بنابراین، هر زمان که کاربر از یک هشتگ در پُستهای خود استفاده کند آن پست بلافاصله توسط شبکهی اجتماعی فهرستبندی شده و هر شخصی با جستجو کردن آن هشتگ میتواند پست او را پیدا کرده و مشاهده کند. زمانی که شما روی یک هشتگ کلیک میکنید به صفحهای هدایت میشوید که همهی پستهایی که از آن هشتگ استفاده کردهاند در یک جا قابل مشاهده هستند.
هشتگ چگونه به وجود آمد؟
در سال ۱۹۹۸ برایان کرنیگان (Brian Kernighan) و دنیس ریچی (Dennis Ritchie) از هشتگ در زبان برنامهنویسی C و برای کلمات کلیدی خاصی استفاده کردند، اما اولین استفاده از هشتگ در شبکههای اجتماعی به شخص دیگری بر میگردد. کریس مسینا (Chris Messina) کارمند سابق شرکت گوگل اولین هشتگ را در سال ۲۰۰۷ در توییتر و برای لغت barcamp# استفاده کرد. بعد از این اتفاق توییتر در سال ۲۰۰۹ تمام هشتگهای موجود در توییتر را به یک لینک تبدیل کرد.
چگونه باید از هشتگ استفاده کنیم؟
برای استفاده از هشتگ نیاز به عمل خاصی نیست و فقط کافی است که لغت یا عبارت مورد نظر خود را بدون استفاده از فاصله و نقطه در جلوی علامت # قرار دهید. فاصله ندادن در کلمات انگلیسی مشکلی در ناخوانا بودن متن به وجود نمیآورد اما ظاهر عبارات فارسی را به هم میریزد. به همین منظور برای استفاده از هشتگ به زبان فارسی، بین کلمات از علامت Underline استفاده میشود مانند #وبلاگ_سایت ما، این علامت با فشردن Shift و – ایجاد میشود.
هشتگها به حروف بزرگ و کوچگ حساس نیستند، بنابراین هشتگهای novinblog# و NOVINBLOG# یا هر ترکیب دیگری از حروف بزرگ و کوچک شما را به صفحهای هدایت میکنند که در پستهای آن از این هشتگ استفاده شده است. استفاده از اعداد در هشتگ مشکلی ایجاد نمیکند اما فاصله، نقطه و دیگر علائم نگارشی مانند @ باعث میشوند که هشتگ شما کار نکند.
چرا استفاده از هشتگ مهم است؟
استفاده از هشتگ باعث میشود محتوای شما توسط افرادی که دنبال آن کلمه هستند، پیدا شود و بازدید آن افزایش یابد. مثلاً شما هشتگ #سفر را پای پستتان گذاشتید. کسانی که فالوور شما نیستند ولی این هشتگ را سرچ میکنند، پست شما برایشان نشان داده میشود؛ اینطوری بازدید سایتتان زیاد میشود. بالطبع با افزایش بازدید، اگر محتوای خوبی داشته باشید، افراد آن را بیشتر لایک میکنند و به اشتراک میگذارند.
اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، میتوانید از هشتگها برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود استفاده کنید. یا برای افزایش آگاهی از برند از آن استفاده کنید.
به عنوان مثال، کره بادام زمینی JIF در سال 2021 هشتگ #JIFRapChallenge راه انداخت؛ این هشتگ یک چالش بود که خواننده رپ لوداکریس را با دهانی پر از کره بادام زمینی jif رپ میکرد و از بقیه خواست تا این چالش را اجرا کنند.
ویدیوی این خواننده بیش از 200 هزار لایک گرفت و 600 ویدیو با این مضمون ساخته شد. این یعنی بادام زمینی jif توانست با یک چالش و هشتگ، برند خود را شناختهتر کند.
هشتگها همچنین یک راه عالی برای همگام شدن با موضوعات ترند و اخبار روز دنیا هستند.
موارد استفاده از هشتگها کدامند؟
بیشتر شبکههای اجتماعی برای یک هدف خاص، یعنی دستهبندی کردن پُستها از هشتگها استفاده میکنند. با این حال، هر شبکهای قلق خاصی برای استفاده از آنها دارد که در ادامه در مورد چند مورد از محبوبترین آنها توضیح میدهیم:
- توییتر (Twitter): این شبکهی اجتماعی به نوعی بنیانگذار استفاده از هشتگ است و کاربران در اغلب پستهای خود از هشتگ استفاده میکنند. شما در قسمت سمت چپ صفحهی توییتر خود میتوانید هشتگهایی که این روزها در میان کاربران محبوب هستند یا به اصطلاح ترند (Trend) شدهاند را مشاهده کنید.
- تلگرام (Telegram): پیام رسان تلگرام نیز از هشتگ پشتیبانی میکند. تلگرام برخلاف توییتر و اینستاگرام، جستجوی دقیقی برای هشتگها تعبیه نکرده است، اما با کلیک بر روی هشتگها میتوانید پستهای کانالها یا گروههایی که در آنها عضو هستید و از این هشتگ استفاده کردهاند را مشاهده کنید.
- فیسبوک (Facebook): کلیک کردن روی یک هشتگ در این شبکهی اجتماعی شما را به صفحهای هدایت میکند که میتوانید در آنجا پستهای عمومی که در آنها از این هشتگ استفاده شده است را مشاهده کنید. البته شما قادر به مشاهدهی پستهایی نیستید که در صفحات Private یا خصوصی به اشتراک گذاشته میشوند. همچنین میتوانید موضوعات محبوب را در گوشهی سمت راست بالای صفحه مشاهده کنید.
- اینستاگرام (Instagram): هشتگها در اینستاگرام زمانی به کار میروند که شما بخواهید پست شما در کنار دیگر پستها با همان هشتگ نشان داده شود. اگر صفحهی شخصی در اینستاگرام Private یا خصوصی باشند دیگران نمیتوانند عکسهای او را در صفحهی مربوط به هشتگ مشاهده کنند.
- لینکدین (Linkedin): شبکه اجتماعی لینکدین که مدتی بود استفاده از هشتگ را غیرفعال کرده بود، در سال 2017 با ارائه رابط کاربری جدید دوباره به کاربران اجازه استفاده از هشتگ را داد. البته در لینکدین خبری از هشتگهای محبوب و ترند شده نیست و صرفاً با کلیک بر روی هشتگها میتوانید پستهای مرتبط با آنها را مشاهده کنید.
- پینترست (Pinterest): نکتهای که در استفاده از هشتگ در این شبکهی اجتماعی باید به یاد داشته باشید این است که هشتگها تنها در بخش توضیحات قابل کلیک کردن هستند. همچنین هشتگها در پینترست قابل جستجو نیستند بنابراین برای پیدا کردن محتوای مورد نظر خود باید کلمات کلیدی مرتبط با آن را جستجو کنید.
- یوتیوب (YouTube): هشتگها در این شبکهی اجتماعی معمولاً در قسمت نظرات یا Comment و در قسمت توضیحات ویدئو استفاده میشوند. زمانی که شما روی یک هشتگ کلیک کنید به صفحهای از ویدئوها هدایت خواهید شد که در عنوان آنها از آن هشتگ استفاده شده است.
در ادامه به بررسی مفصلتر راههای استفاده از هشتگها در شبکههای اجتماعی محبوب ایرانیها میپردازیم:
هشتگ در اینستاگرام
همانطور که پیشتر گفتیم هشتگهای اینستاگرام، پستهای کاربران مختلف را در یک صفحه در کنار هم قرار میدهد. اگر میخواهید پُستهایتان در این صفحه برای همه نشان داده شود باید صفحهی خود را عمومی یا Public کنید. با کلیک کردن روی یک هشتگ به صفحهای هدایت خواهید شد که از ۳ قسمت تشکیل شده است:
- هشتگهای مرتبط (Related Hashtags): تمام هشتگهای مرتبط با هشتگی که شما جستجو کردهاید در این قسمت به نمایش درخواهند آمد که در صورت تمایل میتوانید روی آنها کلیک کرده و پستهایی که از آن هشتگ استفاده کردهاند را نیز مشاهده کنید.
- پستهای پرطرفدار (Top Posts): تعداد ۹ پستی که در بالای صفحه نشان داده میشوند پستهایی هستند که بیشتر مورد توجه دیگران قرار گرفتهاند. یعنی یا از طرف اشخاص و برندهای معروف به اشتراک گذاشته شدهاند یا تعداد لایک، کامنت و دوباره به اشتراک گذاری آنها بیشتر بوده است.
- پستهای اخیر (Most Recent): در این قسمت میتوانید تمام پستهایی که از این هشتگ استفاده کردهاند را به ترتیب زمانی که منتشر شدهاند مشاهده کنید.
پیشنهاد میکنیم که برای پیدا کردن بهترین هشتگها برای اینستاگرام، حتماً ویدیو زیر را ببینید:
چگونه از هشتگ در اینستاگرام استفاده کنیم؟
استفاده کردن از هشتگ در اینستاگرام بسیار ساده است. فقط کافی است زمانی که میخواهید عکس یا ویدیوی خود را پست کنید در قسمت توضیحات، هشتگ مورد نظر خود را وارد کنید. بعد از تایپ کردن علامت # و نوشتن اولین حرف اینستاگرام به طور خودکار هشتگهایی که با آن حرف آغاز میشوند را به همراه تعداد پستهایی که با این هشتگ منتشر شده به شما نشان میدهد.
حتما بخوانید: کلمات کلیدی و اهمیت آن در سئو سایت
شما با زدن روی هشتگ مورد نظر خود میتوانید آن را انتخاب کنید.
اگر کلمهی مورد نظر شما در لیست نیست به تایپ کردن ادامه دهید تا اینستاگرام آن را برای شما پیدا کند. اگر لغت مورد نظر پیدا نشد یعنی این هشتگ تا به حال ساخته نشده است و شما اولین نفری هستید که از آن استفاده میکنید. به یاد داشته باشید که شما به ازای هر پست میتوانید از حداکثر ۳۰ هشتگ استفاده کنید.
برای جستجو کردن هشتگ کافی است تا روی علامت ذرهبین که در پایین صفحه قرار دارد کلیک کنید سپس در کادر بالای صفحه هشتگ مورد نظر خود را جستجو کنید. اگر این هشتگ از قبل موجود باشد در یک لیست به شما نشان داده میشود که با کلیک روی آنها به صفحهای که عکسها از آن هشتگ استفاده کردهاند هدایت خواهید شد.
پیشتر در مقاله چگونه در اینستاگرام فالوور و لایک های بیشتری داشته باشیم؟ درباره استفاده از هشتگ در این شبکه اجتماعی توضیح داده بودیم.
دستهبندی هشتگها در اینستاگرام
خب، هشتگها در اینستاگرام به ۲ دستهی Branded و Community تقسیمبندی میشوند:
- Branded Hashtags: حدود ۷۰% از هشتگهای اینستاگرام از این نوعاند. این هشتگها مخصوص شرکت و برند شما هستند و شامل نام شرکت، محصولات یا کمپینهای تبلیغاتی شما میشوند. یکی از مزایای این هشتگها این است که میتواند آمار دقیقی به شما بدهد. بهعنوان مثال، شما برای بررسی وضعیت کمپین تبلیغاتی خود میتوانید هشتگ مرتبط با آن را جستجو کنید. یا برای تحلیل محبوبیت برند خود میتوانید هشتگ آن را با ابزراهای تحلیل شبکههای اجتماعی آنالیز کنید. یکی دیگر از مزایای این نوع هشتگها این است که میتوانید از فالوئرهای خود بخواهید که برای شما محتوا تولید کنند. بهعنوان مثال از آنها بخواهید زمانی که از محصول شما استفاده میکنند از آن عکس یا فیلم بگیرند و آن را با هشتگ شما به اشتراک بگذارند. سپس شما میتوانید چند مورد از بهترین عکسها و فیلمها را در صفحهی خود به اشتراک بگذارید.
- Community Hashtags: هشتگهایی که در این دسته قرار میگیرند هشتگهای عمومی هستند و لزوماً برای تبلیغات و بازاریابی استفاده نمیشوند. بهعنوان مثال هشتگهایی مانند instafood# یا picoftheda# بسیار محبوب هستند و توسط شرکت یا برند خاصی مورد استفاده قرار نمیگیرند.
پیشنهاد ویژه!!!
استراتژی هشتگگذاری در اینستاگرام یک بحث خیلی مهم است که در دوره «آموزش کسب درآمد از اینستاگرام» حسابی به آن پرداختهایم. حتماً سری به صفحه این دوره بزنید و سرفصلها/توضیحات آن را بررسی کنید. این دوره 25 ساعت است و بدونشک، کاملترین دورهای است که میتوانید پیدا کنید. در این دوره، از تولید محتوا در اینستاگرام گرفته تا استراتژی هشگگذای و نکات افزایش فروش را به شما یاد میدهیم.
هشتگ در تلگرام
هشتگها در تلگرام نیز بسیار کاربرد دارند. شما به کمک آنها قادر هستید تا تمام محتوایی که در گروهها، کانالها یا چتهای خصوصی خودتان با این هشتگ به اشتراک گذاشته شدهاند را مشاهده کنید. البته فراموش نکنید که تنها مطالب گروهها و کانالهایی را میتوانید مشاهده کنید که در آنها عضو هستید.
رای جستجوی هشتگ مورد نظر خود فقط کافی است تا در قسمت بالایی تلگرام روی علامت ذرهبین بزنید و سپس هشتگ مورد نظر خود را تایپ کنید. اگر جستجوی شما نتیجهای داشته باشد در همان صفحه برای شما به نمایش درمیآید و با زدن روی هرکدام از آنها میتوانید پستی که از این هشتگ استفاده کرده است را مشاهده کنید.
از آنجایی که ممکن است در گروهها یا کانالهای تلگرام مطالب زیادی به اشتراک گذاشته شود، کاربران با استفاده از هشتگ راحتتر میتوانند به محتواهای قدیمی دسترسی پیدا کنند. شما نیز برای پستهای مرتبط با کسبوکار خود و یا حتی پستهای شخصی خود میتوانید از هشتگ مرتبط استفاده کنید.
هشتگ در توییتر
افرادی که در توییتر یکدیگر را فالو نمیکنند، میتوانند از طریق هشتگ با یکدیگر صحبت کنند. در این شبکهی اجتماعی نیز با جستجو کردن یک هشتگ به صفحهای هدایت خواهید شد که تمام پستهایی که از آن استفاده کردهاند را میتوانید در یکجا مشاهده کنید. این صفحه از قسمتهای زیر تشکیل شده است:
- Top: در این تَب پُستهایی قرار دارند که از نظر لایک، کامنت و … بیشتر مورد توجه دیگران واقع شدهاند. و معمولاً شامل پستهایی میشود که توسط افراد معروف و برندها به اشتراک گذاشته شدهاند.
- Lastest: این تب شامل آخرین پستهایی است که اخیرا توسط همهی افراد و با هشتگی که شما جستجو کردهاید به اشتراک گذاشته شدهاند.
- People: لیستی از برترین کاربرانی که از این هشتگ استفاده کردهاند را به شما در این تب پیشنهاد میدهد تا شما در صورت تمایل آنها را فالو کنید.
- Photos: در این تب نیز عکسهایی که با این هشتگ به اشتراک گذاشته شدهاند به شما نشان داده خواهند شد.
- Videos: همانطور که از نامش پیداست این تب شامل ویدئوهایی است که از تگ مورد جستجوی شما استفاده کردهاند.
- More: زدن این تب لیستی را برای شما باز میکند که از موارد مختلفی مانند From people you follow و Near you تشکیل شده است. شما با انتخاب هریک از این موارد میتوانید جستجوی خود را محدود کنید. شما همچنین میتوانید با زدن Save this search نتیجهی جستجوی خود را ذخیره کنید و بعداً دوباره به آن دسترسی داشته باشید.
در قسمت سمت چپ نیز هشتگهای ترند یا محبوب شده قرار دارند که با مراجعه به آنها میتوانید از موضوعات داغ روز دنیا باخبر شوید و از آنها در کمپینهای تبلیغاتی خود استفاده کرده یا در بحثهای آنها شرکت کنید. برای استفاده از هشتگ نیز فقط کافیست تا در کادر بالای صفحه عبارت و هشتگهای مورد نظر خود را تایپ کنید. در صورت تمایل میتوانید عکس و ویدئو نیز به پست خود اضافه کنید.
جستجوی هشتگ در توییتر
راههای مختلفی برای جستجوی هشتگ در توییتر وجود دارد:
- روش اول: سادهترین راه این است که در قسمت بالای توییتر و داخل کادری که برای جستجوی گذاشته شده است هشتگ مورد نظر خود را جستجو کنید.
- روش دوم: اگر میخواهید جزئیات بیشتری را لحاظ کنید میتوانید از جستجوی پیشرفته یا Advanced جستجو استفاده کنید. این قسمت از تب More (که بالاتر توضیح دادیم) قابل دسترسی است.
- روش سوم: ابزاری به نام HubSpot’s Social Inbox وجود دارد که به شما کمک میکند هشتگهای مرتبط با هشتگهای مورد نظر خود را راحتتر پیدا کنید.
- روش چهارم: شما میتوانید یک هشتگ را مستقیماً با تایپ کردن آن در قسمت URL جستجو کنید. به عنوان مثال twitter.com/#MotivationMonday شما را مستقیما به صفحهای هدایت میکند که میتوانید پستهایی که از هشتگ MotivationMonday استفاده کردهاند را در آنجا مشاهده کنید.
برند شما در شبکه های اجتماعی چقدر محبوبیت دارد؟
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
هشتگ در لینکدین
هشتگها در لینکدین مشابه دیگر شبکههای اجتماعی عمل میکنند. برای استفاده از هشتگ کافی است روی گزینهی Write an article یا در صفحه اصلی لینکدین خود بر روی گزینه Share an article, photo or update کلیک کنید و پس از قرار دادن پست مربوطه خود، هشتگهای مورد نظر خود را در متن خود تایپ کرده و سپس آن را منتشر کنید.
برای جستجوی هشتگ مورد نظر نیز میتوانید آن را به راحتی و در کادر بالای صفحه وارد کرده و جستجو کنید. همانطور که گفتیم لینکدین هنوز استفاده از هشتگها را به رسمیت نشناخته است. به همین دلیل استفاده از آنها به راحتی دیگر شبکههای اجتماعی نیست.
حتما بخوانید: چگونه بکلینکهای سایت را بررسی کنیم؟ (معرفی 3 ابزار مهم)
هشتگ در فیسبوک
هشتگ در فیسبوک نیز مشابه با اینستاگرام و توییتر است اما از آنجایی که اکثر صفحات در فیسبوک به صورت شخصی یا Private هستند بنابراین هشتگهایی که مورد جستجو قرار میگیرند پستهایی را نشان میدهند که توسط برندها و افراد معروفی که پروفایلشان عمومی است به اشتراک گذاشته شدهاند. نتیجهی جستوی یک هشتگ در فیسبوک شما را به صفحهای با تبهای زیر هدایت خواهد کرد:
- Top: شامل پستهایی که بیشترین تعداد لایک و کامنت را دارند.
- Latest: شامل آخرین پستهایی که از آن هشتگ استفاده کردهاند.
- People: افرادی که نامی مرتبط با هشتگ مورد جستجوی شما دارند.
- Photos: شامل عکسهای عمومی که از این هشتگ استفاده کردهاند.
- Videos: شامل ویدئوهای عمومی که از این هشتگ استفاده کردهاند.
- Shop: این روزها صفحههای فیسبوک با استفاده از این قابلیت میتوانند کالای خود را مستقیما به کاربران فیسبوک بفروشند و این تب لیستی از فروشگاههایی که از این تگ برای محصولات خود استفاده کردهاند را به شما نشان میدهد.
- Pages: این تب صفحههایی که در پستهایشان از تگ مورد جستجوی شما استفاده کردهاند را نشان میدهد.
- Places: شامل مکانهایی میشود که نامشان با هشتگ مورد جستجوی شما یکسان باشد.
- Groups: گروههایی مربوطه در این تب نشان داده میشوند.
- Apps: شامل اپلیکیشنهایی است که با تگ مورد نظر شما یکسان هستند.
- Events: رویداهای مرتبط با هشتگ را به شما نشان میدهد.
روش استفاده از هشتگ و جستجوی هشتگها در این شبکهی اجتماعی مشابه با مواردی است که در بالا توضیح دادیم.
کاربرد هشتگ در بازاریابی شبکههای اجتماعی
شاید بتوان گفت مهمترین استفاده از هشتگها مربوط به بازاریابی شبکههای اجتماعی است. هشتگها در شبکههای اجتماعی مانند کلمات کلیدی در موتورهای جستجو هستند و اگر به درستی استفاده شوند میتوانند به ابزاری برای آگاهی از برند و حتی بهبود وضعیت سئوی سایت شما تبدیل شوند. در مقاله چگونه مثل یک حرفهای در گوگل جستجو کنیم توضیح دادیم که شما میتوانید هشتگها را نیز در گوگل جستجو کنید.
مواردی که در ادامه آورده شده است به شما کمک میکند که با استفادهی صحیح از هشتگها بتوانید برند خود را در شبکههای اجتماعی محبوب کنید.
۱- هشتگهای برند
از یک هشتگ خاص و منحصر به فرد برای برند خود استفاده کنید. فراموش نکنید که این هشتگ باید با موضوع کسبوکار شما مرتبط باشد. فالوئرهای خود را به استفاده از این هشتگ تشویق کنید. تا افراد بیشتری با هشتگ شما آشنایی پیدا کنند. شما همچنین میتوانید از هشتگها در کمپینهای تبلیغاتی خود استفاده کنید. بهعنوان مثال از مخاطبان خود بخواهید که با محصول شما عکس بگیرند و آن را با هشتگ شما به اشتراک بگذارند سپس به پستی که بیشترین تعداد لایک را داشت یک جایزه اختصاص دهید.
۲- هشتگهای ترند
زمانی که کاربران زیادی از یک هشتگ استفاده کنند آن هشتگ محبوب یا ترند میشود. هشتگهای محبوب بین چند ساعت تا چند روز دوام دارند بنابراین بعد از شناسایی یک هشتگ محبوب که با کسبوکار شما مرتبط است بهتر است که هرچه سریعتر برای استفاده از آن اقدام کنید. این کار به هشتگ دزدی یا Hashtag Hijacking شهرت دارد که در آینده مقالهای درباره آن منتشر میکنیم.
شما با این کار دقیقا مخاطبان هدف خود را با برندتان آشنا خواهید کرد. همچنین مناسبتهای خاص مانند عید نوروز را فراموش نکنید. شما با استفاده از هشتگهای مرتبط با این ایام و ارائهی پیشنهادات ویژه میتوانید فروش خود را افزایش دهید.
۳- هشتگهای گفتگو
اگر در یک شبکهی اجتماعی محبوب هستید میتوانید از مخاطبان خود بخواهید که در مورد یک موضوع مرتبط و جالب با استفاده از یک هشتگ خاص صحبت کنند یا اینکه در مورد یک موضوع خاص پستی بگذارید و نظر مخاطبان خود را بپرسید و از آنها بخواهید که با استفاده از یک هشتگ خاص در گفتگو شرکت کنند.
۴- هشتگهای مرتبط با متن
گاهی اوقات نیازی به استفاده از هشتگهای برند، هشتگهای محبوب و مناسبتی نیست. شما فقط کافی است از هشتگهای مرتبط با پست خود استفاده کنید. بهعنوان مثال پستی دربارهی بازاریابی دیجیتال را با هشتگ #بازاریابی_دیجیتال به اشتراک بگذارید یا پستی که مرتبط با یک جاذبهی توریستی است را با هشتگ شهر آن به اشتراک بگذارید.
۵- هشتگهای دعوت به یک اقدام
هدف از استفاده از این هشتگها این است که مخاطبان خود را با یک اقدامی درگیر کنید. این هشتگها معمولا از چند کلمه تشکیل شدهاند و با فعل همراه هستند. بهعنوان مثال هشتگ #کتاب_خوب_بخوان مخاطبان را تشویق میکند که تصویر کتابهایی که خواندهاند را با این هشتگ به اشتراک بگذارند و در نتیجه با برند شما آشنا شوند.
ابزارهای مدیریت و یافتن بهترین هشتگها
شما با استفاده از تحلیل کردن هشتگها میتوانید برند خود را زیر نظر داشته باشید و حتی عملکرد رقبای خود را نیز بررسی کنید. ابزارهایی وجود دارند که به استفادهی کارآمدتر از هشتگها در شبکههای اجتماعی کمک میکنند در ادامه به معرفی چند نمونه از آنها میپردازیم:
۱- Hashtagify.me
این سایت هشتگهای محبوب و مرتبط با کسبوکار شما را جستجو میکند. این سایت میتواند به عنوان لیستی از ۱۰ هشتگ برتر مربوط به برند شما را نشان دهد. این سایت به سرعت بهروزرسانی میشود و شما را در جریان هشتگهای محبوب قرار خواهد داد.
۲- Ritetag.com
اگر مطمئن نیستید باید از چه هشتگی استفاده کنید، این سایت به شما میگوید که چه هشتگهایی بیشتر توسط دیگران دیده شده یا استفاده شدهاند. هنگام استفاده از هشتگ در توییتر این ابزار هشتگهای شما را با رنگ قرمز، آبی و سبز رنگگذاری میکند تا به شما بگوید که هشتگتان چقدر شانس دیده شدن دارد.
حتما بخوانید: 3 کاری که پس از بروزرسانی الگوریتم گوگل باید انجام دهید
تعداد این ابزارها در دنیای اینترنت بسیار زیاد است و شما با توجه به هدفتان از استفاده از هشتگها میتوانید از خدمات آنها بهرهمند شود.
بایدها و نبایدهای استفاده از هشتگ
همانطور که مشاهده کردید استفاده از هشتگها بسیار ساده است اما فراموش نکنید که در استفاده کردن از آنها باید حتما یکسری نکات را رعایت کنید. با به کارگیری این نکات در بازاریابی شبکههای اجتماعی میتوانید سریعتر به اهداف خود برسید.
بایدها
از کلمات خاص استفاده کنید
هرچقدر از کلمات خاصتری برای هشتگهای خود استفاده کنید مخاطبهای هدفمندتری را میتوانید جذب کنید. و در نتیجه پست شما بیشتر مورد توجه دیگران قرار خواهد گرفت. اغلب کسبوکارها با توجه به موضوع محصول یا خدمات خود از ۱ یا ۲ هشتگ همیشگی در پستهای خود استفاده میکنند.
بنابراین اگر شما هم قصد به اشتراک گذاشتن پستهای مرتبط با کسبوکار خود را دارید بهتر است که ۱ یا چند هشتگ اختصاصی برای خودتان درست کرده و در کنار هشتگهای دیگر از آنها استفاده کنید.
نبایدها
از هشتگهای نامربوط استفاده نکنید
بسیاری از برندها برای اینکه پستهایشان توسط مخاطبان بیشتری دیده شود از هشتگهای معروف و محبوب برای پستهای خود استفاده میکنند. این کار زمانی جواب میدهد که پست شما به آن هشتگ محبوب مرتبط باشد در غیر این صورت پست شما به عنوان Spam تشخیص داده میشود و این موضوع در بلند مدت باعث کم شدن تعداد فالوئرهایتان میشود.
در استفاده از هشتگها زیادهروی نکنید
یکی دیگر از مواردی که باید در هشتگهای خود رعایت کنید این است که هر کلمهای را هشتگ نکنید. این کار نه تنها موجب نارضایتی مخاطبانتان میشود، بلکه باعث میشود که شبکههای اجتماعی شما را به عنوان اسپم شناسایی کنند. زیاده روی در استفاده از هشتگ، دقیقاً مانند زیاده روی در اضافه کردن تگهای سایت است. همچنین، اگر در پستهای شبکه اجتماعی خود تنها از هشتگ استفاده کنید (بدون هیچ متن یا محتوایی)، شبکه اجتماعی مربوطه شما را به عنوان اسپم میشناسد و اهمیت چندانی به پست شما نخواهد داد.
نتیجهگیری
شاید با خودتان فکر کنید که استفاده از هشتگها بسیار ساده است در صورتی که چنین نیست. هریک از شبکههای اجتماعی اصول خاصی برای استفاده از هشتگها دارند و از راههای مختلف میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند. هشتگها به ۲ دستهی کلی تقسیم میشوند. هشتگهایی که برای منظور کلی استفاده میشوند و هشتگهایی که میتوانند در بازاریابی شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار بگیرند.
شناسایی هشتگهای مناسب برای بازاریابی نیازمند درک عمیق شما از محتوای یک متن و آشنایی با هدف کسبوکار است. شما باید با کلیهی کلمات کلیدی مرتبط آشنایی داشته باشید و سپس با استفاده از کمی خلاقیت بتوانید هشتگهایی بسازید که در ذهن مخاطب ماندگار شوند.
فراموش نکنید که برای موفقیت در بازاریابی برند با استفاده از هشتگ باید صبوری کنید و نتیجهی کارهای خود را مدام با ابزارهای تحلیل مورد بررسی قرار دهید و همچنین فعالیتهای رقبای خود را نیز دائماً زیر نظر داشته باشید. در آخر بخاطر بسپارید که هشتگها به دیده شدن محتوای شما در شبکههای اجتماعی کمک میکنند، اما این محتوای شماست که در نهایت باید ارزش دیده شدن را داشته باشد!