امروزه بسیاری از افراد علاقهمند به حوزه تجارت الکترونیک و حتی افرادی که کسبوکار سنتی دارند به دنبال راه اندازی کسب و کار آنلاین هستند اما نمیدانند از کجا شروع کنند. در این مقاله شما را با راه اندازی کسب و کار اینترنتی در ۷ گام آشنا خواهیم کرد.
در این مقاله شما را راهنمایی میکنیم که چگونه با هزینههای پایین و دسترسی به مخاطبان جهانی یک کسب و کار اینترنتی را در خانه شروع کنید.
دسترسی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته به محتوا و رسانهها این امکان را برای ما فراهم میکند که بتوانیم مشاغل آنلاین را راهاندازی کنیم که این مشاغل کلید زندگی مدرن شدهاند.
به عبارت سادهتر یک کسب و کار اینترنتی کاری است که شما چیزی را در اینترنت میفروشید. آن میتواند محصول، خدمات، بارگیری، اشتراک یا تبلیغات باشد که معمولا از طریق یک وبسایت یا رسانههای اجتماعی انجام میشود.
شروع یک کسب و کار آنلاین بسیار جذاب است. وبسایتها میتوانند با هزینههای بسیار پایین و در اوقات فراغت در خانه ساخته شوند. ناگفته نماند که مخاطبان جهانی برای این مسئله وجود دارند. آیا میدانید که بیش از چهار میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان وجود دارد؟
در ادامه ما به شما میگوییم که چگونه یک کسب و کار اینترنتی را شروع کنید.
۱.انجام تحقیقات بازار
با یک ایده کسب و کار آنلاین آشنا شوید.
اگر شما در حال خواندن این مطلب هستید به احتمال زیاد ایده خود را برای کسب و کار آنلاین ارائه کردهاید اما هنوز به الهام گرفتن نیاز دارید. اولین قدم شما این است که به دنبال یک نیاز باشید.
از خانواده، دوستان، همسالان و انجمنها بپرسید که آیا خدمات، محصولات و یا محتوایی وجود دارد که دوست دارند بتوانند در اینترنت به آن دسترسی داشته باشند اما تا بحال نتوانستهاند آن را پیدا کنند؟
به همین ترتیب شما باید درمورد تجربیات خود فکر کنید. آیا تا بحال شده است که چیزی را به صورت آنلاین جستجو کرده باشید اما به نتیجه مطلوبی نرسید باشید؟
تحقیق و آزمایش بازار را شروع کنید
قبل از سرمایهگذاری در وقت و هزینه برای ایده خود میخواهید بدانید که این پتانسیل برای موفقیت شما وجود دارد یا خیر.
برای کمک به تصفیه ایده خود و درک پتانسیلهای آن در انجام کارها، تکنیکهای تحقیق بازار که در زیر آمده است را انجام دهید:
-
تجزیه و تحلیل رقبا را انجام دهید
درمورد تمام مشاغلی که میتوانند رقیب شما محسوب شوند تحقیق کنید. توجه داشته باشید که چگونه کار میکنند، چه کاری انجام میدهند، چقدر خوب این کار را انجام میدهند و مشتریان آنها چه کسانی هستند.
این کار به شما ایده میدهد که مشتریان هدف خود را بشناسید و شما را به این فکر میاندازد که چگونه میتوانید کارها را بهتر از رقبای خود انجام دهید.
-
مخاطب مورد نظر خود را تعریف کنید
دانستن اینکه کدام یک از کاربران اینترنتی را باید مورد هدف قرار دهید به شما کمک میکند تا درمورد نحوه کار، ظاهر و احساسات وبسایت خود تصمیمهای مهم بگیرید. آیا آنها سن خاصی دارند؟ چه نوع درآمد، حرفه، جنسیت، علاقه یا سرگرمی دارند؟
-
درمورد ایده خود به دنبال بازخورد باشید
از مخاطبان مورد نظر خود بپرسید که آنها درباره ایده شما چه فکر میکنند، آیا آنها از سایت شما بازدید میکنند و چگونه میتوانید آن را بهبود بخشید؟
میتوانید از افرادی که میشناسید بپرسید (اگر آنها افرادی هستند که نظرات صادقانه میدهند) یا از گروههای متمرکز استفاده کنید و یا پرسشنامههای آنلاین اجرا کنید.
پيشنهاد سیتی سایت: ۷ نکته برای ساخت وبلاگ کسبوکار
۲.مدل کسب و کار آنلاین خود را انتخاب کنید
با مشخص کردن همه چیز درباره مشاغل آنلاین اکنون میتوانید درمورد چگونگی کسب درآمد از آن فکر کنید.
اگر در حال طراحی فروشگاه اینترنتی هستید میتوانید محصولات، بارگیریها و یا خدمات خود را در سایت خود بفروشید، با یک مدل تجارت الکترونیکی کار کنید و درآمد حاصل از فروش را بدست آورید.
با این حال اگر وبسایت شما هدف دیگری داشته باشد برای مثال سرگرمی یا منابع اطلاعاتی در اختیار بازدیدکنندگان قرار میدهید سه راه اصلی برای کسب درآمد از آن وجود دارد:
-
تبلیغات
کسبوکارها برای تبلیغ شما در سایت خود از شما پول دریافت میکنند (از طریق تبلیغات تصویری یا محتوای پشتیبانی شده). هرچه میزان ترافیک بیشتر جذب شود میتوانید مشتری بیشتری بگیرید.
-
اشتراک
این سایتها تمایل به تبلیغ ندارند و در عوض با دسترسی مشتری به منظور دستیابی به خدمات آنلاین یا محتوای وبسایت میتوانند با گرفتن هزینه یا هزینه اشتراک معمولی کسب درآمد کنند.
-
فریمیوم
این مدل کسبوکار شامل دسترسی مشتری به نسخه اول خدمات آنلاین شما به صورت رایگان است سپس از آنها درخواست هزینههای اضافی میشود و ویژگیها و امتیازات دیگر به آنها داده خواهد شد.
مدلی که برای شما بهتر کار میکند بستگی به کسب و کار آنلاین شما و آنچه میخواهید بدست بیاورید دارد. البته میتوانید سایت خود را براساس ترکیبی از اینها قرار دهید.
۳.وبسایت خود را بسازید
درحالیکه ممکن است تصور کنید که طراحی وب سایت یک اقدام گسترده فناوری است اما این کار درواقع میتواند بسیار ساده باشد.
به علاوه میتوانید هزینهها را کاهش دهید. انتخاب نام دامنه هزینهای به اندازه کمتر از ۱۰ پوند در سال برای شما دارد درحالیکه بسیاری از سازندگان وبسایت می توانند آن را با اشتراکهای ماهانه قابل مدیریت پرداخت کنند.
در اینجا سه راه اصلی درمورد راهاندازی وبسایت وجود دارد:
-
خودتان آن را بسازید
البته این کار سختی است و شما به دانش صحیح در زمینه کد نویسی نیاز خواهید داشت. اما این کار باعث صرفهجویی در هزینهها خواهد شد و به شما اطمینان میدهد که کنترل کامل وبسایت خود را بدست گیرید.
-
از یک ابزار ساخت وبسایت استفاده کنید
استفاده از این ابزارها بسیار ساده است. استفاده از این ابزارها از طریق ثبت دامنه و خرید هاست گرفته تا طراحی وبسایت با استفاده از قالبها و یا ابزارهای دیگر به شما در کل مراحل ساخت کمک میکنند.
-
یک توسعه دهنده وب استخدام کنید
اگر شما تمایل به استفاده از یک متخصص دارید این راه بسیار خوبی است. البته این بدان معنی نیز هست که هر زمان اشتباهی رخ دهد یا نیاز به تغییر باشد شما باید به آنها اطمینان کنید. هزینهها متفاوت است. توسعه دهندگان برتر هزینههای بیشتری دریافت میکنند اما ممکن است دانشجویان یا فارغالتحصیلانی را پیدا کنید که مایل باشند در ازای دریافت تجربه نرخ پایینتری را از شما دریافت کنند.
۴.سایت خود را با کپی بهینه شده پر کنید
فرقی نمیکند که هدف وبسایت شما فراهم کردن مطالب سرگرمکننده یا اطلاعات برای کاربران، به اشتراکگذاری اطلاعات درمورد کسب و کار آنلاین شما، فروش محصولات یا انجام کار دیگری است. کپی نوشته در سایت شما نیاز به موارد زیر دارد:
- کاملا خوب نوشته شده و بدون خطاهای حرفهای باشد
- به وضوح توضیح دهید و از علاقه خود به آنچه میفروشید یا انجام میدهید بگویید
- به این سوال پاسخ دهید که کاربر با آمدن به سایت شما چه اطلاعاتی دریافت میکند
- از نظر سئو سایت کاملا در اولویت باشید
این کار باید برای هر یک از مطالب مکتوب شما از صفحه درباره ما گرفته تا اطلاعات مربوط به محصول یا مقالهها انجام شود.
وبلاگ خود را در نظر بگیرید
اگر کسبوکار شما اقدام به انجام کارهایی میکند که به طور طبیعی در نسخه کتبی سنگین نیست، به عنوان مثال یک فروشگاه آنلاین است میتواند یک وبلاگ را شامل شود که در آن شما مقالاتی درمورد شغل خود یا موضوعات مرتبط با آن مینویسید و به اشتراک میگذارید.
به عنوان مثال، اگر فروشگاه آنلاین شما محصولات برای حیوان خانگی به فروش میرساند ممکن است تصمیم بگیرید که یک وبلاگ درمورد مراقبت از حیوانات را در کنار آن داشته باشید.
یک وبلاگ میتواند به وبسایت شما به ورشهای زیر سود برساند:
- پستهای وبلاگ با کیفیت نشان میدهد که شما محصولات خود را میشناسید و باعث افزایش شهرت شما در این بخش میشود.
- پستهای وبلاگ محتوایت بیشتری را برای انتخاب در فهرست موتورهای جستجو قرار میدهند.
- وبلاگها میتوانند مشتریان را به مدت طولانیتر در وبسایت شما نگه دارند.
- وبلاگها فرصتی را برای صحبت درمورد محصولات یا خدمات شما به روشی کم هزینهتر ارائه میدهند.
۵.با قوانین حقوقی تجارت آنلاین مطابقت داشته باشید
به عنوان یک کسب و کار آنلاین مقررات قانونی متعددی وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید. یعنی اگر میخواهید مورد پیگرد قانونی قرار نگیرید باید این کار را انجام دهید.
مقررات عمومی حمایت از دادهها (GDPR)
GDPR که از سال ۲۰۱۸ شروع به کار کرده است به مصرفکنندگان کنترل بیشتری روی دادههای شخصی خود میدهد و میگوید مشاغل باید در استفاده از دادهها کاملا صادق باشند.
طبق نظر GDPR مشاغل آنلاین باید قبل از پردازش اطلاعات تحت رضایت صریح مشتریان قرار بگیرند. آنها همچنین باید در مورد نحوه استفاده شفاف باشند، به مشتریان این حق را بدهند که به دادههایی که یک کسبوکار درمورد آنها دارد دسترسی پیدا کنند و بتوانند درخواست مربوط به حذف آن را بدهند.
مقررات حریم خصوصی در ارتباطات الکترونیک ۲۰۰۳ (دستورالعمل EC)
این آیین نامهها به استفاده از کوکیها (پروندههای دادهای که صاحبان وبسایت را قادر میسازد کارهایی را که کاربران انجام میدهد ردیابی کنند) را کنترل میکند و از سواستفاده از آنها جلوگیری میکند. اگر سایت شما از کوکی استفاده میکند باید:
- بازدیدکنندگان وبسایت را از اینکه از کوکی استفاده میکنید مطلع کنید.
- به کاربران بگویید که چگونه کوکیهای وبسایت شما را خاموش کنند.
- اطمینان حاصل کنید که سیاست حفظ حریم خصوصی شما درباره نحوه استفاده از کوکیها توضیح داده شده است.
نکته خوب اینجاست که از سال ۲۰۱۲ زمانی که به وبسایت مراجعه میکنید با پاپ آب روبرو می شوید که به شما اطلاع میدهد کوکیها در حال استفاده هستند.
مقررات تجارت الکترونیک 2002 (دستورالعمل EC)
این یک قانون کاملا مهم برای هر تجارت الکترونیک است و به نحوه برقراری ارتباط شرکتهای آنلاین با مشتریان خود مربوط میشود.
براساس این قانون اگر شما چیزی به صورت آنلاین میفروشید باید:
- نام و آدرس کسبوکار، اطلاعات تماس، شماره ثبت شرکت و شماره مالیات بر ارزش افزوده را در وبسایت خود نمایش دهید.
- خواندن شرایط و ضوابط را برای کاربران آسان کنید.
- همیشه درمورد قیمتها، مالیاتها، هزینههای تحویل و شرایط و ضوابط پیشنهادات ویژه کاملا واضح باشید.
- هر سفارش را از طریق ایمیل تایید کنید، میتوانید برای اطمینان از این کار پاسخ ایمیل خودکار را تنظیم کنید.
- این نکته را روشن کنید که تمام ایمیلهای بازاریابی یا ایمیلهای ناخواستهای که ارسال میکنید دقیقا همین هستند.
- اطمینان حاصل کنید که فرستنده هرگونه ارتباط ارسال شده توسط شرکت شما شناسایی شده است.
آیین نامه حمایت از مصرفکننده 2000 (فروش از راه دور)
این آیین نامه در پوشش معاملات و بازاریابی B2C (تجارت به مصرف کننده، نه تجارت به تجارت) از حقوق مشتریان شما محافظت میکند.
اصول اصلی این قانون پر بازده است. این قانون اظهار میکند که مشاغل تجارت الکترونیک باید یک دوره ۱۴ روزه در اختیار مشتریان قرار دهند که در آن مصرفکننده قادر به لغو یا برگشت سفارشات باشد (البته این امر شامل بارگیری و کالاهای فاسد شدنی نیست) و پس از آن بازپرداخت باید انجام شود.
این مقررات همچنین خواستار ارائه اطلاعات شفاف درمورد محصولات یا خدماتی که میفروشید، مالیات بر ارزش افزوده و هزینههای ارسال و بستهبندی است.
۶.راهاندازی کانالهای رسانههای اجتماعی
امروزه تقریبا کسبوکاری وجود ندارد که در یکی از شبکههای اجتماعی حضور نداشته باشد.
اساسا رسانههای اجتماعی یک ابزار بازاریابی رایگان هستند که میلیونها کاربر به صورت روزانه در سراسر جهان دارند. این بدان معنی است که فرصتهای زیادی برای پیشبرد کسبوکار شما در مقابل مشتریان بالقوه در هریک از این سیستم عاملها وجود دارد.
البته لازم نیست در هر سیستم عاملی عضو باشید. اما ارزش این را دارد که همه آنها را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهتر است و سپس روی آن سرمایهگذاری کنید و زمان بیشتری را در آن صرف کنید و بیشترین تعامل را در آنجا انجام دهید (مانند دنبالکنندهگان، لایکها، نظرات، اشتراکها و غیره)
برای شروع بهتر است به موارد زیر در پروفایل رسانههای اجتماعی خود فکر کنید:
- مسابقاتی اجرا کنید و هدایایی به مخاطبان خود بدهید. این یک روش عالی برای جذب افراد است که به طور فعال با برند شما در تعامل باشند.
- هزینه تبلیغات پرداخت کنید. بسترهای نرمافزاری مانند فیسبوک، توییتر و اینستاگرام کسبوکارها را قادر میسازد تا هزینه تبلیغات بپردازند و در فید مشتریان هدف قرار بگیرند.
- به طور مرتب لینکهایی را با وبسایت، محصولات و پستهای وبلاگ خود به اشتراک بگذارید.
- یک هشتگ ایجاد کنید که نشاندهنده نام تجاری یا محصول شما باشد و از دنبالکنندگان خود بخواهید هشتگ اینستاگرام و سایر هشتگ های شما را را به اشتراک بگذارند.
- به طور مرتب پست بگذارید، اطمینان حاصل کنید که لحن و هر تصویری که به اشتراک میگذارید با نام تجاری شما به طور کلی انسجام دارد.
- به سرعت هرگونه پیام یا سوال را از مشتریان بالقوه خود پاسخ دهید.
- از مشتریان بخواهید نظرات و رتبهبندیهای مربوط به تجارت یا محصولات شما را در پروفایل خود به اشتراک بگذارند.
- لینکهایی را به پروفایل رسانههای اجتماعی خود در وبسایت خود قرار دهید.
۷.ترافیک را به سمت کسب و کار آنلاین خود هدایت کنید
علاوه بر صعود به رتبههای برتر گوگل از طریق یک سئو عالی و اجرای پروفایل سرانههای اجتماعی جذاب موارد دیگری نیز وجود دارد که میتوانید برای افزایش ترافیک سایت خود انجام دهید.
PPC یا بازاریابی پرداختی به ازای هر کلیک
در تبلیغات کلیکی موتور جستجوی دلخواه شما اطمینان میدهد که وقتی کاربر به جستجوی یک کلمات کلیدی خاص میپردازد لینکی به وبسایت شما در صدر صفحه نتایج خود ظاهر میشود. در عوض هربار که کاربر روی لینک شما کلیک کند هزینه موتور جستجو را پرداخت میکنید.
تبلیغات پرداختی یکی از شناخته شدهترین سیستمهایی است که از طریق آن کسبوکارها میتوانند به عنوان لینک در بالای نتایج جستجوی گوگل ظاهر شوند.
این تبلیغات میتوانند یک راه سریع برای ترافیک وبسایت شما باشد اما این تصمیم را شما باید بگیرید که آیا پرداخت هزینه برای هر کلیک ارزش دارد و شما نتیجهای از آن دریافت میکنید یا خیر.
بازاریابی ایمیل
این روش یک روش ارسال ایمیلهای بازاریابی به صورت منظم (مانند خبرنامه الکترونیکی) به مشتریان و طرفداران شما است تا بتوانند با برند شما درگیر شوند.
با افزودن فرم ثبت نام به وبسایت خود و به اشتراکگذاری آن در میان دنبالکنندگان رسانههای اجتماعی میتوانید آدرسهای ایمیل را برای لیست ارسال خود جمعآوری کنید.
بازاریابی وابسته
در یک بازاریابی وابسته شما تبلیغات برای کسبوکار خود اعم از تبلیغات یا نمایش لینکها در مقالات در سایر وبسایتهای مرتبط به صورت رایگان قرار میدهید.
هنگامی که مشتری روی آن تبلیغ کلیک میکند وارد سایت شما میشود و سپس خرید انجام میدهد، سپس شما به وبسایتی که مشتری از طریق آن کلیک کرده است هزینهای پرداخت میکنید.
متخصصان روابط عمومی
یک متخصص روابط عمومی و ارتباطات خوب میتواند با تامین پوشش رسانهای برای شما به عنوان مثال در مجلات، روزنامهها و وبسایتها، تجارت شما را به چشم مردم بیندازد.
اگر آنها بتوانند وبسایتی را متقاعد کنند که درمورد کسبوکار شما بحث کند یا نام آن را ببرد، آنها نیز سعی میکنند برای لینک دادن به وبسایت شما اقدام کنند. این اقدام از یک نشریه پر بازدید و دارای ترافیک بالا میتواند بسیار ارزشمند باشد.
البته شما با دانستن روند روابط عمومی میتوانید در هزینهها صرفهجویی کنید و خودتان این کار را انجام دهید، هرچند که متخصصان روابط عمومی احتمالا در جاهای بالاتر دارای مخاطبان بیشتری هستند.
در انتها پس از راهاندازی کسب و کار آنلاین چه کاری انجام دهیم؟
اکنون مراحلی را که شما برای شروع یک کسب و کار آنلاین باید انجام دهید ارائه کردیم، زمان آن است که وارد این سایت و شروع به ساختن وبسایت خود کنید.
منبع :
startups.co.uk