در آخرین قسمت از سری مقالات آموزشی گوگل ادز با نحوهی ایجاد کمپین تبلیغات گوگل ادوردز آشنا شدید. در این مقاله با قسمت دوم ساخت کمپین تبلیغات در گوگل ادوردز در خدمت شما هستیم و قصد داریم تنظیمات پیشرفته کمپین ادوردز را در ۵ مرحله همراه با ویدئو آموزش دهیم.
در بخش قبلی اولین کمپین تبلیغات گوگل ادوردز، اولین ادگروپ و اولین تبلیغ و کلمات کلیدی را ایجاد کردیم و تنظیمات اولیه تبلیغ را نیز ست کردیم.
در این قسمت قصد داریم با آموزش تنظیمات کمپین ادوردز، تنظیمات پیشرفتهتری را روی اکانت قرار دهیم.
مرحله اول: اضافه کردن گروه تبلیغاتی جدید:
نکته: برای ایجاد گروه تبلیغاتی بیشتر(Ad group) از طریق منوی سمت راست برروی Ad group کلیک کرده و برروی علامت + کلیک کنید و متن تبلیغاتی دیگر خود را اضافه نمایید.
پیشنهاد سیتی سایت: آموزش راهاندازی اولین کمپین تبلیغات گوگل ادوردز در ۱۳ گام
مرحله دوم: تنظیمات موقعیت جغرافیایی در تبلیغات گوگل
درصورتیکه خدمات قابل ارائه برای شهر یا کشور خاصی داریم مثلا فقط در کشور استرالیا خدماترسانی انجام میدهید میتوانید از بخش تنظیمات (setting)، وارد بخش locations شده، مابقی کشورها را exclude نمایید و فقط کاربرانی که در استرالیا هستند و یا به Ip آن کشور دسترسی دارند تبلیغات را مشاهده نمایند.
نکته: اگر برای کشورها یا مناطق خارج از ایران مایل به تنظیم موقعیت هستید میتوانید آن کشور را Add نمایید.
نکته: بهتر است برای مدیریت تبلیغ و هزینههای آن بازه مکانی بر روی تبلیغ خود اعمال نمایید.
نکته: متاسفانه از آنجایی که ایران تحریم است بنابراین امکان انتخاب ایران به عنوان تارگت و بازه مکانی در تبلیغ وجود ندارد اما با توجه به سرچ کلمات به فارسی معمولا بالای ۸۰% از جستجوها در ایران انجام میشود.
نکته : همانطور که گفته شد ایران تحریم است بنابراین امکان محدود کردن بازه سرچ به شهرهای مختلف ایران نیز وجود ندارد بنابراین میتوانید به گونهای در متن درج نمایید که فقط در آن شهر یا کشور خاص خدمات را ارائه میدهید.
همچنین در صورتیکه مثلا خدمات را در یک شهر خاص ارائه میکنید شهرهای دیگر را میتوانید Negative نمایید .
مرحله سوم: تنظیمات زبان کاربران در تبلیغات گوگل
سرویس تبلیغاتی گوگل امکان ست کردن تبلیغ به زبانهای مختلف را دارد. البته لازم به ذکر است به صورت پیشفرض براساس IP سیستم مشخص میشود. به طور مثال اگر سیستم با ip آلمان باشد گوگل زبان شما را آلمانی تشخیص میدهد.
درصورتیکه مایل به ست کردن زبان فارسی برای تبلیغتان هستید میتوانید تنظیمات را بر روی تمام کشورها قرار دهید و یا زبان persian را انتخاب کنیم.
نکته: در بخش Language شما میتوانید چندین زبان را انتخاب نمایید.
مرحله چهارم: زمانبندی تبلیغات گوگل
برای نمایش بهتر و بهینهتر کردن تبلیغ بهتر است برروی آن زمانبندی درنظر بگیریم.
برای این کار از منوبار سمت چپ برروی گزینه Ad Schedule کلیک نمایید.
نکته: در صورتیکه تنظیمات زمانبندی را برروی تبلیغ انجام ندهید تبلیغ به صورت ۲۴ساعته نمایش داده میشود. چنانچه مایلید تبلیغ به صورت ۲۴ساعته نمایش داده شود نیازی به تغییر این بخش ندارید.
برای تنظیم زمان نمایش در تایمهای مدنظر برروی علامت ویرایش کلیک کرده و سپس برروی ADD کلیک میکنید. مثلا هر روز از ساعت ۸صبح الی ۱۷ مایلید تبلیغ نمایش داده شود .
میتوانید به صورت یکباره برروی گزینه All days کلیک کنید و این تایم را برای تمام روزها ست کنید و هر روزی که نمیخواهید را remove نمایید. در نهایت هم روی گزینه SAVE کلیک نمایید.
نکته : در هنگام ست کردن زمان به تایم کمپینی که در آن تبلیغ رافعال میکنید نیز دقت نمایید.
به طور مثال اگر کمپین شما به وقت دبی است دقت نمایید که این شهر نیم ساعت از ما عقبتر میباشد. بنابراین اگر مایلید تبلیغ ساعت ۸ نمایش داشته باشد باید زمان را برای ساعت ۷:۳۰ صبح تنظیم نمایید.
مرحله پنجم: ست کردن انواع مختلف Ad Extension در تبلیغ
تعریف Ad Extension
اد اکستنشن به معنی توضیحات اضافه بر روی متن تبلیغ است که میتوانیم از فضای بیشتری برای نوشتن متن تبلیغ استفاده کنیم. اکستنشنها دارای فرمتها و انواع مختلفی هستند، متاسفانه برخی از این اکستنشنها در ایران امکان فعال شدن برروی تبلیغ را ندارد. استفاده از این موارد باعث افزایش بازدهی و بهرهوری تبلیغ خواهد شد و نمره کیفیت و CTR را افزایش داده و منجر به کاهش هزینهها در طولانی مدت میشود.
انواع Ad Extension
در ادامه به توضیحات هر کدام از این اکستنشنها میپردازیم :
• Sitelink Extensions
• Location Extensions
• Structured Snippet Extensions
• Call Extensions
• Message Extensions
• App Extensions
• Callout Extensions
نکته : شما میتوانید این اکستنشنها را بسته به نیازتون به ادگروپ، اد و یا کمپین تبلیغاتی خود اضافه نمایید.
برای اضافه کردن اکستنشن از منوی سمت چپ برروی گزینه Ads & extensions کلیک نمایید.
سپس در تب Extension برروی علامت + کلیک کرده و Extension مدنظرتان را انتخاب نمایید.
Sitelink Extensions
در این قسمت میتوانید هر لینکی که مدنظر دارید را اضافه نمایید، مثلا صفحه هر محصول و یا تماس با ما و یا درباره ما و یا هر صفحه دیگری که امکان لینک دادن به صفحه را داشته باشد را میتوان قرار داد.
نکته : شما میتوانید تا ۶ عدد سایت لینک در متن تبلیغ درج کنید اما بهترین حالت استفاده از ۶ عدد سایت لینک میباشد. Callout Extensions تقریبا همان سایت لینک است اما با این تفاوت که امکان درج URL ندارد و فقط میتوانید برای نوشتن مطالب مهم سایت که در متن تبلیغ نیاوردهاید استفاده کنید مثلا بفرمایید پاسخگویی ۲۴ساعته و یا عودت وجه در ۷ روز و…
Call Extensions
از طریق این اکستنشن شما میتوانید شماره تماس خود را در آگهی به گونهای قرار دهید که هرگاه تبلیغ با گوشی دیده میشود با کلیک برروی آن ادوردز مستقیم با شما تماس گرفته میشود و به اندازه هزینه کلیک که ست کردین از اعتبارتان با هر بار تماس کسر میشود. اما متاسفانه به دلیل تحریمها کشور ایران در لیست نمیباشد و امکان درج این اکستنشن به صورت معمول برای تبلیغات ایرانی وجود ندارد اما شما میتوانید از طریق اسکریپت نوشتن اینکار را انجام دهیم.
Callout Extensions
از طریق این اکستنشن شما میتوانید در زمینه ی کاری خود پیشنهاد ویژه ای به کاربرانتان ارائه نمایید و یا محصولات و خدمات خود را به صورت بولد تر به نمایش بگذارید.
Structured Snippet Extensions
از طریق این اکستنشن میتوانید به متن تبلیغتان محصولات و یا جنبههای مختلف خدماتتون را برجستهتر به نمایش بگذارید. این اکستنشن بخشهای مختلفی بر حسب نیاز شما دارد که میتوانید از آنها استفاده نمایید.
افزونه قیمت یا Price Extensions
از آنجایی که قیمت هر محصول و یا خدماتی برای افراد بسیار مهم است کاربرانتان را از این مسئله آگاه سازید. برای این منظور میتوانید از این افزونه استفاده نمایید.
افزونه اپلیکیشن یا App Extensions
از طریق ادوردز میتوانید تبلیغات اپلیکیشن را نیز ساپورت نمایید و از این طریق به افزایش نصب اپلیکیشنتان کمک کنید .
افزونه موقعیت مکانی یا Location Extensions
از این افزونه میتوانید برای درج و اضافه کردن آدرس محل کار، شرکت و… استفاده نمایید. شما میتوانید در کسبوکارهای محلی که تنها مایل به مشاهده تبلیغ در شهر مربوطه هستید از آن استفاده نمایید، در نتیجه بهتر است که با نمایش آدرس، مشتریان واقعی را به سمت آگهی جذب نمایید.
افزونه پروموشن (Promotion Extension)
این افزونه نیز به شما امکان میدهد تا تخفیفهایی که مایل هستید در مناسبتهای مختلف برروی سرویسهایتان درج کنید را در ادوردزتان نیز به نمایش بگذارید و از این طریق به جذب مشتری کمک نمایید.
چنانچه در سایت یک صفحه برای تخفیفات خود دارید میتوانید آدرس آن صفحه را دراین افزونه اضافه نمایید.
افزونه ارسال پیامک (Message Extension)
از طریق این افزونه میتوانید به تبلیغتان یک شماره تماس اضافه نمایید تا از طریق این شماره کاربران به شما پیامک ارسال نمایند.
نویسنده: عابدی