فرقی نمیکند که اخیراً با لینک بیلدینگ آشنا شده باشید یا اینکه مدتی است که مشغول ساخت لینک برای وبسایت خود باشید، مطمئن باشید با مطالعۀ این راهنما اطلاعات جدیدی به دست خواهید آورد. چشم انداز سئو و لینک بیلدینگ همیشه در حال تغییر است و امروزه، ایجاد لینکهای با کیفیت در بالاترین درجۀ اهمیت قرار دارند. اگر تجارت و فعالیت شما به اینترنت بستگی دارد، باید مفهوم نیاز به لینکهای با کیفیت را درک کنید و از آنها در تجارت خود استفاده کنید. مطمئن باشید قانون داشتن لینکهای با کیفیت به این زودی ها تغییر نخواهد کرد.
این راهنما به شما میگوید لینک بیلدینگ چیست، وچگونه آن را به درستی انجام دهید تا بتوانید در کوتاه ترین زمان، بهترین نتیجه را دریافت کنید. بهتر است بدانید حجم اطلاعات این راهنمای آموزشی بسیار زیاد است، اما ما تمام تلاش خود را کردهایم تا این مطالب را به سادهترین شکل و با مثالهایی دقیق توضیح دهیم تا از خواندن این راهنمای لینکسازی لذت ببرید!
تعریف لینک بیلدینگ (لینکسازی)
به روند دریافت «هایپرلینک» از یک وبسایت به وبسایت خودتان، لینک بیلدینگ گفته میشود.
هایپر لینک (hyperlink) که معمولاً به آن لینک یا بکلینک هم گفته میشود، راه مناسبی برای هدایت کاربران در وبسایتها و صفحات اینترنتی است. موتورهای جستجوگر از لینکها برای خزیدن در وبسایتها استفاده میکنند؛ آنها لینکهای موجود در بین تک تک صفحات وبسایتتان را دنبال میکنند و در تصویری بزرگتر، تمام لینکهای موجود در بین وبسایتها را زیر نظر دارند.
متخصصان سئو معتقدند لینک بیلدینگ یکی از سختترین قسمتهای کار آنهاست. بسیاری از سئوکاران بیشتر زمان خود را صرف لینکسازی دقیق و هدفمند میکنند. به همین دلیل، اگر بتوانید برای وبسایت خود لینکهایی با کیفیت و معتبر دریافت کنید، در بهینهسازی سایت تان چندین گام از رقبای خود فاصله میگیرید.
البته همه لینکها توسط سئوکارها یا بازاریابان ساخته نمیشوند. خیلی از افراد خودشان مشتاقانه به سایتهای دیگر لینک میدهند. مثل روزنامه نگاری که خبری را پوشش میدهد و به منبع خبر لینک میدهد تا وبلاگ نویسی که آنقدر عاشق دستگاه قهوه ساز جدید خود است که لینک خرید آن را میگذارد و به وبسایت فروشنده لینک میدهد.
به دست آوردن اینطور لینکها که بقیه خودجوش به شما لینک بدهند، واقعاْ ارزشمند است. این چیزی است که باید در درازمدت برای آن تلاش کنید. باید کاری کنید که وبسایت شما ارزش لینک دادن داشته باشد؛ چه از طریق محصول عالی یا خدمات، چه از طریق تولید محتوای عالی که توسط وبسایتهای دیگر ارجاع داده میشود.
در کنار این رویکرد بلندمدت، میتوانید طیف وسیعی از تکنیکهای لینکسازی را نیز به کار بگیرید که به شما امکان میدهد قدرت خود را افزایش دهید و شانس خود را برای رتبهبندی خوب و دریافت ترافیک از جستجوی ارگانیک افزایش دهید.
اما سوال اینجاست که لینک بیلدینگ چه تاثیری بر سئوی سایت شما دارد؟
قبل از خواندن بخش بعد یک پیشنهاد برایتان داریم. اگر میخواهید که یک سئوکار حرفهای شوید و بتوانید تخصصی کارهای بهینهسازی سایت را خودتان انجام دهید، دوره سئو سایت ما را از دست ندهید. ما در این دوره 35 ساعته، تمام مباحث سئو و بهنیهسازی سایت از مقدماتی تا پیشرفته را به شما آموزش دادهایم.
البته اگر تکنیکهای سئو داخلی و تکنیکال را بلدید و میخواهید فقط لینکسازی خارجی را یاد بگیرید، مستقیم سراغ دوره سئو خارجی بروید.
چرا ساخت لینک برای سئو مهم است؟ (آناتومی یک هایپرلینک)
برای آنکه اهمیت لینک بیلدینگ را درک کنیم، مهم است بدانیم یک لینک چگونه ساخته می شود، موتورهای جستجوگر چگونه آن لینک را می بینند و از آن لینک چه برداشتی دارند.
- شروعِ تگ لینک: تگ لینک به anchor tag معروف است (همان “a” که در تصویر می بینید)، این کاراکتر تگ لینک را شروع میکند و به موتورهای جستجوگر اطلاع میدهد که لینکی به وبسایت دیگری در این جمله قرار دارد.
- مقصد لینک: واژۀ «href» به معنی hyperlink referral است و متنی که بین علامت نقل قول قرار دارد، نمایشگر آدرس وبسایتی (URL) است که به آن اشاره شده است. لزومی ندارد این URL همیشه آدرس یک وبسایت باشد، میتوان به آدرس یک تصویر یا یک فایل قابل دانلود اشاره نمود. گاهی اوقات شما با لینکهایی مواجه میشوید که با کاراکتر # آغاز میشوند. این نوع لینکها، لینکهای داخلی هستند که شما را به قسمتهای مختلف صفحهای که در حال مطالعۀ آن هستید، هدایت میکنند.
- متن قابل مشاهدۀ لینک: این قسمت، همان متن لینک است که کاربران آن را مشاهده میکنند و در صورتی که بخواهند لینک را باز کنند، بر روی این متن کلیک میکنند. این متن معمولاً به گونهای مشخص میشود که از متون کناری آن قابل تمایز باشد. این کار معمولاً با قرار دادن یک خط به زیر متن یا تغییر رنگ متن به رنگ آبی صورت میگیرد. این تغییرات به کاربر میفهماند که این متن قابل کلیک میباشد.
- پایان تگ لینک: این کد، پایان تگ لینک را به موتورهای جستجوگر اطلاع میدهد.
لینکها برای موتورهای جستجوگر چه معنایی دارند؟
می توان گفت، موتورهای جستجوگر به دو روش از لینک ها استفاده می کنند:
- برای یافتن وب سایت ها و صفحات جدید و آوردن آنها در رتبهبندی
- برای تصمیمگیری دربارۀ رتبهندی یک سایت
زمانی که موتورهای جستجوگر وب سایتها را شناسایی میکنند، میتوانند محتوای آن صفحات را استخراج و به ایندکس خود اضافه کنند. به این ترتیب، آنها میتوانند تصمیم بگیرند آیا یک صفحه کیفیت لازم برای رتبهبندی در کلمات کلیدی مرتبط را دارد یا خیر؟ (گوگل یک ویدئوی کوتاه در مورد این موضوع تهیه کرده که روند کار را در آن به طور کامل توضیح داده است).
موتورهای جستجو برای رتبهبندی فقط به محتوای صفحه دقت نمیکنند، بلکه تعداد بکلینکهایی که به سایت داده شده و کیفیت آن لینکها نیز برایشان اهمیت دارد. هرچه تعداد لینکهای شما در وبسایت های معتبر بیشتر باشد، رتبۀ وبسایت شما در نتایج جستجو بالاتر خواهد بود.
حتما بخوانید: چگونه یک لینک خوب را از یک لینک بد تشخیص دهیم؟
لینکها به عنوان یکی از فاکتورهای مهم سئو و رتبهبندی سایت، همان عواملی هستند که به گوگل اجازه دادند بازار موتورهای جستجوگر را در دهۀ 90 احاطه کند. لَری پِیج، یکی از موسسین شرکت گوگل، PageRank را اختراع کرد که به گوگل اجازه میداد بر اساس تعداد بکلینکها، کیفیت یک وبسایت را اندازهگیری کند. این روش توانست محبوبیت بسیار زیادی کسب کند زیرا روش خیلی خوبی برای تعیین کیفیت یک سایت بود.
روش PageRank فوقالعاده موثر بود زیرا بر این مبنا پایهگذاری شده بود که هر لینک به عنوان یک رای تایید برای یک صفحه به شمار میآمد. به طور مثال اگر صفحهای کیفیت لازم را نداشت، هیچ لینکی دریافت نمیکرد. در واقع تئوری بیان میکرد: هنگامی که فردی به وبسایتی (غیر از وبسایت خودش) لینک میدهد به این معنی است که صفحه مذکور منبع اطلاعاتی مفیدی به شمار میآید. در غیر اینصورت نمیبایست این صفحه لینک شود. همانطور که شما یک رستوران بد را به دوستتان معرفی نمیکنید.
اما کم کم دور زدن گوگل شروع شد…
با این حال، طولی نکشید که سئوکارها روشهایی را برای دور زدن قوانین گوگل و دست کاری PageRank و نتایج جستجوی کلمات کلیدی پیدا کردند. در همین راستا، گوگل نیز برای یافتن این وبسایتهای اسپم گونه، فعالیت خود را آغاز کرد. فیلترگذاریهای متعدد و ارائه آپدیتهای منظم از روشهای گوگل برای مقابله با وبسایتهایی بود که شایسته رتبۀ یک نتایج جستجو نبودند.
این دور زدنها گوگل را وادار کرد که برخی از روشهای لینکبیلدینگ خود را که قبلاً معرفی کرده بود، بیاعتبار کند. برای مثال روش ثبت آدرس وبسایت در فهرستهای راهنما و دریافت لینک به ازای آن، یکی از روشهایی بود که در برهۀ زمانی خاصی توسط گوگل پیشنهاد میشد، اما چون متخصصان سئو از این روش سوء استفاده کردند، گوگل تصمیم گرفت که اهمیت این لینکها اهمیت ندهد.
سال 2012 با راهاندازی اپدیت پنگوئن، وبسایتهایی را که سعی در استفاده بیش از حد از این تکنیکهای اسپم لینکسازی (که اغلب به آن بهینهسازی بیش از حد گفته میشود) کرده بودند را جریمه کرد. این امر از این نقطه به بعد، تکنیک های لینکسازی با کیفیت پایین نه تنها میتواند اتلاف وقت باشد، بلکه میتواند به شدت به توانایی وبسایت برای رتبهبندی خوب در نتایج جستجوی ارگانیک آسیب برساند. راهنمای پنگوئن به شما میگوید باید از چه روشهای لینک بیلدینگ پرهیز کنید تا بتوانید بهترین عملکرد را در چارچوب قوانین گوگل داشته باشید. راهنمای (قوانین) گوگل یکی از مباحث مهمی است که در آینده در مورد آن صحبت خواهیم کرد.
ما با الگوریتمی که گوگل برای رتبهبندی نتایج جستجوی خود استفاده میکند، کاملاً آشنایی نداریم (این نکته از اسرار گوگل به شمار میآید). علی رغم وجود این مسئله، متخصصان سئو متفق القول باور دارند لینک بیلدینگ هنوز هم یکی از مهم ترین عوامل موثر بر رتبه بندی سایت در نتایج جستجو به شمار می آید. دو قسمت از چارت زیر مربوط به لینک بیلدینگ برای وب سایت میشود.
اندازهگیری خوشهای عوامل موثر در رتبهبندی سایت
- Domain-Level, Keyword-Agnostic Features
(کیفیت لینکهای متصل به دامنه، کیفیت/میزان اعتماد لینکهای متصل به دامنه، سطح دامنه در PageRank) - Page-Level KW & Content Features
( TF*IDF (فراوانی وزنی تیاف-آیدیاف)، نحوه قرارگیری محتوا، کمیت محتوا و ارتباط موضوعی با وب سایت و … ) - Domain-Level Brand Features
(استفادۀ آفلاین از دامنه/برند، اشاره به نام تجاری/دامنه در اخبار و رسانۀ سایت، انجمن نهاد و … ) - Social Metrics
(کیفیت و کمیت لینکهای توئیت شده، میزان به اشتراکگذاری در فیسبوک/گوگل پلاس و …) - Page-Level Link Features
(PageRank، TrustRank، کمیت لینکیِ لینکها، میزان توزیع متن لینکها، کیفیت منابع لینکها و … ) - Page-Level, Keyword-Agnostic Features
(طول محتوا، خوانا بودن محتوا، سرعت بارگیری، خاص بودن محتوا) - Domain-Level Keyword Usage
(تطابق دقیق کلمات کلیدی دامنهها، تطابق نسبی کلمات کلیدی دامنهها و …) - User, Usage, & Traffic Query Data
(ترافیک موجود از مرورگرها، نوارهای ابزار و …) - Domain-Level, Keyword-Agnostic Features
(طول نام دامنه، افزونه ها، زمان پاسخگویی دامنه بر HTTP و …)
علی رغم اینها، مشخص نیست که داشتن لینکهای با کیفیت در رتبهبندی و بالا رفتن ترافیک وبسایت به شما کمک میکنند (در فصل دوم این مقاله دربارۀ لینک بیلدینگ خوب و لینک بیلدینگ بد برایتان توضیح خواهیم داد). در این مقاله ما چندین بار از عبارت “با کیفیت” استفاده کرده ایم و برای این کارمان دلیل داریم: تمرکز بر روی کیفیت لینک روز به روز بیشتر می شود زیرا گوگل بیش از گذشته بر روی فیلتر کردن لینک های کم کیفیت اصرار دارد. این پیچیدگیِ الگوریتمِ گوگل سبب می شود متخصصان سئو بیش از پیش بر روی کیفیت لینک ها و روش به دست آوردنشان تمرکز کنند.
تمام آن چیزی که باید دربارۀ لینک های nofollow بدانید
ما 4 نو لینک داریم که در مقاله «لینکها 4 نوع شدند» کامل در مورد آنها صحبت کردیم. این 4 نوع عبارتند است:
- لینک فالو یا دوفالو (Dofollow): لینکهایی هستند که موتور جستجو آنها را دنبال میکند و وارد صفحه مقصد میشود.
- لینک نوفالو (Nofollow): لینکهایی هستند که موتور جستجو آنها را دنبال نمیکند.
- لینک تولیدشده توسط کاربر (UGC): لینکهایی که توسط کاربران در بخش نظرات سایت یا فرومها ایجاد میشوند.
- لینک اسپانسری (Sponsored): لینکهایی هستند که در ازای قرار دادن آنها در سایت پول دریافت میشود.
در لینک بیلدینگ ویژگیهایی وجود دارد که می توان گاهی آن ها را برای لینک ها اعمال نمود. یکی از این ویژگیها، ویژگی nofollow نام دارد. کاربران متوجه نوفالو بودن لینک نخواهند شد، اما اگر به کد لینک دقت کنید، تغییر کوچکی در آن میبینید.
به کد rel=”nofollow” در زیر دقت کنید. این کد به گوگل میفهماند که این لینک را نباید در PageRank استفاده کند. در واقع، این کد به گوگل اطلاع میدهد که آن را برای رتبهبندی به حساب نیاورد. در نتیجه، لینکهای nofollow تاثیری در رنکینگ گوگل ندارند.
Example
دلیل استفاده یک سایت از کد nofollow مربوط به موقعیتی میشود که در آن، مدیر وبسایت به علت تعداد زیاد لینکها در صفحه، کنترل و مدیریت آنها را از دست میدهد. به عبارت دیگر، آنها نمیخواهند مهر تایید خود را بر روی وب سایتی بزنند که هیچ اطلاعی از اعتبار آن ندارند. استفاده از لینک nofollow مرسوم تر از آنچیزی است که شما تصور میکنید. معمولاً در سایتها و صفحات زیر از لینک nofollow استفاده میشود:
- قسمت نظرات وبلاگ
- مطالب و پُستهای فروم ها
- قسمت نظرات کاربرانِ مهمان
- صفحات قابل ویرایش ویکیپدیا
- امضا موجود در مطالب کاربران مهمان
کاربران میتوانند به راحتی لینکهای خود را در هر کدام از این مکانها استفاده کنند و به علت حجم زیاد لینکهای ثبتی، بررسی تک تک لینکها عاقلانه به نظر نمیرسد. بنابراین برای اینکه اسپمرها نتوانند از این موقعیت سوء استفاده کنند، مدیران وبسایتها ترجیح میدهند ویژگی nofollow را به لینکهای ارسالی کاربران اعمال کنند.
یکی دیگر از کاربردهای لینکهای nofollow برای اهداف تبلیغاتی (لینکهایی که بایت قرارگیریشان در یک وبسایت، پول دریافت شده است) میباشد. بنابراین، اگر شما یک بنر تبلیغاتی در یک وب سایت اجاره کردهاید که به وب سایت شما لینک داده است، گوگل میگوید که باید لینک آن بنر، nofollow باشد تا این لینک تبلیغاتی تاثیری در PageRank سایت تبلیغ شده، نداشته باشد. دلیل این کار این است که گوگل میگوید لینکهای تبلیغاتیِ خریداری شده نباید تاثیری بر نتایج اُرگانیک یک وبسایت داشته باشند.
اخیراً گوگل این قانون خود را برای لینکهای موجود در پُستهای اخبار، مقالات، فهرستهای راهنما و پُستهای رپورتاژ گسترش داده است. موارد ذکر شده، مکانهایی هستند که استفاده از لینک nofollow در آنها توصیه میشود.
شما باید بدانید لینکهایی که به صورت nofollow به اشتراک گذاشته میشوند مانند لینکهای مستقیم در رتبهبندی و نتایج اُرگانیک وبسایتتان موثر نیستند. گفتههای بالا به این معنی نیست که لینکهای nofollow بیارزشاند. به هر حال، کابران معمولی هیچ گاه متوجه nofollow بودن لینکهای نمیشوند و ممکن است واقعاً بر روی لینکتان کلیک کنند و به وبسایت شما مراجعه نمایند. میتوان گفت این ویژگی، نکتۀ مثبت تبلیغات اینترنتی است. با این وجود شما باید تمام تلاش خود را بکنید که لینکهای فالو هم برای سایتتان دریافت کنید تا توسط گوگل اعتبار دریافت کنید.
لینک بیلدینگ یا لینکسازی چه سودی برای کسب و کار من دارد؟
همانطور که گفتیم لینکها عوامل بسیاری مهمی در رتبهبندی وبسایتها هستند و دریافت لینکهای با کیفیتِ بالا میتواند تاثیر زیادی بر رتبهبندی وبسایت شما در موتورهای جستجو داشته باشد.
حتما بخوانید: چگونه کمپین لینک بیلدینگ خود را راه اندازی کنیم؟
هرچند دریافت لینک برای وبسایت امری زمان بَر است و در کوتاه مدت نمیتواند پاسخگوی نیازهای تجاری شما باشد اما این کار مزایایی را برای تجارتتان به دنبال دارد.
برقراری روابط
گاهی اوقات لینکسازی سبب آشنایی با وب سایتها و وبلاگهای مرتبط با تجارت شما میشود. این آشنایی معمولاً از طریق تبیلغ و معرفی چیزی که به تازگی خلق کردهاید بوجود میآید مانند یک مطلب یا یک اینفوگرافیک. هدف اول این آشنایی ایجاد لینک است، اما همین لینک بیلدینگ می تواند سبب آشنایی شما با یکی از موثرترین وب سایت های موجود در زمینه کاری تان شود. در نتیجۀ این آشنایی شما لینکی با کیفیت به دست می آورید که مهر تاییدی بر تجارت شماست. حتی اگر این لینک موقت ایجاد شود، باز هم ارزشمند است چرا که شما توانستهاید برای تجارت خود یک مُبَلِغ معتبر پیدا کنید.
ارسال ترافیک
ما دربارۀ تاثیر لینکسازی بر روی رتبۀ سایت صحبت کردیم، اما دربارۀ تاثیر لینک بیلدینگ بر روی ترافیک وب سایت چطور؟ یک لینک با کیفیت در یک وبسایت معتبر میتواند آمار بازدیدکنندگانتان را نیز افزایش دهد. اگر وبسایتی که لینک شما را در صفحه خود قرار میدهد در زمینه کاری شما فعالیت کند، شانس اینکه مشتریان بیشتری نیز به دست آورید افزایش مییابد. در این موقعیت، ارزش یک لینک وابسته به سئوی آن نیست، بلکه به مشتریان آن بستگی دارد. یکی از مثالهای بارز در این زمینه، مطلبی از یک کاربر مهمان به اسم «مایکل السبرگ» در وبلاگ Tim Ferriss است. تیم فریس بعدها مطلبی را دربارۀ همین پُست در مجلۀ فوربس منتشر کرد که در آن از اهمیت این پُست میگفت. وی در مطلب خود نوشت:
بینِ داشتنِ مخاطبان بسیار و داشتن مخاطبان کمتری که علاقۀ بسیاری به تجارت شما دارند، تفاوتی وجود دارد. به عبارت دیگر، کاربران یک وبلاگ همانقدر به مطالب شما توجه نشان میدهند که مخاطبان شبکه CNN آن شبکه را دنبال میکنند، حتی اگر تعداد مخاطبان گروه دوم بیشتر باشد.
برند سازی با لینک بیلدینگ
لینکسازی خوب به شما کمک میکند تا برند تجاری خود را بسازید و آن را به عنوان یک نام معتبر در زمینه فعالیت خود معرفی نمایید. تکنیکهای لینکبیلدینگ بسیاری وجود دارد که میتواند فعالیت تجاری شما را برای مخاطبانتانمعرفی کند و این راه میتواند نشان تجاری شما را معتبر سازد. برای نمونه، اگر شما مطلبی را با استفاده از آمار حقیقی منتشر کنید، شانس معروف شدن در زمینه تجاری خود را خواهید داشت. هنگامی که تلاش میکنید تا برای محتوای خود لینک ایجاد نمایید، در واقع دارید مهارت خود را به نمایش میگذارید و از همکاران و فعالان زمینه تجاری خود میخواهید که مطلب موثق شما را در اینترنت به اشتراک بگذارند.
نکته ای مهم دربارۀ ایجاد لینک و به دست آوردن لینک
عنوان بالا می تواند به «اهمیت داشتن صفحاتی که ارزش لینک دادن داشته باشند»، تغییر یابد. پیش از آنکه لینکسازی را آغاز کنید، به چیز ارزشمندی نیاز دارید تا بر اساس آنها لینکسازی کنید. معمولاً این چیز با ارزش صفحۀ نخست وب سایت شماست. اغلب اوقات شما بر اساس منابع تخصصی و معتبر مانند مطالب وبلاگ یا یک دادۀ آماری، لینک بیلدینگ میکنید. گاهی اوقات این منابع پیش از آنکه شما شروع به لینکسازی کنید وجود دارند. در دیگر اوقات، شما با هدف ایجاد لینک، این منابع را به وجود میآورید.
این کار، مفهوم به دست آوردن لینک و شایستگی برای رتبه های بالاتر در موتورهای جستجو را مطرح می کند. تمام لینک ها باید به منبع اطلاعاتی موثقی متصل شوند. لینک سازی بر اساس وب سایت های کم ارزش بسیار دشوار است، اما هنگامی که منبع اطلاعاتی معتبری در اختیارتان باشد، لینک بیلدینگ راحت می شود.
منبع: moz.com