در این مقاله سعی بر آن شده تا توضیح دهیم که ساب دامین چیست. پس از انتخاب نام دامنه می توانید به سراغ استفاده از زیر دامنه ها بروید. به طور خلاصه ساب دامنه بخشی اضافی در نام دامنه اصلی شما است. زیر دامنهها برای سازماندهی و پیمایش بخشهای مختلف وبسایت شما ایجاد میشوند. برای اینکه بدانید ساب دامین چیست ادرس my.webramz.com را در نظر بگیرید. در این مثال my زیر دامنه است webramz نام دامنه اصلی و .com یک دامنه سطح بالا (TLD) است. در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت ساب دامنه چیست و با مزایا، نحوه ایجاد و تاثیر آن روی سئو آشنا خواهیم شد.
ساب دامنه چیست؟
هنگام بازدید از یک وبسایت، ممکن است متوجه شوید که URL مربوطه در نوار جستجو براساس جستجوی شما در سایت یا صفحه وب مورد نظر کمی تغییر میکند. به عنوان مثال، برای مشاهده و دسترسی به ابزارها و خدمات ارائه شده میتوانید به سایت webramz.com مراجعه کنید. یا میتوانید برای دسترسی به بخشی از وب سایت ما که محتوای وبلاگ را ارائه میدهد، به my.webramz.com مراجعه کنید. توجه نمایید که اگرچه URL کمیتغییر میکند، اما شما هنوز در وب سایت webramz، در دامنه webramz.com هستید.
زیر دامنهها یا subdomain به عنوان پسوند نام دامنه شما و برای کمک به سازماندهی و پیمایش بخشهای مختلف وبسایت شما عمل میکنند. شما همچنین میتوانید از یک زیر دامنه برای ارسال بازدیدکنندگان به یک آدرس وب کاملاً متفاوت مانند صفحه شبکههای اجتماعی خود استفاده کنید و یا به آدرس IP یا دایرکتوری خاصی در سرور خود اشاره کنید.
برخلاف پارک دامنه یا Aliases Domain و نیز Addon Domain ، زیر دامنه به یک دامنه تعلق دارد ولی دارای محتوای جداگانه است. به عنوان مثال برای وبسایت https://example.com ، میتوانید از http://blog.example.com به عنوان زیر دامنه استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله پارک دامنه چیست را مطالعه کنید.
اما در پارک دامنه یا اددان دامنه شما دامنهای با نام یا پسوند کامل مجزا ثبت میکنید. بعنوان مثال دامنه example.ir و یا mydomain.com
تفاوت ساب دامنه و ساب فولدر چیست؟
پس از خرید دامنه، نوبت به محتوای سایت میرسد که معمولاً یک وبسایت از بخشها و صفحات وب متنوع و نیز دستهبندیهای مختلف تشکیل میشود. در دوران قدیمیتر کدگذاری HTML، یک طراح وب پوشههایی ایجاد میکرد و صفحات وب را در آن پوشهها قرار میداد. به همین دلیل به آنها “زیر پوشه ” یا “زیرشاخهها” (subdirectories) گفته میشد.
این مفهوم در خرید هاست و دامنه، بسیار مشابه نحوه ذخیرهسازی فایلها در رایانههای رومیزی است. دقیقا همانند پوشههای دسکتاپ شما، پوشههای آنلاین نیز نامیمنحصر به فرد (در مثال زیر widgets/green-widgets) دارند. وقتی به آن صفحه خاص بروید، به معنای واقعی کلمه به یک پوشه و یک فایل HTML واقعی (big-green-widget.html در مثال زیر) هدایت میشوید. یعنی به مسیری مشابه مسیر زیر:
https://www.example.com/widgets/green-widgets/big-green-widget.html
به این پوشهها، یعنی widget و green-widget، زیر شاخه یا زیر پوشه گفته میشود. در هاست وردپرس و سایر وبسایتهای مبتنی بر PHP روی هاست لینوکس یا سرورهای لینوکسی، این زیر شاخهها معمولا مجازی هستند. یعنی آنها واقعا در سرور وجود ندارند که بتوانید با یک برنامه FTP به آنها بروید و پوشههای واقعی را ببینید. اما گرچه این زیر شاخهها مجازی هستند، اما هنوز بخشی از ساختار پروندههای وبسایت هستند.
از طرفی زیر دامنه با زیرشاخه بسیار متفاوت است. بدین معنا که یک زیر دامنه به طور کلی به عنوان یک سایت مستقل در نظر گرفته میشود که از دامنه اصلی منشعب شده است. (برای بدسن آوردن اطلاعات بیشتر مقاله دامنه چیست را مطالعه نمایید.) زیر دامنه همان چیزی است که قبل از SLD قرار دارد. (برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه SLD و TLD چیست اینجا کلیک نمایید.) رایجترین زیر دامنه www است که مخفف World Wide Web است. این زیر دامنه شامل صفحه اصلی یک وبسایت و در بردارنده مهمترین صفحات سایت است. زیر دامنه www به قدری گسترده مورد استفاده قرار میگیرد که بیشتر ثبت کنندگان دامنه آن را با خرید دامنه و یا ثبت دامنه ir درج میکنند.
از زیر دامنه معمولاً برای تفکیک وبسایت به بخشهایی مجزا استفاده میشود. به عنوان مثال برای راهاندازی یک بخش به عنوان سایت شغلی (careers.yoursite.com)، یک انجمن (forum.yoursite.com) یا بخشی برای پشتیبانی مشتری (support.yoursite.com) میتوانید از زیر دامنههای مرتبط استفاده کنید. همچنین میتوانید از زیر دامنهها برای ایجاد وبلاگ با موضوعات مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال، sbnation.com یک وبلاگ اخبار ورزشی است. با این حال، از وبلاگهایی مانند weaintgotnohistory.sbnation.com و theshortfuse.sbnation.com برای تیمهای خاص در زیر دامنههای مختلف استفاده میکند.
با استفاده از ساب دامنهها نیاز به خرید دامنههای مختلف نمیباشد درنتیجه هنگام تمدید دامنه و یا انتقال دامنه نیاز به پرداخت هزینههای اضافی نخواهد بود و با پرداخت تنها قیمت دامنه اصلی میتوانید از داشتن چندین سایت مختلف بهرهمند شوید.
همچنین با تنظیمات dns سایت خود میتوانید ساب دامنه را برای سایت با IP جداگانهای روی سرور دیگری تعریف نمایید. جهت اطلاع از اینکه dns چیست اینجا کلیک نمایید.
برخی دیگر از کاربردهای زیر دامنهها عبارتند از:
- میتوانید نسخههای مختلف وبسایت (en.yoursite.com) ایجاد کنید.
- میتوانید نسخه موبایل یک وبسایت (m.yoursite.com) ایجاد کنید.
- میتوانید شبکه ای از سایتهای غیر مرتبط را راهاندازی کنید. به عنوان مثال، میتوانید در WordPress.com ثبت نام کنید و وبلاگ خود را در یک زیر دامنه (yourblog.wordpress.com) ایجاد کنید.
- با زیر دامنهها میتوانید خلاقیت ایجاد کنید. ممکن است یک زیر دامنه را به یک بخش یا یک صفحه در وبسایت خود نیز اختصاص دهید. به عنوان مثال، اگر شما یک سایت نمونه کارهای شخصی دارید، میتوانید فرم تماس خود را در hireme.yourname.com میزبانی کنید.
نحوه ایجاد ساب دامنه در سیپنل
مراحل ایجاد ساب دامنه در سیپنل بسیار ساده میباشد. جهت این کار ۴ مرحله ساده زیر را دنبال نمایید.
۱. در ابتدا به سیپنل خود لاگین نمایید. در صورتیکه از آدرس سیپنل خود اطلاع ندارید، میتوانید با کارشناسان وبرمز تماس حاصل نمایید.
۲. پس از لاگین شدن به سیپنل، به قسمت Domains بروید و روی گزینه Subdomains کلیک کنید.
۳. سپس در کادر مربوطه subdomain نام زیر دامنه مورد نظر را تایپ کنید و در قسمت domain دامنه مورد نظر خود را انتخاب کنید تا ایجاد شود. با این کار به طور خودکار یک پوشه برای زیر دامنه در فولدر public_html شما ایجاد میکند. جهت تغییر مسیر این فولدر میتوانید مسیر مورد نظر را در قسمت Document root وارد نمایید.
۴. در انتها روی گزینه create کلیک نمایید.
چه زمانی باید از ساب دامنه استفاده کنیم؟
پیشتر تفاوت بین زیر دامنهها و زیر شاخهها را توضیح داده ایم، حال بیایید به اصل موضوع بپردازیم که چه زمانی باید از هر یک از این دو استفاده نمود. میتوان گفت دو سناریو وجود دارد که در آنها استفاده از ساب دامنه نسبت به ساب فولدر منطقیتر است:
- جهت راه اندازی فروشگاه تجارت الکترونیکی برای تکمیل وبسایت اصلی.
- راهاندازی یک وبلاگ برای یک شرکت یا وبسایت تجاری موجود.
این دو وضعیت یک مورد مشترک هستند و آن این که هر دو به صورت سایتهای موازی با قابلیتهای خاص در حال اجرا هستند. هر چند با استفاده از زیر شاخهها نیز میتوانید دقیقاً همان نتایج را بدست آورید، اما مزایای سئو اغلب زیر دامنهها را به گزینه بهتری تبدیل میکند. جهت اطلاعات بیشتر در مورد خدمات سئو سایت وبرمز اینجا کلیک نمایید.
در این مرحله، مهم است که توجه داشته باشیم که بحث و جدال درباره این موضوع همچنان وجود دارد. بسیاری از افراد ترجیح میدهند از زیر دامنهها استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر با در نظر گرفتن رتبه سئو میگویند زیرشاخهها انتخاب بهتر هستند. در ادامه این مورد را توضیح داده ایم.
مثالهای معروف ساب دامنه
در ادامه مثالهایی از زیر دامنههای معروف آورده شده است:
۱. ویکیپدیا
به عنوان معروف ترین مثال، سایت Wikipedia را در نظر بگیرید. این سایت یک زیر دامنه با عنوان https://en.wikipedia.org برای سایتهایی با زبان انگلیسی و ساب دامنهای با عنوان https://fa.wikipedia.org/ برای فارسی زبان دارد.
۲. یاهو و جیمیل
برای سرویسهای ایمیل میتوانید ساب دامنهی متفاوتی با عنوان mail.yourdoamin.com در نظر بگیرید که سابدامینهای یاهو و جیمیل با یوآرالهای mail.yahoo.com و mail.google.com از مهمترین آنها هستند.
۳. هاباسپات
از معروف ترین انواع سابدامنهها میتوان به blog اشاره کرد. در صورتی که سایت شرکتی و یا فروشگاه آنلاین دارید با راهاندازی قسمت بلاگ سایت خود تحت عنوان با عنوان blog.yourdomain.com میتوانید سایت فروشگاهی و بلاگ خود را تفکیک نموده و نتایج بهتری را به دست آورید. از مهمترنین این نمونهها میتوان به بلاگ هاباسپات با یوآرال blog.hubspot.com کرد.
۴. گوگل و پلیاستور
موتور جستجوی گوگل برای ارائه خدمات مختلف خود از سابدامنههای متفاوتی استفاده میکند. به عنوان مثال برای جستجو در گوگل پلی به زیردامنه https://play.google.com/ مراجعه میکنید و یا برای بهرهمند شدن از مزایای سئو سابدامنه https://developers.google.com/ را ارائه داده است
۵. دانشگاهی
به عنوان مثال، وبسایت یک دانشگاه (به عنوان مثال University.edu) ممکن است برای هر یک از دانشکدههای خود یک زیر دامنه داشته باشد (به عنوان مثال law.university.edu, faculty-of-history.university.edu و غیره)
۶. بخش فروشگاهی وبسایتهای شرکتی
همچنین یک وبسایت شرکتی ممکن است تعدادی از زیر دامنههای اختصاص یافته به هر بخش خود داشته باشد. sales.companyname.com، marketing.companyname.com، و support.companyname.com.
۷. شناسایی رایانههای فردی
یکی دیگر از کاربردهای محبوب زیر دامنهها، شناسایی رایانههای فردی با آدرس IP خاص خود است. به عنوان مثال، یک شرکت میتواند دو سرور جداگانه به نام sales.companyname.com و marketing.companyname.com داشته باشد که هر یک حاوی اطلاعات مربوط به بخش خاص شرکت مورد نظر خود است.
در جدول زیر مهمترین و معروفترین ساب دامنهها آورده شده است.
Count | Subdomain | |
20,395,943 | www | Obviously! |
1,090,647 | ||
258,838 | remote | Everyone loves remote access |
168,575 | blog | |
133,529 | webmail | |
129,202 | server | Creative |
100,849 | ns1 | |
92,737 | ns2 | |
73,465 | smtp | |
72,115 | secure | If you need a subdomain for this you have issues |
68,339 | vpn | |
63,883 | m | Lots of mobile sites |
62,808 | shop | |
60,777 | ftp | Still going strong |
58,484 | mail2 | |
44,481 | test | Well, hello |
44,115 | portal | |
43,645 | ns | |
43,624 | ww1 | |
42,235 | host | |
40,726 | support | |
40,107 | dev | Hello again |
37,666 | web | When www isn’t enough |
37,345 | bbs | Yes, really. Looking into this, many people equate “BBS” with “Forum” |
37,131 | ww42 | Domains parked with a large domain squatter |
37,069 | mx | |
36,876 | ||
36,870 | cloud | Fluffy |
35,584 | 1 | |
35,481 | mail1 | |
34,475 | 2 | |
33,696 | forum | |
31,291 | owa | Good old Outlook |
31,254 | www2 | |
30,392 | gw | |
29,916 | admin | Likely a good target |
29,763 | store | |
29,251 | mx1 | |
29,124 | cdn | |
29,083 | api | |
28,691 | exchange | |
28,475 | app | |
26,728 | gov | Uhm |
26,459 | 2tty | Mostly from .asia and .pw TLDs |
26,229 | vps | |
24,964 | govyty | “ |
24,951 | hgfgdf | “ |
24,768 | news | |
24,521 | 1rer | “ |
24,395 | lkjkui | “ |
ساب دامین یا ساب فولدر؛ کدام برای سئو بهتر است؟
زیر دامنهها توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو به عنوان یک وبسایت متفاوت مشاهده میشوند. این بدان معنی است که موتورهای جستجو هر زیر دامنه را جداگانه ایندکس میکنند.
لازم به ذکر است که link juice ایجاد شده از بک لینکها به سایت اصلی شما بین دامنه و زیر دامنههای شما به اشتراک گذاشته نمیشود. ایجاد رتبهبندی صفحه برای کلمات کلیدی خاص روی یک زیر دامنه دقیقا به همان اندازه یک وبسایت کاملاً جداگانه، دشوار است.
با توجه به این موضوع تنها در صورتی که دلیل خوبی برای این کار داشته باشید باید از زیر دامنهها استفاده کنید. به عنوان مثال، میتوانید از زیر دامنهها برای رتبه بندی کلمات کلیدی مختلف استفاده کنید، یک بازار خاص را هدف قرار دهید یا هدف خاص دیگری را دنبال کنید و یا به مشترکینی با زبانی غیر از وبسایت اصلی خود خدمات دهید.
از طرفی زیرشاخهها پروندههایی هستند که در دامنه اصلی شما یافت میشوند. Google و سایر موتورهای جستجو زیرشاخهها را به عنوان سایتهای جداگانه نمیبینند، بنابراین link juice و SEO بین دامنه و زیر شاخههای شما به اشتراک گذاشته میشوند.
در نتیجه پیشنهاد میشود وبلاگنویسان، استارتاپها یا مشاغل کوچک با زمان و منابع محدود از ساب فولدرها استفاده نمایند چرا که استفاده از زیرشاخهها به آنها کمک میکند وبسایت خود را سریعتر رتبه بندی کنند.
کلام آخر
اگر مطمئن نیستید که آیا باید صفحه خاصی را در زیر دامنه www خود یا زیر دامنه دیگری منتشر کنید، باید به اهداف اصلی وب سایت خود فکر کنید. به عنوان مثال، اگر فروشگاه اینترنتی را اداره میکنید و گاه گاه پست وبلاگ را مینویسید، میتوانید از www.mywebsite.com برای فروشگاه خود و از blog.mywebsite.com برای بخش وبلاگ خود استفاده کنید. برعکس، اگر شما عمدتا وبلاگ منتشر میکنید و برخی از کالاها را در سایت میفروشید، از www.mywebsite.com برای وبلاگ خود و از store.mywebsite.com برای سمت تجارت الکترونیکی یا فروشگاه استفاده کنید.
با ایجاد زیر دامنهها در وبسایت خود، میتوانید بخشهای جداگانه ای از محتوا و خدمات را بدون نیاز به تهیه نام دامنه جدید برای هر بخش، برای وبسایت خود ایجاد کنید. در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و مشاوره میتوانید با مشاورین وبرمز تماس حاصل نمایید.
منبع :
wpbeginner.com
blog.hubspot.com
searchenginejournal.com
a2hosting.com