اتوماسیون اداری, طراحی سایت

لینک نوفالو (nofollow) با لینک فالو (dofollow) چه تفاوتی دارد؟

برای درک بهتر لینک نوفالو، بهتر است کمی با مفهوم لینک سازی و تاثیر آن بر اعتبار یک صفحه نزد موتور جستجو صحبت کنیم. لینک دهی چه به سایر وب‌سایت‌ها صورت گیرد و چه از سایتی به سایت شما انجام شود، یکی از بخش‌های مهم در سئو محسوب می‌گردد. در این بین، نوع لینک‌های ورودی و خروجی به سایت از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا شیوه عملکرد موتورهای جستجو در برابر صفحات را مشخص می‌کند.

اگر شما سایتی دارید که در صفحه اصلی آن به 5 صفحه داخلی از وب‌سایت و 5 صفحه خارج از وب‌سایت لینک داده شده، مجموعاً 10 لینک از صفحه اصلی آن به صفحات دیگر اشاره دارند. در مقابل، هنگامی که یک سایت به صفحات شما لینک دهد، از یک صفحه خارج از سایت، به صفحات شما لینک داده است. حال اگر یکی از صفحات شما 30 لینک گرفته باشد، در مجموع 40 لینک (30 بک لینک + 5 لینک داخلی + 5 لینک داده شده) با آن صفحه در ارتباط هستند و موتورهای جستجو برای تعیین اعتبار این صفحه، تمام این 40 لینک را بررسی خواهند کرد.

این یک ارتباط متقابل است و اعتبار وب‌سایت هنگام لینک دهی به سایر وب‌سایت‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ مگر آنکه با استفاده از لینک نوفالو این راه ارتباطی را مسدود کرده باشید. خب، می‌پرسید، لینک نوفالو چیست؟ کمی صبور باشید. پیش‌تر در مقاله لینک بیلدینگ چیست؟، درباره مفهوم nofollow صحبت کرده بودیم. با این حال اگر با این مفهوم آشنایی ندارید، در این مقاله قصد داریم تفاوت لینک نوفالو و فالو را بررسی کنیم.

لینک فالو یا dofollow چیست؟

بهتر است برای فهم ساده‌تر، لینک‌های فالو را به امتیاز تشبیه کنیم. لینک dofollow بیشتر به معنای امتیاز بیشتر است. بنابراین، سایتی که بیشترین امتیاز را جمع کرده باشد، برنده خواهد شد. هنگامی که یک صفحه لینک‌های dofollow فراوانی دریافت می‌کند، موتورهای جستجو معمولاً به محبوبیت و کارایی مطالب آن پی می‌برند و در نتیجه در لیست نتایج جستجو رتبه آن را نسبت به وب‌سایت‌های مشابه بهبود می‌بخشند. البته باید بدانید تعداد زیاد لینک های dofollow، تحت شرایطی خاص می‌توانند معکوس عمل کرده و موجب افت رتبه وب‌سایت شما شوند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

هنگامی که در مطالب خود به یک صفحه خارج از سایت خود لینک می‌دهید، این لینک به شکل زیر خواهد بود:
Example
در واقع لینک‌های dofollow هیچ تگ مشخص‌کننده‌ای ندارند و به‌طور پیش‌فرض تمام لینک‌هایی که در مطالب درج می‌کنید، لینک‌های فالو خواهند بود.

گوگل از معیاری با نام پیج رنک برای محاسبه امتیاز لینک‌ها استفاده می‌کند. البته بسیاری از متخصصین سئو ترجیح می‌دهند به جای استفاده از عبارت امتیاز لینک، از عبارت Link juice استفاده کنند. Link juice، یک عبارت عامیانه است که برای معرفی قدرت یک سایت از طریق لینک‌های داخلی و خارجی به کار می‌رود.

در واقع، Link juice به قدرت لینکی که به سایت شما می‌آید گفته می‌شود و با اعتبار سایت مبدا (Authority) متفاوت است. زمانی که یک سایت معتبر به شما لینک می‌دهد، مقداری از اعتبارش از طریق این لینک به سایت شما منتقل می‌شود. همین امر موجب می‌شود که اعتبار سایت شما نیز افزایش یابد.

برای درک بهتر این مفهوم، تصور کنید سایت‌های A و B وجود دارند. اگر هر دو سایت به لحاظ معیارهای سئو مشابه باشند و سایت A دو لینک ورودی دریافت کند، در حالی که سایت B هیچ لینکی ندارد؛ می‌توان اطمینان داشت که سایت A رتبه بالاتری نسبت به سایت B در نتایج جستجو خواهد داشت. حال اگر سایت B دو لینک دریافت کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا هر دو سایت با یکدیگر برابر خواهند شد؟

پاسخ به این سؤال کمی مشکل است چرا که به Link juice بستگی دارد. به‌طور کلی هنگامی که سایت A لینک‌های بیشتری نسبت به سایت B دریافت می‌کند، از Link juice بیشتری بهره مند می‌شود؛ اما این تمام ماجرا نخواهد بود و Link juice نیز می‌تواند بر اساس معیارهای مختلفی تغییر کند. در ادامه با نکات جالب‌تری آشنا خواهید شد.

نحوه انتقال Link Juice در گذشته

کجا لینک بسازیم؟ – 17 منبع بکر برای ساخت بک لینکحتما بخوانید: کجا لینک بسازیم؟ – 17 منبع بکر برای ساخت بک لینک

لینک نوفالو nofollow چیست؟

در بالا، ساختار یک لینک عادی را برای شما ترسیم کردیم. اما باید بدانید ساختار لینک نوفالو، کمی متفاوت است:
rel=”nofollow”>Example
در واقع وجه تمایز لینک nofollow و dofollow، تنها در عبارت “rel=”nofollow است و در صورت عدم استفاده از این عبارت، لینک شما تبدیل به یک لینک فالو خواهد شد. هنگامی که یک وب‌سایت از تگ nofollow استفاده می‌کند، در واقع به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که این لینک نباید در محاسبه رتبه صفحه یا PageRank در نظر گرفته شود. همچنین، این لینک در محاسبه پیج رنک مقصد نیز بی تاثیر خواهد بود.

هنگامی که یک سایت با رتبه بالا به سایت شما لینک می‌دهد، به قدرت و اعتبار شما می‌افزاید و پیج رنک شما را بهبود می‌بخشد. اگر یک سایت با رتبه بالا به سایت شما لینک نوفالو دهد، این لینک از سوی گوگل برای افزایش اعتبار شما در نظر گرفته نمی‌شود (نه به این معنی که هیچ تاثیری در وضعیت سئوی شما ندارد!). با این وصف، استفاده از لینک نوفالو، نسبت به سایت‌هایی که همیشه از لینک فالو استفاده می‌کنند، می‌تواند رشد بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد.

آیا استفاده یک سایت از لینک نوفالو موجب افزایش قدرت لینک‌های فالو آن می‌شود؟

در گذشته استفاده از لینک‌های نوفالو، موجب افزایش Link juice لینک‌های فالو می‌شد. برای مثال سه لینک فالو از یک سایت به صفحات خروجی، نسبت به حالتی که از یک لینک نوفالو به همراه دو لینک فالو استفاده می‌شد از Link juice کمتری برخوردار بودند.

نحوه انتقال طبیعی Link juice

نحوه انتقال link Juice با تگ نوفالو nofollow در گذشته

اما امروزه استفاده از لینک nofollow تأثیری در افزایش Link juice لینک‌های dofollow ندارد. با این حال، در این بین یک نکته از نظر پنهان مانده است. از گذشته تا امروز، هرچه تعداد لینک‌های خروجی یک صفحه افزایش یابد، Link juice آنها کاهش می‌یابد. برای فهم آسان‌تر این مسئله، دوباره به سایت‌های A و B بازمی‌گردیم.

نحوه انتقال link Juice با تگ نوفالو nofollow در حال حاضر

سایت A از چهار صفحه و سایت B از سه صفحه خارجی لینک dofollow دریافت کرده‌اند. در نگاه ساده انتظار داریم که سایت A رتبه بهتری نسبت به سایت B داشته باشد، اما واقعیت کمی متفاوت است.

تصور کنید سایت B از سایت‌هایی که تعداد لینک dofollow کمتری داده‌اند، لینک دریافت کند. در مقابل سایت A از سایت‌هایی لینک دریافت می‌کند که در مقایسه با سایت‌های مبدا B لینک dofollow بیشتری می‌دهند. در این حالت، حتی اگر تعداد سایت‌های مبدا A بیشتر باشند، امکان برابری و حتی کسب رتبه پایین‌تر از سایت B وجود دارد. زیرا سایت B از Link juice بیشتری بهره برده است. با این وصف، تعامل با وب‌سایت‌هایی که از لینک‌های خروجی زیادی استفاده می‌کنند، چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد.

همچنین، استفاده زیاد از لینک های dofollow مبنای تشخیص سایت‌های اسپمر و فروشنده لینک هستند. لینک‌های خروجی این سایت‌ها با وجود dofollow بودن به دلیل تعداد زیاد، ارزشی ندارند.

مقایسه link Juice صفحه A و B

همانطور که مشاهده می‌کنیم سایت‌هایی که به صفحه A لینک داده‌اند به دیگر سایت‌ها نیز لینک داده‌اند. همین موضوع باعث شده است صفحه B با بک لینک کمتر Link Juice بیشتری دریافت کند.

با تکنیک پست مهمان معکوس آشنا شوید!حتما بخوانید: با تکنیک پست مهمان معکوس آشنا شوید!

به دنبال خدمات سئو هستید؟

ما دانش لازم برای افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل را داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

افزایش ترافیک وب سایت شما

021-41897070داخلی 3

چرا باید از لینک nofollow استفاده کنیم؟

  • گوگل لینک‌ نوفالو را بررسی می‌کند، اما به‌سادگی از آنها را برای محاسبه PageRank استفاده نمی‌کند.
  • جستجوگر بینگ، لینک نوفالو را در نظر نمی‌گیرد و از آن برای رتبه‌بندی صفحات استفاده نمی‌کند.
  • موتور جستجوگر یاهو، لینک نوفالو را در نظر می‌گیرد، اما از آنها برای رتبه‌بندی مستقیم استفاده نمی‌کند.

بنابراین، چرا باید از لینک‌های nofollow استفاده کنیم؟

به‌طور منطقی شاید فکر کنید که لینک nofollow کمکی به کسب رتبه بهتر در یک کلمه کلیدی نمی‌کنند، اما این تصور چندان صحیح نیست. این لینک‌ها به‌طور غیرمستقیم میزان اعتماد به وب‌سایت شما را افزایش می‌دهند. کاربرانی که چندین مرتبه از طریق این لینک‌ها به سایت شما هدایت می‌شوند، در صورتی که از محتوا و مطالب راضی باشند، تعامل بیشتری با شما خواهند داشت. افزون بر این، موارد زیر دلایلی منطقی برای استفاده از لینک‌های nofollow هستند:

  1. جلوگیری از لینک شدن به سایت‌های اسپمر: امکان دارد که از سایت شما عمداً یا سهواً به یک سایت اسپم، لینک داده شود. این لینک ممکن در متن، نوارهای تبلیغات جانبی یا در بخش نظرات سایت قرار داشته باشد. با این وجود، می‌توانید با استفاده از کد nofollow تاثیر این لینک‌ها را از بین ببرید.
  2. جلوگیری از تکرار شدن محتوا: اگر در یک صفحه؛ دو لینک مختلف که انکر تکست متفاوتی هم دارند به یک صفحه داخلی و خارجی لینک شده‌اند، بهتر است یکی از آنها را با استفاده از لینک nofollow بی‌اثر کنید.
  3. جلوگیری از کاهش اعتبار وب‌سایت: در صورت استفاده زیاد از لینک‌های فالو، بخش زیادی از اعتبار خود را به سایت‌هایی که به آنها لینک داده‌اید، تقدیم می‌کنید. این موضوع به‌قدری مهم است که در بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، قابلیت کد نوفالو گنجانده شده است.
  4. اولویت Crawl شدن توسط ربات گوگل: اولویت Crawl شدن یا خزیده شدن وب‌سایت به معنی تغییر عملکرد موتورهای جستجوگر نسبت به یک وب‌سایت است. همانطور که در مقاله آموزش ساخت robots.txt توضیح دادیم، گاهی اوقات محدودیت‌هایی برای Crawl شدن و ایندکس شدن صفحات سایت وجود دارد. برای مثال ممکن است وب‌سایت شما 100 صفحه داشته باشد و بنا به دلایلی 90 صفحه‌ی آن برای موتورهای جستجو اهمیت نداشته باشند. در چنین شرایطی، با استفاده از تگ “rel=”nofollow در لینک‌های داحلی آن 90 صفحه، می‌توانید تعداد صفحات سایت خود را از 100 به 10 کاهش دهید. این کار به موتورهای جستجوی می‌گوید که آن 10 صفحه اولویت بالاتری نسبت به سایر صفحات دارند.
  5. جلوگیری از گوگل پنالتی: در صورتی که در رپورتاژ آگهی‌های سایت خود یا لینک‌های پولی‌تان از تگ نوفالو (“rel=”nofollow) استفاده نکنید، ممکن است گوگل رتبه سایت‌تان را به شدت کاهش دهد.

نکته‌ای مهم درباره بک لینک‌های پولی

گوگل از معیارهای مختلفی برای تعیین رتبه وب‌سایت شما استفاده می‌کند. با این همه، توصیه می‌کنیم که از بک لینک‌های پولی با قصد بهبود رتبه وب‌سایت خود استفاده نکنید. در حقیقت، گوگل از راه‌های مختلفی برای شناسایی لینک‌های خریداری‌شده استفاده می‌کند. برای مثال یکی از معیارهای تشخیص لینک پولی، گزارش کاربران است. روش دیگر تشخیص یک لینک‌های پولی، تعداد زیاد لینک‌های خروجی از یک وب سایت است. بنابراین، بهتر است برای تبلیغات وب‌سایت خود از لینک nofollow استفاده کنید و با این کار به طور غیر مستقیم گوگل را تحت تاثیر قرار دهید.

لینک بیلدینگ پیشرفتهحتما بخوانید: لینک بیلدینگ پیشرفته

جمع‌بندی

اگرچه تبادل لینک با سایت‌هایی که از کد نوفالو استفاده می‌کنند تاثیر مستقیم بر سئو وب‌سایت شما نمی‌گذارد، اما اگر فرصتی برای قرار دادن لینک وب‌سایت خود با کد nofollow در سایت‌های پربازدید یافتید، حتماً از آن استفاده کنید. برای مثال ثبت لینک سایت شما در یک انجمن یا سایت پرطرفدار می‌تواند بازدیدکننده فراوانی را به سمت شما هدایت کند که ارزش آن کمتر از لینک follow نیست (در حالت عادی جذب این تعداد مخاطب، تنها با استفاده از محتوای مناسب ممکن نیست).

اگر وب‌سایت شما از محتوای مناسب برخوردار باشد، با لینک‌های nofollow نیز می‌تواند به مرور رتبه‌ی مناسبی کسب کند زیرا مخاطبان با تکرار مراجعه به وب‌سایت شما و گردش در صفحات آن، عملاً به گوگل اطلاع می‌دهند که این وب‌سایت از کیفیت خوبی برخوردار است. هرچند این روش زمان بیشتری می‌طلبد، اما پایدارتر است.

افزون بر این، گاهی بهتر است در میان لینک‌های وب‌سایت شما چند کد nofollow نیز وجود داشته باشد تا گوگل از طبیعی بودن لینک‌های شما اطمینان پیدا کند. به منظور بررسی فالو یا نوفالو بودن لینک‌های وب‌سایت می‌توانید در سورس کد کلمه nofollow را جستجو کنید یا با استفاده از افزونه‌های اختصاصی که بر روی فایرفاکس و گوگل کروم نصب می‌شود این لینک‌ها را بیابید. همچنین، می‌توانید از ابزار SEOMoz toolbar نیز استفاده کنید. این ابزار قادر است لینک‌های follow هر صفحه را با رنگ سبز و لینک nofollow را با رنگ صورتی نمایش دهد.

امیدواریم خواندن این مقاله توانسته باشد تفاوت لینک‌های فالو و نوفالو را به خوبی برایتان توضیح داده باشد. منتظر نظرات شما عزیزان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *