تصور کنید که در یک فروشگاه اینترنتی، کالاها در صفحات مختلف بر اساس معیارهایی نظیر حروف الفبا، ارزانترین، گرانترین، نام برند و … دستهبندی شدهاند، اما مهمترین دسته مربوط به پرفروشترین کالاها است که در نتایج جستجو ظاهر میشود.
با این وصف، با صفحاتی مواجهایم که از لحاظ محتوا شباهت زیادی به یکدیگر دارند، اما دارای آدرسهای متفاوتی هستند و در حالت عادی ممکن است که موتورهای جستجو در تشخیص صفحه مطلوب ما کمی دچار مشکل شوند و آدرس دیگری را بهعنوان صفحه اصلی ایندکس کنند. در مواقع چه چارهای به ذهنتان میرسد؟
بهترین راه، استفاده از تگ Canonical برای نمایش ارجحیت یکی از آدرسهاست، بهطوریکه دیگر آدرسها از نتایج جستجو حذف شده و تنها صفحهای با دستهبندی پرفروشترینها در لیست نتایج ایندکس شود. در ادامه سعی میکنیم روش استفاده از تگ کنونیکال را برای شما بهتر تشریح کنیم.
تگ کنونیکال (Canonical) چیست؟
تگ کنونیکال (rel=“canonical”) یک قطعه کد HTML است که وقتی در یک صفحه قرار میدهید، به گوگل میگویید که نسخه اصلی بین صفحات تکراری مشابه کدام صفحه است.
در واقع تگ Canonical راهی برای کمک به گوگل جهت تشخیص برترین مطلب، میان مطالبی است که شباهت زیادی با هم دارند. به بیان سادهتر، زمانی که تگ Canonical یا تگ کنونیکال (همان کد معروف Rel=Canonical) در یک صفحه قرار میگیرد، گوگل به آدرسی که این تگ در آن وارد شده است، اهمیت بیشتری میدهد و مسلماً آن صفحه را در نتایج جستجو ایندکس میکند.
چرا استفاده از تگ کنونیکال مهم است؟
شاید از خود بپرسید چرا یک وبمستر باید صفحات تکراری در وب سایت خود تولید کند؟ و در نتیجه تصور کنید که محتوای تکراری و کپی شده موضوع چندان نگرانکنندهای به نظر نمیرسد و با کمی دقت در تولید محتوا میتوان از آن جلوگیری کرد؛ اما در واقع محتوای کپی شده از جمله معضلاتی است که بیشتر مدیران وبسایتها با آن دست و پنجه نرم میکنند.
تصور نادرست ما نسبت به محتوای تکراری، ناشی از نگاه ما به صفحات وب سایت بهعنوان یک مفهوم بصری است. این در حالی است که موتورهای جستجو صفحات را نه با مفاهیم، که با یک URL مجزا میشناسند. برای مثال تصور کنید که موتورهای جستجو با این تعداد آدرس میتوانند به صفحه اصلی وبسایت شما دسترسی داشته باشند:
- http://www.example.com
- https://www.example.com
- http://example.com
- http://example.com/index.php
- http://example.com/index.php?refer=twitter
برای شما به عنوان یک انسان، تمام این URLهای یک صفحه با مفهومی یکسان را نشان میدهد، اما برای خزندههای موتورهای جستجو هر یک از این آدرسها، یک صفحهی یکتا و مجزا از سایرین هستند. در نتیجه، ما در این مثال ساده 5 صفحه تکراری از صفحه اصلی وبسایت داریم، اما در حقیقت این تنها بخشی از مشکلاتی است که امکان دارد با آنها روبرو شوید.
اگر میزان صفحات کپی شده در یک وب سایت بیش از اندازه باشد، احتمال بروز برخی مشکلات در سئو وجود دارد و تأثیرات منفی بر روی رتبه سایت میگذارد. هرچند امروزه سیستمهای مدیریت محتوای مدرن بهطور خودکار تگ Rel=Canonical را به صفحاتی با محتوای یکسان اضافه میکنند تا بهراحتی بتوانید هزاران محتوای تکراری در وبسایت خود داشته باشد.
نحوه استفاده از تگ Canonical
تگ کنونیکال باید در قسمت Head صفحه قرار بگیرد و گوگل به تگهایی که در بدنه کدها وجود دارند، توجه نمیکند. این موضوع کمی نیز به مسائل امنیتی مربوط است زیرا برخی وبسایتها، امکان ویرایش کد در بدنه سایت را برای کاربران فراهم کردهاند.
در نتیجه، اگر تگ کنونیکال در بدنه سایت نیز عمل کنند، برخی افراد میتوانند به راحتی با قرار دادن آن به وب سایت ضربه بزنند. بهطور کلی بهمنظور کانونی سازی صفحات، میتوان از کد زیر استفاده کرد:
"link rel="canonical" href="http://example.com/">
حتما بخوانید: فاکتورهای رتبه بندی در موتور جستجوگر بینگ
به این ترتیب، برای استفاده از تگ کنونیکال، در ابتدا باید لینک صفحه را وارد کنید. پس از آن، باید کد rel=”canonical” را وارد کنید و در آخر نیز، پس از وارد کردن href، آدرس صفحه جدید را وارد کنید.
نکات مهم در هنگام استفاده از تگ کنونیکال
در هنگام استفاده از تگ Canonical بهتر است به نکات زیر توجه کنید:
تگ کنونیکال میتواند خود ارجاعی (self-referential) باشد
در واقع بد نیست که تگ Canonical در صفحهای که برای شما ارجحیت دارد نیز استفاده شود؛ به عبارت دیگر اگر آدرسهای X، Y و Z از محتوای تکراری برخوردار باشند و آدرس X نیز بهعنوان صفحه اصلی شناخته شود، خوب است که تگ Canonical را در این صفحه نیز به کار ببرید به در آن آدرس صفحه X (آدرس خود صفحه) را وارد کنید.
از تگ Canonical در صفحه اصلی وبسایت استفاده کنید
با توجه به اینکه محتوای تکراری در صفحه اصلی یکی از مشکلات رایج وبسایتها محسوب میشود و کاربران اینترنتی ممکن است با آدرسهای گوناگون به صفحه اصلی وبسایت شما هدایت شوند، بهتر است از این تگ برای جلوگیری از محتوای تکراری و مشکلاتِ پیشبینی نشدهای نظیر کاهش رتبه صفحات استفاده کنید.
از ارسال سیگنالهای مخلوط و مبهم بپرهیزید
موتورهای جستجو ممکن است تگهای Canonical حاوی سیگنالهای مبهم را در نظر نگیرند. به بیان سادهتر، از به کار بردن این تگ در صفحه A برای اشاره به صفحه B یعنی (A —> B) در حالی که در صفحه B نیز با این تگ به صفحه A اشاره کردهاید (B —> A) خودداری کنید. همچنین، از بهکارگیری تگ کنونیکال در صفحه A برای اشاره به صفحه B و ریدایرکت کردن صفحه B به آدرس A نیز بپرهیزید. در هر دو حالت، یک سیگنال مبهم به موتورهای جستجو ارسال میشود و آنها به دلیل عدم تشخیص صفحه اصلی، تگ کنونیکال را بهطور کلی در نظر نمیگیرند. افزون بر موارد فوق، از این تگ بهصورت زنجیرهای نیز استفاده نکنید (A-–>B, B-–>C, C–->D). در مجموع، تلاش کنید تا با ارسال یک سیگنال ساده از خطای احتمالی موتورهای جستجو جلوگیری کنید.
از تگ Canonical برای صفحاتی با محتوای نسبتاً مشابه نیز استفاده کنید
احتمالاً بسیاری از شما کاربرد تگ Canonical را تنها به صفحاتی با محتوایی کاملاً یکسان محدود میدانید، اما بهتر است از این تگ برای صفحاتی با محتوای نسبتاً مشابه نظیر صفحات دستهبندی محصولات فروشگاههای اینترنتی نیز استفاده کنید. این صفحات با وجود شباهت زیاد در نوع محصولات، توضیحات و چینش مکانی آنها کمی با یکدیگر متفاوت هستند. به یاد داشته باشید که نسخههای غیرکانونی ممکن است در نتایج جستجو ایندکس نشوند و در مقابل نیز، اگر تفاوت صفحات با یکدیگر زیاد باشد، موتورهای جستجو احتمالاً تگ Canonical را در نظر نخواهند گرفت.
با استفاده از تگ Canonical میتوان به صفحات خارجی نیز لینک داد
ممکن است که شما چندین وبسایت را بهطور همزمان مدیریت کنید و مطالبی را به شکل تکراری (یا با کمی تغییر در آنها) منتشر نمایید. در این مواقع، میتوانید با استفاده از تگ کنونیکال تمامی وبسایتها را کنترل کرده و قدرتِ رتبهبندی را تنها بر روی یکی از سایتها متمرکز کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که کانونیسازی از رتبهبندی وبسایتهای غیرکانونی جلوگیری میکند. در نتیجه، پیش از به کار بردن این تگ، ابتدا از مفید بودنِ کارایی آن برای کسب و کار خود مطمئن شوید.
همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، هنگامیکه محتوای صفحات با یکدیگر تفاوت زیادی داشته باشد، به احتمال زیاد موتورهای جستجو نظیر گوگل، تگ Canonical را نادیده میگیرند و صفحات غیرکانونی را نیز در نتایج جستجو ایندکس میکنند. در واقع، باید از گوگل بابت چنین قابلیتی تشکر کرد زیرا اگر لینک قرار گرفته در این تگ اشتباه باشد و یا اصلاً سایتی وجود نداشته باشد (خطای 404) گوگل، بهراحتی این موضوع را تشخیص داده و به تگ و لینک قرار داده شده در آن توجهی نمیکند.
استفاده از چندین تگ Canonical در یک صفحه نیز امکانپذیر است. با این حال دقت کنید که هدف ما از بهکارگیری این تگ، نشان دادن مطلبی با بالاترین ارزش است و صفحاتی با محتوای مشابه!
حتما بخوانید: آیا انتشار رپورتاژ آگهی به سود وبسایت شماست؟
تگ Canonical و شبکههای اجتماعی!
فیسبوک و توییتر بهخوبی با تگ کنونیکال سازگاری دارند. اگر شما یک URL که به شکل Canonical به آدرسی دیگر اشاره دارد را در فیسبوک به اشتراک بگذارید، فیسبوک جزئیات و اطلاعات را از آدرس کانونی به اشتراک میگذارد. توییتر نیز به همین شیوه با تگ کنونیکالرفتار میکند.
تنظیم تگ Canonical در افزونه Yoast
اگر در سیستم مدیریت محتوای وردپرس از افزونه Yoast استفاده میکنید، بهراحتی میتوانید از طریق این ابزار تگ کنونیکال را برای صفحات مختلف اجرا کنید. تنها کافی است به قسمت Advanced افزونه یوست رفته و در بخش Canonical URL آدرسی به جز URL صفحه جاری را وارد نمایید.
تگ کنونیکال یا ریدایرکت 301، کدام یک مناسبتر است؟
با توجه به اینکه از تگ Canonical برای اشاره به آدرسهای خارجی نیز میتواند استفاده کرد، به نظر میرسد این تگ کاربردی مشابه ریدایرکت 301 باشد. به بیان ساده، هنگامی که تصمیم به تغییر دامنه وبسایت خود گرفتهاید، اما سرور وبسایت امکان ریدایرکت را برای شما فراهم نمیکند، میتوانید با قرار دادن تگ Canonical در صفحات به خزندههای موتورهای جستجو انتقال دامنه را نشان دهید.
با این حال همواره یک سؤال مهم در این باره مطرح میشود. آیا تگ کنونیکال میتواند همانند ریدایرکت 301 رتبه و قدرت صفحات را نیز انتقال دهد؟
در نظر داشته باشید که این دو راهحل، نتایج کاملاً متفاوتی به خزندههای موتورهای جستجو و کاربران نشان میدهند. در واقع هنگامی که شما صفحه A را به صفحه B ریدایرکت 301 میکنید، علاوه بر موتورهای جستجو، کاربران اینترنتی نیز بهطور خودکار به صفحه B هدایت میشوند و هرگز صفحه A را مشاهده نمیکنند.
این در حالی است که اگر از تگ Canonical برای اشاره صفحه A به صفحه B استفاده کنید تنها موتورهای جستجو متوجه کانونی بودن صفحه B خواهند شد، اما کاربران اینترنتی میتوانند هر دو URL را مشاهده کنند. در نتیجه به نظر میرسد که این تگ از کارایی لازم برای ریدایرکت کامل صفحات و انتقال رتبه و قدرت پیشین آنها برخوردار نباشد!
نتیجهگیری: Rel=Canonical ابزاری قدرتمند!
Rel=Canonical ابزاری قدرتمند برای بهینهسازی سئوی وبسایت شماست، اما مانند هر ابزار قدرتمند دیگری باید خردمندانه از آن استفاده کنید؛ در غیر اینصورت، این ابزار قدرتمند بلای جان خودتان خواهد شد.
استفاده از تگ کنونیکال کار دشواری نیست و هر فردی میتواند آن را به راحتی انجام دهد. البته به کارگیری این ترفند در وبسایتهای بزرگ بسیار مهم است و میتواند تاثیر عمیقی بر روی سئوی وبسایت داشته باشد.
امیدوارم این مقاله توانسته باشد روش کار تگ Rel=Canonical را به همراه مزایا و معایب آن به خوبی توضیح داده باشد. در صورتی که سوالی در این زمینه برایتان به وجود آمده است، میتوانید آن را از طریق دیدگاهها با ما در میان بگذارید تا من یا همکارانم در سایت ما سوالات شما را پاسخ دهیم.