«کار کجا بود دلت خوشهها!» احتمالاً شما هم مثل من چند بار این جمله را گفتهاید یا وقتی دنبال کار بودید کسی این حرف را به شما زده است.
بله ما هم میدانیم که متاسفانه اوضاع اقتصادی کشورمان رو به راه نیست اما قرار نیست این مشکلات را بهانهای کنیم برای تلاش نکردن. به قول سعدی:
به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل و گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم
خب حتماً الان شما هم مثل هزاران نفر دیگر دنبال راهی برای کسب درآمد هستید. اما چه ایده، شغل یا کسبوکاری پولساز است؟ جواب این سوال خیلی مهم است چون قرار است تمام وقت و سرمایه خودمان را برای ایدهای بگذاریم تا به سود خوبی برسیم.
این که کدام ایده پولساز برای شما مناسب است یا درآمد بیشتری برای شما خواهد داشت بستگی به خودتان و دهها فاکتور دیگر دارد. ما نمیتوانیم بگوییم کدام ایده یا شغل برای شما بهتر است یا تضمین دهیم که حتماً موفق خواهید شد. ما در این فهرست صرفاً ایدهها و فرصتهایی را به شما معرفی میکنیم تا خودتان با توجه به شرایطی که دارید انتخاب کنید.
امیدواریم این ایدهها برای شما مفید باشد. اگر شما هم ایدهای دارید حتماً در قسمت نظرات برای ما بنویسید.
۱. معلم خصوصی آنلاین
غیر حضوری شدن مدارس در دوران شیوع کرونا به همه ثابت کرد که بدون کلاس و نیمکت و تخته سیاه هم میشود آموزش داد و کلی چیزهای جدید یاد گرفت.
در دنیایی که داشتن یک موبایل برای شرکت در کلاس کافی است، پس هرکسی میتواند یک معلم خصوصی شود. هرکسی که مهارت یا تخصصی داشته باشد میتواند هرچیزی که بلد هست را آموزش دهد. کمی هم مهارت آموزش را یاد بگیرید و یاد بگیرید چطور دانستههای خودتان را به زبان ساده بیان کنید.
اگر زبان انگلیسی یا هر زبان پرطرفدار دیگری بلد هستید یا درسهای مدرسه و دانشگاه مثل ریاضی بلد هستید به راحتی میتوانید از آموزش دادن همین مهارتها پول دربیاورید.
میتوانید از پلتفرمهای آموزشی مثل اُتیچر استفاده کنید یا خودتان با نرمافزارهایی مثل اسکایپ، زوم و … کلاس آنلاین خودتان را راهاندازی کنید.
۲. فروش دورههای آموزشی
اگر هم حال و حوصله کلاسهای آنلاین را ندارید و نمیخواهید هر روز چند ساعت با دانشجویان سر و کله بزنید، میتوانید دورههای آموزشی خودتان را به صورت ویدیو درست کنید و آنها را برای فروش بگذارید.
نگران کپی شدن ویدیوها هم نباشید چون با نرمافزارهایی مثل اسپاتپلیر میتوانید برای هر مشتری یک لایسنس اختصاص دهید.
کافی است یک سایت راهاندازی کنید، در شبکههای اجتماعی فعالیت کنید و دورههای خودتان را تبلیغ کنید. دورههای آموزشی میتواند درباره هرچیزی و هر موضوعی باشد.
دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
۳. طراحی لوگو
طراح خلاقی هستید که نمادها را خوب میفهمد؟ پس برای شرکتها یا محصولات لوگو طراحی کنید.
طراحی لوگو یک ایده پولساز مناسب برای افرادی است که علاقه به طراحی دارند و سبکهای مختلف طراحی و مفاهیم پشت نمادها را خوب درک میکنند.
نمونه کارهای خودتان را نمایش دهید تا مشتریهای جدید پیدا کنید. میتوانید از سایتهایی مثل دریبل، اینستاگرام، بیهنس و … میتوانید برای نمایش نمونه کارها استفاده کنید.
حتما بخوانید: پرسونای مشتری چیست؟ مسیری برای درک عمیق مخاطب
۴. تولید قطعه و اشیاء با پرینتر سهبعدی
پرینترهای سهبعدی هر مدل و الگویی را به صورت سهبعدی چاپ میکنند. فناوری این دستگاهها به اندازهای پیشرفت کرده است که حالا هرکسی با کمی اطلاعات فنی میتواند با این دستگاهها کار کند.
وقتی یک پرینتر سهبعدی داشته باشید میتوانید انواع اشیاء هنری، کاربردی یا حتی قطعات یدکی را بسازید.
۵. تولید کننده محتوا
محتوا یعنی همین مقالهای که مشغول خواندنش هستید، پستهای اینستاگرام که چند دقیقه قبل داشتید لایک میکردید یا پادکستی که چند روز قبل به آن گوش کردید.
تمام این انواع محتوا به دست افرادی ساخته میشود. این افراد تولید کننده محتوا هستند. شما هم اگر مهارتی در نویسندگی، ترجمه، طراحی، ویرایش ویدیو و صدا دارید میتوانید کار تولید محتوا را شروع کنید.
یادگیری تولید محتوا آنچنان سخت نیست. میتوانید با دوره جامع تولید محتوای آکادمی سایت ما هرچیزی را که نیاز دارید یاد بگیرید.
۶. سبد گردانی بورس
سرمایهگذاری در بازار بورس نیاز به اطلاعات بهروز، مهارت تحلیل بازار و استفاده از ابزارهای مختلف دارد.
خیلی از افرادی که قصد ورود به بورس دارند به دلیل نداشتن وقت کافی یا ناآشنا بودن با این بازار، حاضر نیستند خطرات آن را قبول کنند. به همین دلیل، افراد یا شرکتهایی به عنوان سبد گردان این وظیفه را برعهده گرفتهاند. یعنی اختیار خرید و فروش و مدیریت سهمها را به فردی میدهند که تجربه و تخصص بالایی دارد.
اگر بورس ایران یا حتی بورسهای خارجی را خوب درک میکنید و بلد هستید معاملات پرسود انجام دهید، ایده شغل سبدگردانی یک ایده پولساز برای شما است.
۷. عکاسی
عکاسها میگویند هرکسی دکمه شاتر را میزند فکر میکند عکاس است.
راستش را هم بخواهید عکاسی حرفهای کار آسانی نیست. اگر میخواهید عکاسی را به عنوان یک راه کسب درآمد اینترنتی انتخاب کنید، کارهای زیادی میتوانید انجام دهید. به این چند مورد توجه کنید:
- عکاسی محصول برای فروشگاههای اینترنتی و تولیدیها
- عکاسی غذا برای رستورانها، کانونهای تبلیغاتی و …
- عکاسی مدل لباس برای تولیدیها، طراحان لباس و …
- عکاسی عروس
- و…
تمام این موضوعات و کارها به یک عکاس حرفهای نیاز دارند. کافی است یک دوربین خوب تهیه کنید و شروع کنید به عکاسی. مطمئن باشید اگر عکسهای شما به اندازه کافی خوب باشد به سرعت درآمد مناسبی پیدا میکنید.
اینترنت هم یک بستر عالی برای نمایش نمونهکارها و پیدا کردن مشتریهای جدید است.
۸. مشاوره خانواده، تحصیلی و ازدواج
ما در دوران تحصیل به کسی احتیاج داشتیم که راه و چاه را نشانمان دهد. از دوران مدرسه گذشتیم و برای تشکیل خانواده و ازدواج هم دوباره نیاز به کسی داشتیم که ما را راهنمایی کند تا مسیر اشتباهی را نرویم.
تصورش را بکنید، این همه آدم به مشاوره نیاز دارند!
حتما بخوانید: تکنیک فروش: دو انتخاب، بیشتر از یک انتخاب میفروشد
در دنیای اینترنتی امروز نیاز نیست حتماً دفتر مشاورهای داشته باشید تا بتوانید از این کار کسب درآمد کنید.
دهها راه مختلف وجود دارد که با مشتریان مشاوره ارتباط برقرار کنید. پلتفرمهایی هستن که مخصوص این کار است و بعد از ثبتنام در کنار صدها مشاور دیگری به افراد نیازمند مشاوره پیشنهاد میشوید.
در هر صورت، میتوانید با برنیدینگ مشتریان بیشتری پیدا کنید و حتی تیمی برای مشاوره تشکیل دهید.
۹. افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش
افیلیت مارکتینگ یعنی کمک به فروش کالا یا خدمات دیگران برای گرفتن پورسانت.
مثلاً شما در سایت خودتان محصولات یک فروشگاه بزرگ مثل دیجیکالا را معرفی میکنید و با لینک اختصاصی که دارید کاربران را به صفحه محصول هدایت میکنید. شما در ازای هر خریدی که این کاربران ارجاع داده شده انجام میدهند پورسانتی دریافت میکنید.
شاید خرید در همان لحظه اتفاق نیافتد اما اگر کاربر در یک دوره زمانی کوتاه در آینده هم دوباره به سایت برگردد و خریدش را تکمیل کند باز هم پورسانت به شما تعلق میگیرد.
افیلیت مارکتینگ مناسب افرادی هستند که سایتی پربازدید دارند و با نمایش تبلیغات محصولات یا تولید محتوای مرتبط میتوانند کاربران را به سایت فروشنده هدایت کنند.
۱۰. گرافیست و تولید محتوای بصری
شاید تا قبل از این فکر میکردید گرافیستها حتماً باید در شرکتی هنری یا تبلیغاتی مشغول به کار شوند. در حال حاضر گرافیستهای فریلنسر زیادی هستند که در خانه مشغول طراحی محتوا برای چندین شرکت یا کارفرما هستند.
اگر با طراحی به کمک Photoshop و طراحی وکتوری مثل ایلوستریتر آشنایی دارید میتوانید پروژههای طراحی و تولید محتوای بصری زیادی پیدا کنید.
۱۱. منشی تلفنی
دورانی که منشیها فقط پشت در اتاق مدیران میزی برای خودشان داشتند تمام شده است. حالا میتوانید در هر جایی فقط با یک تلفن، گوشی موبایل و رایانه همان شغل را داشته باشید.
پلتفرمهای واسطهای هستند که امکان دورکاری را برای منشیها و اپراتورهای پشتیبانی تلفنی فراهم میکنند.
البته هرکسی به صورت مستقل و بدون نیاز به پلتفرمهای واسطه هم میتواند این ایده را عملی کند.
۱۲. ساخت اپلیکیشن موبایل
برنامهنویسی یک شغل نسبتاً پرطرفدار و پرسود است اما به شرط این که تخصص و مهارت خودتان را در مسیر درستی استفاده کنید.
وقتی برنامهنویسی بلد باشید، میتوانید برای شرکتی کار کنید، فریلنسری شوید که پروژه قبول میکند یا حتی خودتان به صورت مستقل اپلیکیشن بسازید.
کافی است یک ایده خوب داشته باشید و آن را عملی کنید. اپلیکیشنهای سادهای هستند که درآمد باورنکردنی دارند.
حتما بخوانید: تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ (اهمیت + مهمترین ابزارها)
۱۳. طراحی یو آی یو ایکس (UI/UX)
تجربهی کاربری (User Experience) یا به اختصار UX، شامل رفتارها، نگرشها و احساسات یک کاربر درباره استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس خاص است. یعنی در تعامل انسان و رایانه، جنبههای کاربردی و تجربههای ارزشمند و معناداری برای کاربر وجود دارد که به صورت عاطفی بر او اثر میگذارد و احساسش را تغییر میدهد.
کمی پیچیده بود، نه؟ پس بیاید کمی سادهترش کنیم.
تجربه کاربری بازخورد کاربر هنگام استفاده از محصولات یا خدمات شماست؛ به عبارت دیگر، کاربر وقتی از محصول شما استفاده میکند، چه حسی دارد و چه فکری میکند. مثلاً شما میتوانید فرایند خرید را طوری طراحی کنید که مشتری خیلی راضی باشد و دوباره برای خرید به سایت شما سر بزند یا این که کاری کنید که در وسط خرید از خریدش پشیمان شود و دیگر هم به سایت شما وارد نشود. این مراحل و احساس رضایت یا هر حس دیگری که در اثر استفاد از محصول ایجاد میشود مربوط به تجربه کاربری است.
بخشی از این فرایند مربوط به آنچه در ظاهر میبینیم است. یعنی همان رابط کاربری است. وقتی از ظاهر سایت صحبت میکنیم منظورمان همان رابط کاربری (UI) است. رابط کاربری یا user interface همانطور که از اسمش مشخص است، رابط میان کاربر و محصول یا سیستم است؛ ظاهر یا هر چیزی که کاربر در سایت شما میبیند و بهوسیله آن با محصول دیجیتالی یا خدمات شما رابطه برقرار میکند؛ شامل تصاویر، رنگها سایزها، فاصلهها، هماهنگی که بین متنها، نمودارها، دکمهها، ماژولها، جداول و ویدئوها همگی در حوزه طراحی رابط کاربری جای میگیرد.
در واقع طراحی UI روی تجربه بصری کاربر متمرکز است و مشخص میکند که یک کاربر چگونه از طریق یک رابط با اپلیکیشن، بازی نرمافزاری یا سایت شما ارتباط برقرار میکند. یا چگونه از طریق تاچ پوینتهای بصری (کلیک بر روی یک دکمه یا کشیدن عکس) از نقطهای به نقطه دیگر میرود.
برای آنکه یک محصول یا سایت به دل مخاطب بنشیند علاوه بر اینکه باید کار با آن راحت باشد (UX)، باید طراحی زیبایی (UI) هم داشته باشد.
طراحی UI و UX دو شغل پولساز و جذاب هستند. در طراحی هر سایت یا اپلیکیشنی این دو تخصص نیاز است.
بازاریابی دیجیتال چیه و چه متعلقاتی داره؟!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
۱۴. خرید و فروش دامنه اینترنتی
دامنههای اینترنتی به صورت مدتدار و برای دورههای زمانی یک تا چند ساله ثبت میشوند. اگر دامنهای تا حالا ثبت و خریداری نشده باشد به راحتی میتوانید با هزینهای متعارف آن را ثبت کنید که این حالت معمول است. اما اگر فرد دیگری دامنه را ثبت کرده باشید و شما هم نیاز به همان دامنه داشته باشید مجبور میشوید هر قیمتی که برای آن تعیین شده است را پرداخت کنید.
جالب است بدانید افراد زیادی هستند که دامنههایی با نامهای خوب را زودتر از بقیه میخرند و بعد آنها را برای فروش میگذارند.
این ایده پولساز است اما باید به اندازه کافی دامنههایی با نامهای عالی ثبت کنید و به علاوه باید صبر کنید تا مشتریهایی برای دامنههای شما پیدا شود.
ما دو مقاله درباره ثبت و خرید و فروش دامنههای اینترنتی داریم که میتواند برای شما مفید باشد. «آموزش خرید منقضی شده» و «انتخاب دامنه مناسب» راهنماهای خوبی برای آشنایی با دامنههای اینترنتی هستند.
۱۵. وبلاگ نویسی
کسب درآمد از وبلاگ نویسی از آن دست کارهایی است که شاید چند سال مجبور باشید وقت و هزینه خودتان را روی ساختن وبلاگ بگذارید اما وقتی بازدید وبلاگ شما زیاد شود درآمد خوبی نصیبتان میشود.
راههای کسب درآمد برای یک وبلاگ پربازدید زیاد است. تبلیغات، رپرتاژ، بازاریابی پورسانتی، فروش محصولات و… چند راه اصلی کسب درآمد از وبلاگنویسی هستند.
۱۶. تحقیق اینترنتی
سرتان برای جستجو و مطالعه درد میکند؟ از تحقیق مداوم لذت میبرید؟ صدها دانشجو و دانشآموز هستند که نیاز دارند تا کسی کارهای تحقیقاتی را برایشان انجام دهد.
۱۷. ساخت پادکست
اگر نمیدانید پادکست یعنی چه پس حتماً مقالۀ «پادکست چیست؟» را در وبلاگ سایت ما بخوانید.
همین حالا چند پادکست فارسی هستند که سفارش تبلیغات از شرکتهای بزرگ میگیرند. برای ساخت و انتشار پادکست فقط به تجهیزاتی مثل میکروفن خوب و بعد مهارت تدوین صدا نیاز دارید.
حتما بخوانید: پارادوکس انتخاب: گزینههای کمتر یعنی مشتری و فروش بیشتر!
یک موضوع جذاب و پرطرفدار مثل موسیقی، فوتبال یا داستان را انتخاب کنید و پادکست بسازید.
۱۸. سئو
سئو یعنی بهینهسازی وبسایت برای رتبه گرفتن در نتایج جستجوی گوگل.
هرچه شدت رقابت بین کسبوکارهای اینترنتی بیشتر میشود، سئو هم به یک تخصص جدیتر و پرسودتر تبدیل میشود.
کسب درآمد از سئو نیاز به یادگیری مداوم و کسب تجربه دارد. میتوانید این کار را از وبسایتها کوچک یا حتی سایت شخصی خودتان شروع کنید و رفته رفته پروژههای بزرگتری را قبول کنید.
این که درآمد شما از سئو چقدر باشد کاملاً بستگی به سطح تخصص و کارنامه پروژههای موفق شما بستگی دارد.
یادگیری سئو را با مقالات آموزش سئو در آکادمی سایت ما شروع کنید.
۱۹. اینفلوئنسر شوید
فلانی برای هر استوری تبلیغ ۵ میلیون میگیرد!
ما این جملهها را چندبار شنیدهایم و به سرمان زده است که خودمان هم مثل این افرد اینفلوئنسر شویم اما قدم از قدم برنداشتیم!
اگر چنین درآمدی میخواهید پس باید محتوایی جذاب برای میلیونها کاربر شبکههای اجتماعی تولید کنید، با آنها تعامل داشته باشید.
اینفلوئنسرهای در حوزه آموزش، سرگرمی، طنز، نقد و بررسی محصولات، شعر و ادبیات، سینما و … فعالیت میکنند و هرچه تعداد دنبالکننده بیشتری داشته باشند درآمدشان از تبلیغات بیشتر خواهد شد.
اگر تصمیمتان در این باره اینفلوئنسر شدن جدی شد، حتماً سری به صفحه «آموزش اینستاگرام» ما بزنید و یا با چند کلیک ساده، «مینی دوره کسب درآمد از اینستاگرام» را تماشا کنید تا راه و رسم اینفلوئنسری را یاد بگیرید.
۲۰. مدیریت تبلیغات
تبلیغات شکلها و مدلهای مختلف زیادی دارد. گوگل ادز، تبلیغات کلیکی، بنری، اینفلوئنسری و…
هر کسبوکاری که به صورت مداوم نیاز به تبلیغات دارد، حتماً به یک نفر نیاز دارد که تبلیغاتش را مدیریت کند. این مدیریت شامل اجرا، بهینهسازی، بودجهبندی، گزارش بازخوردها و تلاش برای افزایش نرخ تبدیل میشود.
یک مدیر تبلیغات میتواند به صورت مستقل برای آژانسهای تبلیغاتی و مشتریان این تبلیغات کار کند. معمولاً این افراد برای کاری که انجام میدهند به صورت درصد از فروش یا در ازای قراردادها پورسانت میگیرند.
یک استراحت میان ایدهای! 🙂
همینجا صبر کنید! نصف ایدههایی که میشود در اینترنت پیاده کرد را گفتیم؛ اما حضور در اینترنت و راه انداختن کسب و کار اینترنتی اصول و تکنیکهای خودش را دارد. باید بلد باشید چگونه از این فضا برای رشد کسب و کارتان استفاده کنید.
پس برای اینکه یک استراحت میان ایدهای هم داشته باشید، ویدئوی زیر را تماشا کنید؛ سعید رهبری در این ویدئو 5 قدم مهم فروش اینترنتی را توضیح میدهد.
۲۱. ویرایشگر ویدیو
ویدیو از پرطرفدارترین قالبهای محتوا در دنیا است. از ویدیوهای کوتاه ۱۵ ثانیهای تا مستندهای چند ساعته.
تولید محتوای ویدیویی برای کسبوکارها، فروشگاههای اینترنتی و … یک نیاز ضروری شده است.
حتما بخوانید: تحقیقات بازار: انتخاب، خوشبختی و سس اسپاگتی!
برای شروع این کار نیاز به یک رایانه با سختافزار قوی و تخصص در نرمافزارهای ادوبی پریمیر و افتر افکت نیاز دارید.
۲۲. استخراج ارز دیجیتال
ارزهای دیجیتال مثل بیتکوین یا اتریوم در چند سال گذشته آنچنان رونقی گرفتهاند که حالا در بعضی از فروشگاههای فیزیکی هم در کنار سایر ارزهای ملی معامله میشوند.
ارزهای دیجیتال طی فرایندی به نام استخراج تولید میشوند. یعنی رایانههای یا دستگاههایی به شبکه بلاکچین این ارزها متصل هستند و در مشارکت با هم ارز دیجیتال استخراج میکنند. استخراج کنندهها فقط دستگاهها و نرمافزارها را تنظیم و راهاندازی میکنند؛ بقیۀ کار به صورت خودکار و شبانهروزی انجام میشود.
هرچه دستگاههای استخراج بیشتری نصب کنید درآمد شما هم بیشتر میشود. در پولساز بودن این ایده شکی نیست اما نیازمند هزینه سرمایهگذاری نسبتاً زیاد، حساب کردن هزینه برق مصرفی و داشتن دانش فنی در این زمینه است.
۲۳. طراحی رزومه و کاورلتر
داشتن رزومه برای استخدام شدن، پذیرش گرفتن از دانشگاه، قبول پروژه یا هر جای دیگری که نیاز به معرفی خوب خود دارید ضروری است.
نوشتن درست این درخواست به اندازهای حساس و مهم است که خیلی از افراد ترجیح میدهند یک فرد خبره این کار را انجام دهد. وقتی پذیرش در یک دانشگاه خارجی قرار است مسیر زندگی شما را تعیین کند، معلوم است که داشتن یک کاور لتر (cover letter) نقش تعیین کننده دارد.
نکاتی که باید در این درخواستها رعایت شود را میتوانید با جستجو و حتی از تجربههای افراد در انجمنها پیدا کنید. اگر شما هم تجربه این کار را داشته باشید میتوانید برای دیگران این کار را انجام دهید و یک منبع کسب درآمد اینترنتی برای خودتان ایجاد کنید.
۲۴. مدیریت سایت (وبمستر)
مدیریت سایتهای اینترنتی نیاز به دانش فنی در زمینههای مختلف و همچنین یادگیری مداوم دارد. اکثر صاحبان کسبوکارهایی که از فروش سنتی به سمت فروش اینترنتی میروند این دانش فنی را ندارند و برای مدیریت سایتشان هم نیاز به افرادی دارند تا این کار را انجام دهد.
این فرد میتواند عنوان شغلی مثل وبمستر، دیجیتال مارکتر یا مدیر سایت داشته باشد.
وبسایت یک کسبوکار کوچک را یک نفر به تنهایی هم میتواند مدیریت کند و هرچه حجم کارها بیشتر شود نیاز به نیروهای جانبی هم بیشتر خواهد شد.
۲۵. خرید و فروش کتاب
شما هم بعد از خواندن کتاب آن را میگذارید در کتابخانه؟ کتابهایی که در خانهها تبدیل به دکور کتابخانهها میشوند یا کتابهای کمک درسی که هیچ وقت استفاده نمیشود را میتوانید بفروشید.
میتوانید کسبوکاری راه بیاندازید و کتابهای بیاستفاده را به افرادی که نیاز دارند بفروشید. همین حالا هم استارتاپها و افرادی هستند که این کار را اننجام میدهند اما این بازار به اندازهای بزرگ است که هنوز هم جای کار دارد.
۲۶. ترجمه
ترجمه از آن شغلهای دوستداشتنی است که از قدیم بوده و با این که ابزارهای ترجمه آنلاین زیاد شده است اما همچنان از بین نرفته و به این زودیها هم از بین نمیرود.
اگر یک زبان دیگر بلد هستید مطمئن باشید افرادی هستند که نیاز دارند متنها، فایلهای صوتی، ویدیوها و حتی گفتگوهای زنده را برای آنها ترجمه کنید.
در دنیای تولید محتوا هم مترجمهای زیادی مشغول به کار هستند. آنها فقط با ترجمه و کمی تغییرات در متن، محتوای فارسی یا در سایر زبانها تولید میکنند.
حتما بخوانید: راهنمای کامل انتخاب اسم برند + لیست ایده برای اسم برند
۲۷. طراحی قالب آماده سایت
وبسایتهای مبتنی بر وردپرس از قالبهای آماده استفاده میکنند. سایر سیستمهای مدیریت محتوا (CMS) هم به همین شکل از قالبهای ساخته شده استفاده میکنند.
معمولاً این قالبها را افراد به تنهایی یا تیمها میسازند. اگر طراحی Front End بلد باشید یا دستی در طراحی UI دارید میتوانید در ساخت این قالبها مشارکت کنید. هرچه قالبهای شما بیشتر بفروشد درآمد شما هم بیشتر خواهد شد.
۲۸. داده کاوی
دادههای عظیمی که در ظاهر هیچ استفادهای ندارند، میتوانند منبعی از اطلاعات ارزشمند باشند. این دادهها که معروف به بیگ دیتا هستند، در کسبوکارهای بزرگ برای پیدا کردن اطلاعات ارزشمند استفاده میشوند.
روی این دادهها باید کارهایی انجام شود تا بتوان از آن اطلاعات به دست آورد یا آنها را به دادههای به درد بخورد تبدیل کرد.
به مجموعه این کارها که روی دادهها انجام میشود تا الگوهایی را در آنها کشف کنند را دادهکاوی میگویند.
دادهکاوی یک دانش و مهارت میانرشتهای است و به همین دلیل افراد کمی هستند که به سراغش بروند. در صورتی که علاقه به دادهها و محاسبات پیچیده دارید میتوانید شرکت خدمات دادهکاوی خودتان را راهاندازی کنید.
۲۹. یوتیوبر شوید
یوتیوب بزرگترین پلتفرم اشتراکگذاری ویدیو در دنیا است. به افرادی که در این پلتفرم مشغول تولید محتوای ویدیویی هستند یوتیوبر میگویند. معروفترین یوتیوبرهای دنیا درآمدهای چند میلیون دلاری دارند.
با تولید محتوای ویدیویی در یوتیوب میتوانید از سیستم تبلیغات خود در یوتیوب کسب درآمد کنید، خودتان تبلیغ قبول کنید یا خودتان محصول بفروشید.
شاید با خودتان فکر کنید که تولید محتوای ویدیویی کار مشکلی است و دردسر دارد؛ اما نکتهها و ترفندهای زیادی هست که کار شما راحت میکند؛ حتی میتوانید با یک گوشی هوشمند ویدیویهای خود را بگیرید و خیلی حرفهای ادیت کنید. در صفحه «آموزش تولید محتوای ویدیویی» میتوانید همه این آموزشها را رایگان یاد بگیرید و حرفهای شوید.
پیشنهاد میکنیم که کانال یوتیوب سایت ما را هم دنبال کنید و از محتواهای ما به عنوان یک مثال تست شده بهره ببرید.
۳۰. تولید و فروش تیشرتهای طرحدار
تیشرتهای طرحدار همیشه برای قشر نوجوان و جوان جذاب بوده و هست. این طرحها میتواند تصویر کارکترهای انمیمیشنی، سینمایی، چند کلمه یا جمله قصار یا هر چیز دیگری باشد که به نوعی مورد علاقه افراد است.
اگر سرمایه کمی دارید میتوانید خودتان دستگاه چاپ تهیه کنید و کار طراحی تا فروش را خودتان انجام دهید یا فقط واسطهای باشید برای فروش لباسهای طرحدار که توسط سایر کسبوکارها و افراد چاپ میشوند.
۳۱. کمپین منیجر
به فرایندهای تبلیغاتی پیوسته و هدفمندی که توسط کسبوکارها انجام میشود کمپین میگویند. معمولاً این کمپینها به صورت همزمان در بسترهای تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری، شبکههای اجتماعی، وبسایتها، ایمیل و پیامک اجرا میشود.
امکان دارد کمپین برای یک کاندید انتخاباتی اجرا شود یا برای عرضه یک محصول جدید؛ کسی که این کمپین را اجرا و مدیریت میکند کمپین منیجر یا به اصطلاح مدیری کمپین تبلیغاتی است.
اجرای این کمپینها نیازمند شناخت انواع کانالهای تبلیغاتی، توانایی طراحی و اجرای مراحل کمپین است.
کسبوکارهایی هستند که به صورت دائمی کمپین تبلیغاتی ندارند و به همین دلیل از کمپینهای خودشان را برونسپاری میکنند. شما میتوانید به صورت فریلنسری این کمپینها را اجرا کنید.
۳۲. استریم بازی
شاید جذابترین ایده پولساز برای کسب درآمد اینترنتی در فهرست ما این یکی باشد. باورتان میشود با بازی کردن هم میشود پول درآورد؟
استریمرهای بازی در خانه خودشان نشستهاند بازی میکنند و بازی را به صورت زنده در یوتیوب، آپارات، توییچ یا هر پلتفرم استریم دیگر پخش میکنند. تماشای بازی برای افراد زیادی جذاب است و همین تماشاچیها حاضرند برای تماشای این بازیها پول پرداخت کنند.
حتما بخوانید: 10 شغل اینترنتی معروف و نون و آب دار در ایران!
بخشی از این درآمد از حمایت مالی (Donate) بخشی از تبلیغات و بخشی از عضویت در تیمهای بازی به دست میآید.
اگر یک گیمر حرفهای هستید میتوانید بازی خودتان را استریم کنید و بعد از مدتی که تماشاچی جمع کردید کسب درآمد کنید.
۳۳. فروش محصولات دست ساز
یکی از مهمترین مزیتهای اینترنت این بود که هزینههای ارتباط فروشنده و مشتری را کم کرد و حالا هرکسی میتواند با راهاندازی یک پیج اینستاگرامی برای خودش کسبوکار راهاندازی کند.
اگر تا قبل از این سازندگان صنایع دستی مجبور بودند دستساختههای خودشان را به واسطههایی در بازار بفروشند، حالا خودشان میتوانند به صورت مستقیم با مشتریان ارتباط بگیرند و بدون هیچ واسطههای محصولاتشان را بفروشند.
اگر هنرمندی هستید که محصولات دستساز تولید میکند بدون شک میتوانید آنها را در مارکتپلیسهایی مثل دیجیکالا، سایت اینترنتی خودتان یا شبکههای اجتماعی بفروشید.
۳۴. فروشگاه اینترنتی
تقریباً هیچ چیزی نیست که نتوان در اینترنت فروخت.
دوست دارید فروشنده شوید اما به این فکر میکنید که چطور میشود بدون اجاره مغازه، هزینهها و دویدن دنبال مجوزها فروشگاه اینترنتی اره انداخت.
با وجود امکاناتی مثل فروشگاهسازهای آماده، سرویسهای پرداخت و ارسال محصول، راهاندازی فروشگاه اینترنتی کمتر از چند روز طول میکشد.
۳۵. فروش و مشاوره بیمه
تنوع بیمهها آنقدر زیاد است که واقعاً گیج کننده است! حتماً باید یک نفر باشد که ما را راهنمایی کند تا بدانیم کدام بیمه مناسب است، چطور میتوانیم خسارت بگیریم یا از مزایای بیمه استفاده کنیم.
شرکتهای بیمه هم به همین دلیل افراد یا نمایندگانی را استخدام میکنند تا به عنوان مشاور کار کنند.
درآمد مشاوران و نمایندگان بیمه وابسته به میزان فروش است. یعنی هرچقدر فروش شما بیشتر شود سود دریافتی شما هم بیشتر خواهد شد.
اکثر شرکتهای بیمه به دنبال نماینده هستند و جالب این که شما میتوانید همزمان نهمایندگی چند بیمه را داشته باشید.
۳۶. گویندگی صدا
صدای خوبی دارید؟ پس چرا گویندگی نمیکنید؟
کلی فیلم، ویدیو و انیمیشن هر روز تولید میشود که نیاز به گوینده دارند. البته که نیاز نیست صدایی مثل دوبلورهای حرفهای سینما و تلویزیون داشته باشید؛ صدای خوب و نه در حد عالی یا منحصر به فرد، داشتن فن بیان و لحن خوب برای گویندگی صدا کافی است.
گویندهها میتوانند به تنهایی روی تبلیغات صداگذاری کنند یا به صورت تیمی در استودیوهای دوبله کار کنند.
حتما بخوانید: مشتری هدف من چه کسی است؟ بازار هدف دقیقاً کجاست؟
۳۷. اپراتور درج محتوا
فکر کنم این پنجمین ایده برای کسب درآمد اینترنتی مرتبط با محتوا در این فهرست است.
ایدههای قبلی نیاز به تحقیق، مطالعه و خلاقیت دائمی دارند اما اگر دنبال کاری روتین هستید میتوانید یک اپراتور درج محتوا شوید. اپراتورهای درج محتوا کارهایی مثل افزودن محصول به فروشگاه اینترنتی را انجام میدهند.
تمام این کارها طبق استاندارهایی مشخص و به شکل مداوم انجام میشود.
اکثر شرکتها ترجیح میدهند این کارها را به فریلنسرها برونسپاری کنند.
۳۸. ویراستاری متن، پایاننامه، مقاله
هیچ متنی پیدا نمیشود که نیاز به ویرایش نداشته باشد! از یک مقاله مثل همین که الان میخوانید تا پایاننامهها و مقالههای آکادمیک همه نیاز به ویراستاری دارند.
اگر سرتان برای خواندن و نوشتن درد میکند این یک شغل پولساز و ایدهآل برای شما است. مثل ایدهها و شغلهای قبلی، به صورت دورکاری و پروژهای هم میتوانید این کار را انجام دهید.
۳۹. مدیریت شبکههای اجتماعی
مدیریت شبکههای اجتماعی به تنهایی میتواند یک مهارت و تخصص باشد.
این که چطور، چه زمانی و با چه توضیحاتی پستها را منتشر کنید و چطور به نظرات یا پیامها جواب دهید همه در مدیریت شبکههای اجتماعی خلاصه میشود. هرچه کسبوکارها بزرگتر میشوند، نیاز به یک نفر که فقط شبکههای اجتماعی را مدیریت کند هم بیشتر خواهد شد.
اگر علاقهای به تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی ندارید، میتوانید مهارتهای مدیریت محتوا را یاد بگیرید و از این کار کسب درآمد کنید.
۴۰. کارشناس بازاریابی دیجیتال
بازاریابها در زمانی که اینترنت نبود با مذاکره، تبلیغات و رفتن از شهری به شهر دیگر محصولات را خدمات را میفروختند. حالا در زمانی که زندگی ما با اینترنت گره خورده است شغل بازاریابها دیجیتال شده است.
بازاریابهای دیجیتال با انواع ابزارها، روشها و تکنیکها میتوانند محصولات و خدمات مختلف را به صورت آنلاین بفروشند.
از راهاندازی یک سایت تا اجرای کمپینهای تبلیغات را یک دیجیتال مارکتر میتواند انجام دهد.
در مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست کامل توضیح دادیم که یک دیجیتال مارکتر باید چه چیزهایی را بلد باشد. در دوره جامع بازاریابی دیجیتال هم از صفر تا صد هر آنچه یک دیجیتال مارکتر باید بلد باشد را آموزش دادیم. برای اطلاعات بیشتر توضیحات این دوره ویدیویی را مطالعه کنید.