اینستاگرام!
اپلیکیشنی که زندگی خیلیهایمان را زیر و رو کرد…از همان روزهای اول هم، هنرمندِ خلاق درون ما را هدف قرار داده بود. خوب یادم میآید! همه عکاس شده بودند…همه به دنبال گرفتن عکسِ هنری بودند 🙂
امروز اما اینستاگرام فرای این صحبتها رفته…دیگر نمیتوان به آن به چشم یک اپلیکیشن ادیت و انتشار عکس نگاه کرد. شما هم برای همین اینجا هستید!
ما و شما الان در این مقاله همدیگر را پیدا کردهایم که بفهمیم اصلاً تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟ چطور باید در اینستاگرام تولید محتوا کنیم؟ استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام را یاد بگیریم و بفهمیم چطور میشود با آن، کسب درآمد کرد.
در پایان مقاله هم، کمی از نحوه سفارش، هزینههای تولید محتوا و استخدام شدن به عنوان ادمین اینستاگرام هم گفتهایم.
برای آن که یک راست در دنیای اینستاگرام شیرجه نزده باشیم، بیایید کمی بدیهیات را باهم مرور کنیم.
تولید محتوای اینستاگرام چیست؟
اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است و به هر چیزی که در آن به اشتراک گذاشته میشود، محتوا میگویند. حالا اگر شما هر عکس، ویدئو یا نوشتهای را در آن بگذارید، تولید محتوا کردهاید.
اما محتوا داریم تا محتوا! اجازه دهید که فرض را بر این بگذاریم که شما قرار است محتوای مفید و جذاب تولید کنید، نه محتوای زرد. در واقع، برای آنکه محتوای شما دیده شود و بتوانید فالوور بیشتری پیدا کنید، به صورت کلی باید 2 اصل را رعایت کنید:
- محتوای شما سرگرمکننده باشد
- محتوای شما مفید و آموزنده باشد
حالا اگر محتواهایی داشته باشید که هم سرگرم کننده باشد و هم آموزنده که دیگر برد کردهاید!
هدف شما از تولید محتوا در اینستاگرام چیست؟
هر کسی میتواند در اینستاگرام، محتوا تولید کند و ممکن است مسیر متفاوتی را هم برود، اما هدف همه یک چیز است:
دیدهشدن و کسب درآمد
(البته یک سری هم هستند که برای دل خودشان صفحهای باز میکنند و در آن فعالاند)
اما یک کسبوکار معمولاً یا میخواهد میزان آگاهی برندش را بالا ببرد و یا میخواهد از طریق اینستاگرام به فروش برسد.
یک شخص معمولی هم، یا به بلاگر شدن علاقه دارد یا میخواهد با تولید محتوای آموزشی یا سرگرمکننده، تعداد فالوورهای پیجش را بالا ببرد و از طریق دریافت تبلیغات درآمد کسب کند.
البته شما میتوانید خلاق باشید و اگر ایده جدیدی در ذهنتان است، همان را عملی کنید.
فرقی ندارد هدفتان چیست، مهم این است که هدف خود را خوب بشناسید، چون هر قدم دیگری که قرار است بردارید به همین نقطه برمیگردد.
چرا باید در اینستاگرام تولید محتوا کنیم؟
ساده است…چون بیشتر از 50 میلیون کاربر ایرانی الان در این اپلیکیشن حضور دارند. چه چیزی بهتر از آن که جایی تولید محتوا کنیم که حتی شده 10 درصد از این آدمها ما را ببینند، با کسبوکار ما آشنا شوند یا حتی بتوانیم تأثیر کوچکی روی آنها بگذاریم. البته دلایل زیر را هم نباید فراموش کرد:
- چون دریچه بزرگِ بازاریابی شبکههای اجتماعی را به روی شما باز میکند.
- میتوانید با مخاطبها تعامل داشته باشید.
- بررسی رقبا بسیار آسانتر خواهد بود.
- تولید محتوای در اینستاگرم، شما را خلاقتر خواهد کرد.
- میتوانید با اینفلوئنسر مارکتینگ، کسبوکارتان را زیر و رو کنید. (تبلیغات در اینستاگرام، راه و رسم خودش را دارد، پس حتماً مقاله «کاملترین راهنمای تبلیغات در اینستاگرام» را مطالعه کنید.)
- خود اینستاگرام ابزاری به اسم اینسایت (Insight) دارد که رفتار فالوورهایتان را تحلیل میکند و به شما آمار میدهد.
- و صدها دلیل دیگر…یک نفر ممکن است صرفاً به دلیل علاقه به سراغ اینستاگرام برود.
حالا که فهمیدیم تولید محتوا در اینستاگرام چیست، هدفمان را شناختیم و دلیل حضور در این شبکهاجتماعی هم برایمان مشخص شد، جرأت شیرجهزدن پیدا میکنیم.
چطور در اینستاگرام تولید محتوا کنیم؟
برای شروع تولید محتوا در اینستاگرام ابتدا باید با انواع آن آشنا شوید، نکات محتوانویسی در اینستاگرام را یاد بگیرید و سپس ابزارهای آن را بشناسید. در ادامه این بخش تمام این مبحثها را باهم یاد میگیریم.
انواع تولید محتوا در اینستاگرام
اینستاگرام، یک شبکه اجتماعی تصویر محور است. یعنی مثلاً هرچقدر که در توئیتر بیشتر متن دیدهمیشود، به جای آن در اینستاگرام عکس و ویدیو میبینید.
ساختار محتواهای اینستاگرام کلاً به 4 دسته تقسیم میشوند:
- پُست (عکس یا ویدیو)
- استوری (عکس یا ویدیو)
- Reels (ویدیوهای کوتاه مشابه تیک تاک)
- Live (ویدیو زنده)
در هر ساختاری که محتوا تولید میکنید، باید 3 موضوع را به خوبی رعایت کنید:
1 . همیشه خودتان باشید
حتما بخوانید: میکروفون Rode Wireless Go | یک بررسی کامل برای حرفهایها
این موضوع همیشه جزء دلایل افراد موفق در حوزه اینستاگرام بوده است. یادتان باشد که هیچوقت سعی نکنید ادای کسی را در بیاورید. ایده بگیرید، اما سبک خود را داشته باشید.
2 . حرف تازهای بزنید
کسی شما را به خاطر محتوای تکراری و خسته کننده، دنبال نمیکند. مخاطب باید برای باقیماندن در صفحه شما، یک دلیل قانعکننده داشته باشد که این دلیل معمولاً شوق دیدن محتوا خلاقانۀ بعدی شماست.
3 . جلو جلو برنامهریزی کنید
هرکسی که در هرکاری موفق شده باشد، مدیون نظم و برنامهریزی است. شاید شما یک شب پیش خودتان بگویید: «برای امشب پست ندارم؟ خب پست نمیگذارم! مگه چیه؟ یک شب که هزار شب نمیشه!» اما باور کنید که اگر برنامهریزی نداشته باشید، در اینستاگرام به جایی نمیرسید. در قسمتهای بعدی مقاله ترفندهای برنامهریزی برای اینستاگرام را باهم یاد میگیریم.
چه محتوایی در پیج اینستاگرام تولید کنیم؟
در اینستاگرام محتوایی تولید کنید که ارزش دیدن داشته باشد. یادتان باشد که مخاطب بدون آن که به چیزی فکر کند، دارد صفحه اینستاگرام را به طرف بالا میکشد. (mindless scrolling)
پس باید چیزی به او نشان دهید که توجهاش به شما جلب شود و انگشتش را روی پست شما نگه دارد، حالا شانس بیاورید که یک لایک یا کامنتی هم از او بگیرید.
اما چه پیج کسبوکار داشته باشید و چه بخواهید در زمینههای مختلف بلاگ کنید؛ تولید محتوای شما در اینستاگرام، حتماً باید سه دسته کلی زیر را پوشش دهد:
1 . ارزش ایجاد کند
یعنی حتماً باید محتوایی تولید کنید که یک دردی از جامعه مخاطبهایتان را دوا کند. باید به آنها کمکی کرده باشید تا اعتماد آنها را جلب کنید.
دنبال یه کار پر درآمد از اینترنتی؟
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
2 . ایجاد تعامل کند
هدف تمام پستها و استوریهای که در اینستاگرام به اشتراک میگذارید، ایجاد تعامل است. اصلاً یکی از دلایلی که به اینستاگرام وارد شدیم، همین رابطه نزدیکمان با مخاطبها بود. پس پستهایتان را با هدف تعامل با فالوئرهایتان طراحی کنید.
3 . برند خودتان یا دیگری را پروموت کند
خب کسبوکارها که برای رضای خدا پیج اینستاگرام نمیزنند. حتماً میخواهند تبلیغ برند خودشان را هم بکنند. بلاگرها هم همینطور، در ازای تلاشهایی که میکنند و اعتباری که بین فالوئرهایشان بدست میآورند، حتماً باید از طریق تبلیغات کسب درآمد داشته باشند. پس وقتی دارید برای طراحی پستهایتان برنامهریزی میکنید، یادتان باشد که صدای برند خودتان را هم به گوش مخاطب برسانید.
شما باید این سه موضوع را در تولید محتوا اینستاگرام خود رعایت کنید. فقط حواستان باشد که آنها را پشتسر هم تکرار نکنید. (مثلاً نباید تعداد زیادی پست تبلیغاتی پشت سر هم منتشر کنید!)
اپلیکیشن تولید محتوا در اینستاگرام
از آنجایی که خیلی از افراد، محتوای اینستاگرام خود را با موبایل تهیه میکنند و کارکردن با نرمافزارهای کامپیوتری مثل Photoshop و Premiere برایشان سخت است. در نتیجه ترجیح میدهند با همان موبایلهای خود پست و استوری درست کنند.
در ادامه چند اپلیکیشن فوقالعاده عالی و کاربردی که بدون شک خیلی از کابران اینستاگرام از آنها استفاده میکنند را باهم بررسی میکنیم. آموزشهای رایگان تولید محتوا با موبایل هم میتواند در این راه به شما خیلی کمک کند.
1 . Canva
این اپلیکیشن، یکی از کاملترین ابزارها در زمینه دیزاین است. همانطور که در عکس میبینید، قالبهای آماده زیادی برای پست و استوری در Canva وجود دارند که میتوانی به راحتی از آنها استفاده کنید. شما با استفاده از این اپلیکیشن میتوانید محتواهای جذابی تولید کنید و در آخر با فرمتهای مختلف PNG، JPEG و … دانلودشان کنید.
حتما بخوانید: چگونه به استوری اینستاگرام لینک اضافه کنیم؟
2 . Picsart
Picsart یکی از محبوبترین اپلیکیشهای ادیت و دیزاین عکس است. کار کردن با این اپلیکیشن، بسیار راحت است، پس اصلاً جای نگرانی نیست. از ویژگیهای دیگر آن میتوان به ابزارهای حرفهای مثل crop، clone، افکتهای عکس، اضافه کردن استیکر، متن و عکس اشاره کرد.
3 . VSCO
بدون شک، یکی از خاصترین ابزاراهای ادیت عکس VSCO است. با این اپلیکیشن میتوانید مثل حرفهایها عکس ادیت کنید، به عکسهای خود فیلتر اضافه کنید، رنگها را تنظیم کنید و …
4 . Storymaker
بخش استوری اینستاگرام، یک بخش پربازدید است و ما باید نهایت سعی خود را بکنیم که به جذابیت استوریهایمان اضافه کنیم. با اپلیکیشن Storymaker میتوانید استوریهای باحالتری بسازید. هر فونتی که دوست دارید انتخاب کنید و خروجیهای با کیفیت بگیرید.
5 . Mostory
اکثر استوریهای جذابی که میبینید با این اپلیکیشن ساخته شدهاند. با استفاده از Mostoty از بین صدها قالبی که برایتان آماده کرده است انتخاب کنید و عکس یا ویدیو بسازید. تازه میتوانید آهنگ هم به استوریهایتان اضافه کنید.
6 . Inshot
یکی از حرفهایترین ابزارهای ویرایش ویدیو که تقریبا همه از آن استفاده میکنند، Inshot است. با این اپلیکیشن می توانید به ویدیوهای خود انواع ترنزیشن را اضافه کنید، موسیقی دلخواه خود را به ویدیوها بچسبانید، هر متنی که دوست دارید روی ویدیو بنویسید، سرعتاش را کم یا زیاد کنید و با کیفیت عالی خروجی بگیرید.
7 . Puzzle Star
یکی از جدیدترین ترفندهایی که در اینستاگرام به شدت ترند شده است. تبدیل کردن پرفایل به یک اثر هنری است. با استفاده از اپلیکیشن Puzzle Star، میتوانید پستهای خود را طوری طراحی کنید که در کنارهم از همیشه زیباتر به نظر برسند و یک ترکیب زیبایی را حفظ کنند.
8 . Motion Ninja
با استفاده از این اپلیکیشن، دیگر به نرمافزارهای کامپیوتری نیازی نخواهید داشت. با اپلیکیشن Motion Ninja، ویدیوهای خود را مانند یک ادیتور حرفهای ویرایش کنید، بیش از 100 افکت جذاب به آنها اضافه کنید، از ترنزیشنهای تماشایی آن لذت ببرید، چند موسیقی را به طور همزان به ویدیو اضافه کنید، سرعت آن را تنظیم کنید و هر متن یا استیکری که میخواهید را روی ویدیو خود بگذارید.
در صفحه «آموزش تولید محتوای ویدیویی» ما میتوانید کلی آموزش رایگان و کاربردی ساخت و ادیت ویدیوهای اینستاگرام (صدا، تصویر، حذف پرده سبز و …) را یاد بگیرید.
حتما بخوانید: منابع دانلود موزیک بدون کپی رایت؛ برای یوتیوب و اینستاگرام
استراتژی تولید محتوای اینستاگرم
موفقیت، زندگی راحت، پول، خوشبختی…بدون نظم و برنامهریزی به هیچکدام از اینها نمیرسید. تولید محتوا در اینستاگرام هم از این قاعده مستثنی نیست. هر کسی که میخواهد پیج موفقی داشته باشد، باید با استراتژی پیش برود.
چرا استراتژی داشتن در تولید محتوا مهم است؟
چون مهمترین اصل در اینستاگرام آن است که به طور مداوم در آن فعالیت داشته باشید. یعنی نه آنقدر کمرنگ باشید که مخاطب شما را یادش برود و نه آنقدر پررنگ که شبها هم خواب شما را ببیند:) اما مدیریت این کار، چندان هم آسان نیست.
دومین اصل مهم هم، آن است که بتوانیم نقاط قوت و ضعف خود را در اینستاگرام بشناسیم.
موفقیت در اینستاگرام نیازمند داشتن استراتژی است و این استراتژی حتماً باید شامل موارد زیر هم باشد:
1 . تقویم محتوایی اینستاگرام
شما باید برای انجام هرکاری در اینستاگرام برنامه داشته باشید و همینطور الکی مثل آوار روی سر فالوئرهایتان خراب نشوید. برای آنکه بفهمید چه مدل محتوایی به درد پیج شما میخورد باید انواع مختلف محتوا را تست کنید تا ببینید چه مدل محتوایی بیشتر برای شما جواب میدهد، چه زمانی پست بزارید بهتر است و …
سپس باید یک تقویم محتوایی بسازید و طبق آن پیش بروید.
نمونه تقویم محتوایی اینستاگرم
استفاده از تقویم محتوایی اینستاگرام مزایای زیادی دارد. برای مثال:
- وقتتان تلف نمیشود
- به طور مداوم فعالیت میکنید
- کمتر اشتباه میکنید
- مناسبهای خاص را فراموش نمیکنید
- طبق استراتژی پیش میروید
حالا که اهمیت این موضوع را خوب فهمیدید، میتوانید نمونه تقویم محتوایی که برایتان آماده کردهایم را از لینک زیر دانلود کنید.
2 . نوع محتوا
برای این که بتوانید مخاطبهای خود را بیشتر درگیر کنید و به اهداف خود برسید، باید نوع محتوای خود را به درستی انتخاب کنید. برای مثال، کسبوکاری را در نظر بگیرید که هدفش بالا بردن میزان آگاهی برندش است. او باید در کنار فعالیت معمولی خود در اینستاگرام، در بخش استوریها هم فعال باشد، مسابقه برگزار کند و با مخاطبهای خود تعامل داشته باشد.
3 . استایل پستهای خود را مشخص کنید
سبک عکسهایتان چگونه است؟ لحن کپشنهایتان چطور است؟ از ایموجی استفاده میکنید؟ چه هشتگهایی زیر پستهایتان میگذارید؟ جواب این سوالها را که پیدا کردید، استایل پیجتان مشخص میشود.
این کار صفحه شما را سازماندهی میکند و در ذهن مخاطب جایی برای خود پیدا میکنید. در حدی که مخاطب بعد از مدتی، چشم بسته میفهمد فلان پست، متعلق به صفحه شماست.
مثلاً به عکس بالا نگاه کنید. در این 9 پست، با حفظ ترکیب رنگی و طراحی به هم پیوسته، به ذهن مخاطب یاد میدهد که هرجا این سه ترکیب رنگ را دیدی، یاد من بیفت. (علاوه بر آن، ظاهر پروفالیش هم بسیار زیباتر شده است.)
4 . نحوه تعامل
برای تعامل با پیجهای دیگر چه برنامهای دارید؟ طبق چه قانونی میخواید پستهای دیگران را لایک کنید با برای آنها کامنت بگذارید؟ چطور به کامنتها و دایرکتهایی که میگیرید پاسخ میدهید؟
حتما بخوانید: رفتن به اکسپلور اینستاگرام، شکستن شاخ غول نیست
تعامل داشتن در اینستاگرام یکی از بهترین روشهای جذب مخاطب است، پس لطفاً سعی نکنید از رباط، خرید لایک و کامنت و غیره استفاده کنید. این خط، این هم نشان…جواب نمیدهد!
نکات محتوانویسی در اینستاگرام
درست است که اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویر محور است، اما مخاطب وقتی عکس شما را میبیند، در مرحله بعدی دنبال کپشن شما میرود و اصولاً اگر با یک کپشن خالی مواجه شود، تعجب میکند!
این یعنی شما فرصتی دارید که توجه مخاطب را همچنان به خود جلب کنید و همانجا او را جادو کنید. پس نکات زیر را حتماً در کپشننویسی رعایت کنید:
1 . برای کی مینویسی؟
گفتیم که پنجاه میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام وجود دارد ولی همه آنها که مخاطب شما نیستند! شما باید بدانید مخاطبتان کیست و برای او بنویسید. زن است یا مرد؟ چند سالش است؟ برای چه شما را دنبال میکند؟
پیشنهاد میکنیم برای شناخت مخاطبهای خود، مقاله «پرسونا مشتری» را مطالعه کنید. بعد از آن که فهمیدید مخاطبتان کیست، کپشن را بنویسید و سوالات زیر را از خود بپرسید:
- آیا مخاطب من منظور حرفهای مرا میگیرد؟
- آیا درست است که در این کپشن از ایموجی استفاده کنم؟
- چیزی را فراموش کردهام یا نه؟
به سوالات بالا جواب دهید تا مرحلۀ بعدی برایتان سادهتر باشد.
2 . چه لحنی استفاده میکنید؟
برای اینکه بفهمید چه لحنی بیشتر به درد شما میخورد، اول باید خودتان را خیلی خوب بشناسید. سپس از خود بپرسید که میخواهید مخاطبتان شما را چطور بشناسد؟
اما در کل یادتان باشد که کاربران اینستاگرام، خیلی دنبال لحن جدی نیستند. حتی جدیترین کسبوکارهای دنیا هم میتوانند در جای درست، با مخاطبهای خود شوخی کنند و ارتباط نزدیکتری با آنها بگیرند.
اگر به «پیج اینستاگرام سایت ما» سری بزنید هم، میبینید که ما با مخاطبهایمان خیلی ساده، راحت و صمیمی صحبت میکنیم.
3 . چقدر باید بنویسید؟
فالوئرهای شما، اینستاگرام خود را با سرعت زیادی چک میکنند. خیلی هم حوصله کپشنهای طولانی ندارد…(مگر اینکه اصلاً شما را به خاطر قلم زیبایی که دارید فالو کرده باشند)، پس سعی کنید کوتاه و خلاصه توضیح دهید.
حتی اگر عکس گویای همه چیز بود، یکی دو جمله کوتاه هم کافی است.
بازاریابی دیجیتال چیه و چه متعلقاتی داره؟!
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
4 . باید با چی شروع کنید؟
اگر دقت کرده باشید، اینستاگرام فقط دو خط اول کپشن را به مخاطب نشان میدهد. پس باید مهمترین و جذابترین بخش کپشن خود را در ابتدای آن قرار دهید. توضیحات اضافه را برای ادامه کپشن نگهدارید تا مخاطب ترقیب شود و دکمه «more» یا «بیشتر بخوانید» را فشار دهد.
5 . ادیت هم لازم دارد؟
بله حتماً. متنی که مینویسید را باید چندین و چند بار چک کنید؛ مخصوصاً اگر طولانی باشد و جنبه آموزشی هم داشته باشد.
توجه کنید که هر کلمهای که مینویسید، هدفتان را به مخاطب برساند. اگر میبینید که یک سری حرفها مشخصاً اضافهاند، میتوانید آنها را حذف کنید.
6 . هشتگ کیلیویی چند؟
از هشتگهایی استفاده کنید که به پست و مخاطبهای هدفتان مربوط باشند. فراموش نکنید که استفاده درست از هشتگها باعث میشود تا محتواهای شما به صفحه اکسپلور اینستاگرام هم راه پیدا کند.
7 . یک سوالی هم بپرسید
یکی از سادهترین روشهای ایجاد تعامل با مخاطب آن است که از او «یک سوال» بپرسید. حالا این سوال میتواند چهارگزینهای، نظر سنجی یا هر مدل سوال دیگری هم باشد.
حتما بخوانید: یک راهنمای کامل برای نوشتن کپشن اینستاگرام
8 . اگر لازم است، منشن هم بکن
اگر در عکس خود لباسی پوشیدهاید که برای یک برند خاص است، از دوربینی استفاده میکنید که میدانید فلان فروشگاه هم آن را دارد، به رستورانی رفتهاید که میدانید در اینستاگرام پیج دارد و …، میتوانید آنها را در انتهای کپشن خود منشن کنید (یعنی ID آنها را بنویسید)
اینجوری هم با یک پیج دیگر تعامل کردهاید و هم امکان دارد مخاطبهای او هم عکس شما را در اکسپلورشان ببینند.
9 . فراخوان عمل، دوای هر درد
وقتی کپشن مینویسید، از فالوئرهای خود بخواهید که برای شما کامنتی بگذارند، به «لینک در بیو» مراجعه کنند، لایک کنند و … .
البته دقت کنید که پست شما باید به قدری برای مخاطب جذاب باشد که حرف شما را زمین نیاندازد.
یا اینکه برای این کار یک هدیه تعیین کنید، مثلاً خیلی دیده شده است که میگویند: «کامنتی که بیشترین لایک را میگیرد برنده است.»
10 . ایموجی هم جواب میدهد
آیا استفاده از ایموجی کار جذابی است؟
خودتان بگویید، همین الان بین نوشتههایی که میخوانید اگر یک ایموجی ببینید، توجهتان جلب نمیشود؟
بعضیها حتی به جای کلمات از ایموجی استفاده میکنند که اتفاقاً خیلی کار جذابی است.
خب امیدواریم از این نکات محتوا نویسی در اینستاگرام استفاده کنید، اما اگر هنوز به دنبال ایده پست در اینستاگرام هستید، بخش بعدی مقاله را از دست ندهید.
ایده تولید محتوا در اینستاگرام برای کسبوکارها
هر کسی که پیج اینستاگرام داشته باشد، در یک جایی از مسیر، ایده کم میآورد. تا به اینجای مقاله فهمیدهایم که یک محتوای خوب اینستاگرامی باید چه ویژگیهایی داشته باشد. اما از آنجایی که روزانه 95 میلیون عکس و ویدیو در اینستاگرام آپلود میشود، باید خلاق باشیم و از ایدههای جدید استفاده کنیم.
در ادامه چند ایده تولید محتوا در اینستاگرام را نام میبریم:
- از فالوئرهایتان سوال بپرسید.
- محتوای آموزشی بگذارید.
- پشت صحنه کار خود را به مخاطب نشان دهید.
- از فالوئرهایتان بخواهید که هر سوالی دارند از شما بپرسند.
- با افراد سرشناس در حوزه کاری خود مصاحبه کنید.
- در چالشهای اینستاگرامی شرکت کنید.
- از عکسهایی که مخاطبهایتان با برند شما گرفتهاند، استفاده کنید.
- از اشتباهات خود بگویید.
- پستهای باقی شبکههای اجتماعیتان را در اینستاگرام به اشتراک بگذارید.
- اگر اینفلوئنسری از محصولات شما استفاده کرده است، از عکس او استفاده کنید.
- از مراحل تولید محصول خود عکس یا ویدیو بگذارید.
در حال حاضر اکثر تولیدکنندههای محتوا در اینستاگرام، برای ادیت یا ایجاد پستهای خود از برنامههای موبایلشان استفاده میکنند. در بخش بعدی مقاله آنها را به شما معرفی میکنیم.
چطور از تولید محتوای اینستاگرام کسب درآمد کنیم؟
اگر همان 10 سال قبل به کسی میگفتید که میتواند در اینستاگرام تولید محتوا کند و پول دربیاورد، باورش نمیشد!
راستش هنوز هم کسی درآمد میلیونی اینفلوئسرها را درک نمیکند…اما اینستاگرام کمکم بزرگ شد و با خودش مشاغل بیشتری را بوجود آورد. در ادامه آنها را باهم بررسی میکنیم:
معرفی کسبوکار خودتان
خیلیها هستند که کسبوکار آنلاین داشتهاند و بعد از مدتی پیج اینستاگرام خود را راه انداختهاند. خیلیهای دیگر هم فروشگاه آفلاین دارند و در کنارش، در اینستاگرام هم فعالیت میکنند، محصولات/خدمات خود را پروموت میکنند، مخاطبهای جدید پیدا میکنند و از این طریق، هزاران مشتری دست به نقد پیدا میکنند و درآمد خوبی هم بدست میآورند.
راهاندازی کسبوکار اینستاگرامی
در کنار دسته قبلی، دسته دیگری را میبینیم که به راه اندازی کسب و کار علاقه دارند و کسبوکارشان را از اینستاگرام شروع کردند و به جز پیج اینستاگرام هیچ فروشگاه آنلاین و آفلاین دیگری ندارند. محصولات خود را به جذابترین شکل ممکن در ویترین اینستاگرام به نمایش میگذارند و با استفاده از تمام ترفندهایی که در این مقاله گفتیم، محتوای خلاقانه تولید میکنند و فروش خوبی هم دارند.
پیشنهاد!!!
برای آن که فروش اینترنتی خودتان را افزایش دهید، باید از همه ظرفیتهای اینترنت استفاده کنید. ساخت سایت فروشگاه اینترنتی اولین قدم آن است. حتماً مقاله «راهاندازی فروشگاه اینترنتی» را مطالعه کنید.
بلاگر شدن
دسته دیگری که نام آنها اخیراً بیشتر به گوشمان میخورد، بلاگرها هستند. هر کسی میتواند بلاگر باشد، کافی است کمی تخصص را چاشنی تکنولوژی کنید. یعنی اگر در زمینه خاصی حرفی برای گفتن دارید، درباره آن محتوا تولید کنید. مخاطبها هم آرام آرام میآیند و برای شما به همراه خود اعتبار هم میآورند.
کسبوکارهای مختلف هم به خاطر تأثیری که روی مخاطبهایتان دارید، از شما میخواهند که برایشان تبلیغ و درآمد کسب کنید.
حتما بخوانید: وبلاگ داشتن یا نداشتن: پاسخی به یک مساله!
کارشناس شبکههای اجتماعی
یکی از جذابترین مشاغلی که در کتاب «آشنایی با مشاغل دیجیتالمارکتینگ» درباره آن صحبت کردیم، همین کارشناس شبکههای اجتماعی است. خب این چه ربطی به تولید محتوا در اینستاگرام دارد؟
وظایف این شغل شامل، تولید محتوا، ایدهپردازی، تهییه تقویم محتوایی، تدوین استراتژی و … است. (تقریباً همه چیزهایی که در این مقاله به آنها اشاره کریم!) شما میتوانید این کار را به صورت فریلنسری یا حضوری انجام دهید.
حتماً کتاب بالا را دانلود و مطالعه کنید تا با این شغل بیشتر آشنا شوید.
شرکتهای تولید محتوا اینستاگرام
این وسط خیلی از کسبوکارها هم هستتند که کارشناس شبکههای اجتماعی ندارند تا برایشان محتوا تولید کند، خودشان هم نه وقتش را دارند نه حوصلهاش را. بهترین راهی که میتوانیم جلوی پای آنها بگذاریم، همکاری با شرکتهایی است که در زمینه تولید محتوای اینستاگرام فعالیت میکنند. شما میتوانید نیاز خود را با آنها مطرح کنید و از خودشان مشاوره بگیرید.
علاوه بر شرکتها، افرادی هم هستند که به صورت فریلنسری این کار را انجام میدهند. برای ارتباط با آنها باید به سایتهای فریلنسرها سری بزنید، درخواست خود را آگهی کنید تا آنها را پیدا کنید.
هزینههای تولید محتوا در اینستاگرام چقدر است؟
چه سوال به جایی 🙂
مطمئنناً بعد از خواندن این مقاله نسبتاً طولانی، دلتان میخواهد کمی هم از پول، صحبت کنیم.
اگر مقاله را خوانده باشید، متوجه شدهاید که تولید محتوا در اینستاگرام سختتر از چیزی بود که تصورش را داشتید.
اگر هم یک راست به سراغ خواندن این بخش آمدید، باید به شما بگوییم، تولید محتوا در اینستاگرام فقط به چندتا عکس و کپشن ختم نمیشود. (مقاله «هزینه تولید محتوا» را حتماً مطالعه کنید تا کاملاً مشکل هزینه برایتان برطرف شود)
ما نمیتوانیم که برای شما عدد مشخص کنیم، اما میتوانیم بگوییم در قبال هزینهای که میکنید، باید چه انتظاراتی داشته باشید.
یک پکیج کامل یک ماهه تولید محتوا در اینستاگرام، شامل موارد زیر است:
- آنالیز کسبوکار شما و ارائه خدمات بر اساس آن
- تدوین استراتژی اینستاگرام
- تهییه تقویم محتوایی برای اینستاگرام شما
- تولید محتوا (شامل طراحی پست، استوری،… هر تعدادی که توافق کردهاید)
- تدوین استراتژی هشتگگذرای
- انتشار پست در زمان مقرر
- ادمین اختصاصی
- ارائه گزارش عملکرد به شما
این لیست، خلاصهای از وظایف کسی است که مسئولیت تولید محتوای اینستاگرام شما را به عهده میگیرد و هردوطرف باید در تعیین قیمت به این نکات توجه کنند.
یک راه جذاب برای کسب درآمد از اینستاگرام!
خب، تا اینجا تولید محتوا در اینستاگرام را بررسی کردیم و گفتیم چگونه میتوانید از اینستاگرام درآمد داشته باشید. حالا میخواهیم شغل ادمینی را به شما معرفی کنیم. ادمینی اینستاگرام یعنی شما به جای راه اندازی کسب و کار شخصی یا ایجاد یک پیج پرمخاطب، مدیریت پیج دیگران را برعهده بگیرید.
این مدیریت وظایف مختلف را میتواند شامل شود:
- مدیریت دایرکت و کامنت
- تولید محتوای پست و استوری
- ثبت سفارش
- بلاگری و اجرا
- تدوین ویدیو و فتوشاپ
- مدیریت کامل پیج و…
با توجه به اینکه اکثر کسبوکارها در اینستاگرام فعالیت میکنند، بازار کار اینستاگرام هم بسیار جذاب است و تقریبا هر فردی که پیجی دارد و به رشد آن فکر میکند، به دنبال فردی است که بتواند به رشد پیجش کمک کند و بابت آن مبلغ خوبی هم میپردازد
البته نکته بسیار مهم این است که برای ادمین شدن، باید مهارتهای ادمینی را یاد بگیرید. به صورت کلی، 2 مهارت تولید محتوا با موبایل و کار با اینستاگرام تمام چیزی است که لازم دارید. بعد از یادگیری این دو مهارت، لازم است وارد بازار کار شوید. اما چگونه؟!
ما در دیدوگرام، که اولین و تنها پلتفرم اختصاصی ادمین اینستاگرام است، ابتدا به شما مهارتهای ادمینی را آموزش میدهیم. پس از آموزش، به عنوان ادمین معرفی میشوید و میتوانید خیلی زود به درآمد برسید.
شما در پروفایل ادمینی خودتان در دیدوگرام، میتوانید سوابق، رزومه، اطلاعات تماس، نمونه کار و… خود را بگذارید. خوبی معرفی شدن شما در دیدوگرام این است که دیگر نیازی نیست به دنبال کار ادمینی باشید و این کارفرماها هستند که به دنبال شما میآیند و شما میتوانید از میان آنها انتخاب کنید.
پس پیشنهاد میکنیم این فرصت عالی را از دست ندهید.
در پایان…
این مقاله به طور مفصل تولید محتوا در اینستاگرام را به شما یاد داد. باهم فهمیدیم که تولید محتوا در اینستاگرام چه انواعی دارد، استراتژی محتوا به چه دردی میخورد، مشاغل اینستاگرام را بررسی کردیم و فهمیدیم که هزینههای تولید محتوا به چه عواملی بستگی دارد. در آخر از شما میخواهیم که سوالات خودتان را در بخش نظرات از ما بپرسید و اگر تجربه خاصی در این زمینه دارید، با ما در میان بگذارید.