اگر تا به حال برای وبسایت خود به دنبال شرکت یا شخصی که بتواند مسئولیت سئو و بهینه سازی سایت تان را بر عهده بگیرد بودهاید، مطمئناً در جستجوی گوگل متوجه وب سایتهایی با عنوان سئو تضمینی شدهاید. این وب سایت ها معمولاً با عناوینی مانند سئو تضمینی، کسب رتبه یک گوگل تضمینی، سئو با گارانتی، سئو به شرط چاقو! یا عناوین دیگری مشغول فعالیت هستند.
وجود چنین وبسایتهایی که بهینهسازی سایت را تضمین میکنند باعث شده است کارشناسان ما در حین مکالمه با مشتری با سوالاتی از این قبیل مواجه شوند:
- «آیا شما سئو تضمینی دارید؟»
- «آیا شما تضمین میدهید که وبسایت من را به رتبه یک گوگل برسانید؟»
این سوالات معمولاً به دلیل عدم شفافسازی شرکتهای سئو در ذهن مشتری شکل میگیرد.
همۀ اینها در حالی است که شرکتهای سئوی حرفهای در سراسر جهان نه تنها به مشتریان خود سئو تضمینی ارائه نمیکنند، بلکه همواره به بیثباتی عملکرد شرکتهای ارائه دهنده این خدمات اشاره دارند.
در این مقاله قصد دارم به شما توضیح دهم چرا سئو تضمینی اشتباهی بزرگ است و همکاری با شرکتهایی که سئو تضمینی ارائه میدهند چگونه میتواند کسبوکارتان را خطر بیاندازد.
سئو تضمینی چگونه کار میکند؟
پیش از آنکه به شما بگوئیم چرا وبسایتهای ارائه دهنده سئو تضمینی نامعتبرند، بیایید نحوۀ عملکرد این وبسایتها را بررسی کنیم.
برای آنکه بخواهید در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالایی داشته باشید، در ابتدا باید کلمات کلیدی مرتبط و پر جستجوی سایت خود را فهرست کنید. همانطور که همۀ ما میدانیم، قرار گرفتن در رتبه یک گوگل برای کلمات کلیدی رقابتی مانند خرید بلیط هواپیما، خرید خودرو یا حتی همین کلمه کلیدی سئو، بیش از یک ماه، دو ماه یا حتی یک سال زمان نیاز دارد.
در اینجا سوالی که مطرح میشود این است که شرکتهای خدمات سئو تضمینی، چگونه و بر چه اساسی روند سئو سایت را تضمین میکنند؟ این موضوع در حالی است که خودِ سایتهای خدمات سئو تضمینی نه تنها طراحی سایت موجهی ندارند، بلکه روند سئو و تولید محتوای خودشان نیز اشکالات بسیاری دارد.
متاسفانه چند سال گذشته الگوریتمی از گوگل در فضای مجازی پخش شد که دست این افراد را تا حدی باز گذاشت. این الگوریتم لو رفته، بر اساس پیج رنک گوگل عمل میکند. هرچند گوگل اهمیت پیج رنک را به حداقل رساند و حتی گوگل تولبار را از دسترس کاربران خارج کرد، با این حال این راهکار گوگل آنچنان موثر نبوده است.
این الگوریتم، به شکل زیر است:
همانطور که مشاهده میکنید، جدول فوق حاصل یک معادله ریاضی ساده است که به ما نشان میدهد گوگل چگونه ارزش بک لینکها را محاسبه میکند. اگر جدول بالا را با تصویر زیر کنار هم قرار دهیم، همه چیز مشخص میشود.
همانطور که میدانیم (و در تصاویر بالا هم مشخص است)؛ گوگل اهمیت بسیاری به لینک بیلدینگ یک سایت میدهد. با اینکه الگوریتم های گوگل از سال 2009 بسیار هوشمندتر شدهاند، باز هم لینکبیلدینگ فاکتور مهمی در رتبهبندی یک سایت به شمار میآید.
به این ترتیب یک سایت بیارزش که هیچ نوع تولید محتوایی ندارد (یا در بهترین حال محتوایش کپی از دیگر سایتها است) میتواند با گرفتن بکلینکهای زیاد به نتایج بالای گوگل دست یابد.
معمولاً نحوۀ کار وبسایتهای ارائهدهنده سئو تضمینی به این شکل است که با نرمافزارهای ساخت بکلینک، در حجم وسیع اقدام به لینکبیلدینگ میکنند یا تعداد زیادی سایت میشناسند که به صورت اسپم در آنجا لینکسازی میکنند.
اما نکتۀ مهم دقیقاً در همین بخش است. الگوریتمهای گوگل امروزه بسیار هوشمند شدهاند. در حقیقت، در حال حاضر تشخیص لینکهای طبیعی یک سایت از لینک های خریداری شده برای گوگل بسیار آسان شده است. به همین دلیل، سایت شما در مدت کوتاهی از صفحۀ ده نتایج جستجو به صفحه نخست میرسد، اما طولی نمیکشد که گوگل لینکهای شما را شناسایی میکند و این بار سایتتان گرفتار گوگل پنالتی خواهد شد. در این شرایط، در بهترین حالت وبسایتتان به صفحۀ 20 نتایج جستجو منتقل میشود (البته اگر به کل از نتایج جستجو حذف نشود!).
اگر به این دلیل قانع نشدید که نباید با شرکتهای ارائه دهنده سئو تضمینی همکاری کنید، دلایل دیگری را برایتان نام خواهم برد.
گوگل، دشمن شماره یک سئو تضمینی است
من معمولاً در مطالبی که خودم مینویسم به راهنمای بازاریابی جستجوی گوگل اشاره نمیکنم و سعی میکنم تا حد امکان در مقالاتم از تجربیات شخصی استفاده کنم، اما از آنجایی که سئو تضمینی مسئلۀ مهمی برای برخی از مشتریان است، مجبور شدم که در این زمینه از خودِ گوگل کمک بگیرم.
حتما بخوانید: پیج رنک چیست؟ – آموزش افزایش پیج رنک گوگل
اگر راهنمای رسمی گوگل برای انتخاب متخصص سئو را مطالعه کنید، جملهای در آن وجود دارد که به وضوح مسئلۀ سئو تضمینی را شرح داده است:
هیچ کس نمیتواند رتبه یک گوگل را تضمین کند.
اگرچه در اصل متن به شکل دیگری این جمله را بیان کرده است:
از سئوکارانی که رتبه سایت شما را تضمین میکنند یا ادعای داشتن رابطۀ خاص با گوگل را دارند، برحذر باشید.
در هر صورت، پیام این جمله کاملاً شفاف است. هیچ فردی (حتی خود گوگل) نمیتواند رتبه وبسایتی را در نتایج جستجو تضمین کند. در واقع، گوگل قصد دارد به کاربران بگوید که در زمینه سئو و بهینهسازی سایت با هیچ شرکت و موسسهای همکاری مستقیم ندارد و صرف داشتن گواهی از کلاسهای آنلاین گوگل، تضمینی برای به دست آوردن رتبه یک نتایج جستجو نخواهد بود.
اگر مشتریان با راهنمای بازاریابی دیجیتال گوگل آشنا باشند، مطمئناً نسبت به مفهوم سئو و بهینهسازی سایت تصور معقولتری خواهند داشت.
نتایج جستجو ثابت نیستند
همانطور که میدانیم الگوریتم رتبه بندی گوگل از فاکتورهای زیادی برای نمایش نتایج جستجو استفاده میکند. برای مثال اگر شما کلمه کلیدی طراحی سایت را در شهر تهران جستجو کنید، آنچه که گوگل به شما نمایش میدهد با آنچه که یک کاربر دیگر در شهر مشهد جستجو کرده است، متفاوت خواهد بود. علت این امر وجود الگوریتم کبوتر (pigeon) است که سعی میکند نتایج را بر اساس موقعیت جغرافیایی نمایش دهد.
به علاوه، اگر به اکانت گوگل خود وارد شوید و همان عبارت طراحی سایت را جستجو کنید، نتایج متفاوتی خواهید یافت، زیرا در این شرایط گوگل نتایج را بر اساس تاریخچه جستجوی شما و کلیکهای پیشینتان نمایش میدهد.
همچنین، خیلی از کاربران زمانی که نتایج جستجوی گوگل برای یک کلمه کلیدی را Refresh کردهاند با نتایجی متفاوت روبرو شدهاند. این تغییرات در نتایج، پس از بروزرسانی الگوریتم پنگوئن به مراتب بیشتر شده است.
در نتیجه، گوگل سعی میکند با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر و سوابق جستجوی او بهترین گزینهها را در اختیارش قرار دهد. آیا سئو تضمینی در چنین شرایطی معقولانه است؟
به دنبال خدمات سئو هستید؟
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
رتبۀ بالا معیار خوبی برای سنجش عملکرد وب سایت نیست
داشتن رتبه بالا در نتایج جستجو به معنی داشتن ترافیک بالا نیست. یک کمپین سئوی خوب باید بر اساس ترافیکِ حاصل از جستجو و نرخ تبدیل کاربر به مشتری سنجیده شود.
فراموش نکنید داشتن رتبه یک گوگل هدفِ ما نیست، بلکه تنها ابزاری برای رسیدن به هدف است. زمانی که به رتبه یک گوگل دست یافتید، باید بتوانید به صورت مداوم محتوای سایت خود را بروزرسانی کنید و از خدمات و سرویسهای خود پشتیبانی کنید. اگر نتوانید این کارها را به خوبی انجام دهید، مطمئن باشید پس از مدتی رتبه بالای خود را از دست خواهید داد. بنابراین اگر تنها برای خودنمایی به دنبال رسیدن به رتبه یک گوگل هستید، با شرمندگی باید بگویم در کارتان موفق نخواهید شد.
معیار سنجش یک سئوی خوب، افزایش ترافیک سایت است. افزایش ترافیک وبسایت به معنی این است که متخصص سئو، کار خود را به خوبی انجام میدهد. سایتی که در نتایج جستجوی گوگل رتبه یک را داشته باشد، اما نتواند کاربران را به خود جذب کند به چه دردی میخورد؟
حتما بخوانید: روش های ساخت بک لینک
آیا تضمینِ چیزی که بر آن اختیار نداریم، عاقلانه است؟
ما تنها زمانی میتوانیم کاری را تضمین کنیم که کنترل و مدیریت همه امور آن در اختیارمان باشد. این در حالی است که سئو و بهینهسازی سایت به عوامل و فاکتورهای متعددی وابسته است که بسیاری از آنها هر روز در حال تغییر و بروزرسانی هستند. از طرف دیگر گوگل نیز تاکید دارد، هیچ تضمینی برای قرار گرفتن سایت در رتبه یک نتایج جستجویش وجود ندارد. پس تکلیف شرکتهای ارائه دهنده سئو تضمینی چیست؟ جواب ساده است، هیچ تضمینی در کار نیست!
یک متخصص سئوی خوب تنها میتواند با رعایت اصول و نکات روز سئو در محتوا و ساختار سایت، ترافیک حاصل از نتایج جستجو را تا 30 درصد افزایش دهد. بنابراین به شما پیشنهاد میکنم فریب پیشنهاداتی مثل سئوی تضمینی را نخورید.
سئوی تضمینی، یک توهم دلچسب!
به عقیده من، برخی اوقات به دست آوردن رتبه یک گوگل برای یک کلمه کلیدی رقابتی، ارزش ریسک کردن را دارد و میتوان با صرف مبلغ بالایی به این هدف رسید. با این حال به دست آوردن رتبه یک گوگل و سئو تضمینی، دو مقوله جدا هستند.
ضمانت، یک قول است. در واقع زمانی که به یک فرد تضمین سئو میدهیم، با او قرارداد میبیندیم که طی مدتی مشخص و بدون داشتن کوچکترین اختیاری بر فاکتورها و عوامل موثر بر این موضوع، رتبه وبسایت او را به صدر نتایج جستجو برسانیم. از نظر من عقد چنین قراردادی از نظر عقلانی درست نیست و باعث به خطر افتادن کسب و کار میشود.
البته مسئله سئو تضمینی، کمی پیچیده است. در یک طرف شرکتهای سئوی نامعتبر قرار دارند و در طرف دیگر، کسبو کارهایی قرار دارند که از روی طمع یا نا آگاهی تصور میکنند میتوانند طی 24 ساعت، به صدر نتایج جستجوی گوگل برسند. همین تقاضای بالا از روی نا آگاهی و عدم شفاف بودن برخی سئوکارها، دلیلی برای رشد ویروسی چنین شرکتهای سئو شده است.
اما ماجرا به همینجا ختم نمیشود. وجود این شرکتها به دلیل تقاضای کاربران نا آگاه سبب شده است برخی مشتریان دیدگاه عجیبی نسبت به هزینه ها و زمان لازم جهت انجام سئو داشته باشند که این موضوع، فعالیتِ شرکت های معتبر دیجیتال مارکتینگ را کمی دشوار کرده است.
یادتان باشد سئو و بهینهسازی به زمان، برنامه ریزی و آزمون و خطا نیاز دارد. پیشنهاد میکنم پیش از آنکه برای استخدام یک متخصص سئو اقدام کنید، کمی دربارۀ سئو تحقیق کنید. سعی کنید با شخص یا شرکتی قرارداد ببندید که استراتژی سئوی شفافی دارد و در پایان هر کمپین، گزارش دقیقی از آمارهای به دست آمده در اختیارتان قرار میدهد. مطمئن باشید با کمی تحقیق، تشخیصِ یک متخصص سئوی با تجربه از یک متخصص سئوی نابلد برایتان آسان خواهد شد.